Formula 1: Să rămână la Red Bull sau să se alăture echipei Mercedes? Dilema lui Max Verstappen

#image_title

Unde va pilota Max Verstappen în sezonul viitor? Deşi are contract cu Red Bull până în 2028, Mercedes îl curtează şi speră în continuare să obţină semnătura sa. O opţiune care nu îl lasă indiferent pe olandez, relatează Le Figaro.

Cea mai simplă soluţie ar fi ca el să-şi onoreze contractul şi să rămână la Red Bull, însă tentaţia de a se alătura Mercedes nu a fost niciodată atât de puternică, mai ales în pragul noilor reglementări pe care firma pare să le fi negociat bine. 

Să rămână la Red Bull sau…

Max Verstappen ar putea foarte bine să aleagă această opţiune de a-şi păstra locul la Red Bull. La urma urmei, cu echipa austriacă a obţinut până în prezent 65 de victorii şi patru titluri mondiale.

Da, dar iată că lucrurile nu mai sunt atât de roz la Milton Keynes. Performanţele monopostului sunt în declin încă din a doua treime a sezonului trecut. Talentul nebun al olandezului a compensat lacunele Red Bull timp de un an, înainte ca acest lucru să nu mai fie suficient pentru a concura cu McLaren. Oscar Piastri şi Lando Norris se îndepărtează în clasamentul campionatului, iar al cincilea titlu se îndepărtează tot mai mult pentru Verstappen, care se află la 81 de puncte în spatele liderului australian.

Exodul de talente din echipa austriacă este un motiv de îngrijorare pentru recentul ocupant al locului patru în Marele Premiu al Belgiei. Adrian Newey, Jonathan Wheatley, Rob Marshall şi Will Courtney: aceşti patru directori ai Red Bull au părăsit echipa în ultimii doi ani pentru a se alătura altor proiecte ambiţioase, precum Aston Martin, Sauber-Audi sau McLaren.

Acest exod al inginerilor este fără precedent pentru echipa de curse. Probabil că acesta este unul dintre motivele care i-au determinat pe conducători să-l demită pe şeful Christian Horner la 9 iulie. Britanicul era la cârma echipei de la înfiinţarea acesteia, acum mai bine de 20 de ani. Paradoxal, această plecare ar putea să-l determine pe Verstappen să rămână.

Două tabere se opuneau în cadrul Red Bull de la moartea fondatorului Dietrich Mateschitz, în octombrie 2022. Pe de o parte, Helmut Marko, care se ocupă de tinerii piloţi şi de clanul Verstappen. Pe de altă parte, Christian Horner era susţinut de acţionarii thailandezi, care deţineau până de curând 51% din acţiunile Red Bull. Însă echilibrul acţiunilor s-a schimbat, permiţând proprietarilor austrieci ai echipei să-l înlăture pe managerul britanic.

Max Verstappen şi tatăl său, Jos, au astfel şi mai multă influenţă decât înainte la Milton Keynes, chiar dacă a fost numit un nou director de echipă, Laurent Mekies. Olandezul ar putea aştepta să vadă dacă francezul reuşeşte să ridice echipa înainte de a lua o decizie.

O altă schimbare importantă este faptul că presa specializată Motorsport afirmă că clauza de ieşire negociată de cvadruplul campion mondial în contractul său nu mai este valabilă în acest an. 

Cea mai mare întrebare este legată de performanţele Red Bull în sezonul viitor. O schimbare majoră a regulamentelor va revoluţiona totul, în special la nivelul grupului motopropulsor.

…să cedeze tentaţiei Mercedes

Un cutremur, asta ar provoca anunţul transferului lui Max Verstappen la Mercedes, comparabil cu cel al marelui său rival Lewis Hamilton la Ferrari în 2024. Acum câteva săptămâni, negocierile păreau să fie în stadiu avansat, înainte ca zvonurile să se disipeze puţin.

Dacă ne punem în locul olandezului, trebuie să recunoaştem că este tentant să te alături lui Toto Wolff şi echipei sale. Revoluţia regulamentară din 2026 ar trebui să pună accentul pe motoare, o ocazie pentru Mercedes, specialist în domeniu, de a reveni în forţă. James Vowles, şeful Williams, echipa clientă a scuderiei din Brackley, „consideră că Mercedes a făcut o treabă excepţională şi sunt încântat că am prelungit parteneriatul cu ei pentru a beneficia de noua lor unitate de putere”.

Ecouri sunt unanime în padoc, motorul ar trebui să fie cel mai bun sau unul dintre cele mai bune de pe grila de start, ceea ce stârneşte curiozitatea şi dorinţa de a câştiga, încă nesatisfăcută, a lui Max Verstappen. La mai bine de 10 ani după o primă întâlnire ratată între cele două părţi, Toto Wolff visează să-l recupereze pe olandez şi să-l transforme în noul lider al echipei sale.

Cu toate acestea, dacă quadruplul campion mondial se alătură actualei echipe clasate pe locul trei în campionatul constructorilor, va trebui să facă faţă unui coechipier de la Mercedes, mult mai dur decât Yuki Tsunoda, care se află în dificultate cu o maşină Red Bull concepută pentru Verstappen. George Russell pilotează pentru Wolff şi echipa sa din 2022 şi nu a făcut deloc o figură proastă în faţa lui Lewis Hamilton în cele trei sezoane petrecute împreună.

Provocarea nu îl poate speria în prezent pe cel mai bun pilot din grilă, care vine cu un statut important. Tensiunile sale repetate cu britanicul ar putea însă trezi amintiri neplăcute fanilor Mercedes, care au trăit războiul intern dintre Nico Rosberg şi Lewis Hamilton între 2014 şi 2016.

Cel mai mare obstacol care îl împiedică în prezent pe Toto Wolff să profite de ocazie şi să-l recruteze pe Verstappen este contractul olandezului cu Red Bull. Nu există nicio îndoială că, dacă clauza sa de reziliere nu mai poate fi activată în acest sezon, echipa austriacă va face tot ce îi stă în putinţă pentru a-şi păstra vedeta. Dar dacă dorinţa pilotului este să se alăture Mercedes, lucrurile se vor complica foarte mult pentru Laurent Mekies.

Contractul lui Verstappen este valabil până în 2028. Preţul pentru a-l rezilia va fi cu siguranţă exorbitant. În prezent, el este al doilea pilot (după Hamilton) cel mai bine plătit din grilă (75 de milioane de dolari anul trecut, inclusiv clauzele de performanţă).

Mercedes va trebui să scoată bani din buzunar, dar echipa este foarte solidă şi este una dintre puţinele care îşi pot permite o astfel de lovitură. Dacă există un pilot pentru care Toto Wolff ar putea sacrifica totul, acela este Max Verstappen.

UPDATE – Vâlcea – Ambulanţă implicată într-un accident rutier, după ce o autoutilitară nu i-a acordat prioritate. O voluntară din ambulanţă şi un copil din celălalt vehicul au fost răniţi – FOTO

UPDATE Ambarcaţiunea răsturnată în Golful Musura avea mai mulţi pasageri decât capacitatea maximă admisă/ În zonă erau valuri de doi metri şi navigaţia era interzisă/ Conducătorul ambarcaţiunii nu băuse alcool/ Ancheta, preluată de Parchetul Militar