„Pentru România, cred că a venit momentul să ne decidem clar asupra unui model instituţional care să reflecte cu adevărat importanţa turismului pentru dezvoltarea naţională. Dacă recunoaştem că turismul are potenţial real de a genera venituri, de a crea locuri de muncă în zonele mai puţin dezvoltate şi de a impulsiona antreprenoriatul local, atunci un Minister al Turismului separat, cu un mandat ferm şi o viziune clară, ar putea fi un pas esenţial pentru accelerarea progresului în acest sector. Dacă totuşi rămânem la structura actuală, în care turismul este integrat într-un portofoliu mai larg, este esenţial să compensăm prin măsuri concrete: să acordăm un profil mai înalt turismului în cadrul ministerului, să oferim autonomie reală unui secretar de stat dedicat acestui domeniu şi să grăbim operaţionalizarea OMD-urilor locale şi regionale. Doar aşa putem construi politici coerente şi stabile, care să reziste schimbărilor politice şi să servească interesului real al industriei”, a declarat, în comunicat, preşedintele FPIOR, Valentin Şoneriu.
În viziunea organizaţiei, brandingul de ţară şi turismul naţional nu sunt altceva decât business-uri mai mari, care, conduse de specialiştii potriviţi, pot deveni extrem de rentabile.
„Conform datelor Eurostat, România ocupa penultimul loc într-un top european de atragere a turiştilor străini, după numărul de înnoptări. FPIOR a corelat datele cu măsurile minime ale statelor fruntaşe în top, respectiv o instituţie dedicată turismului şi cota de TVA redusă. Concluziile au fost clare: există o legătură fără echivoc între atragerea turiştilor în ţările fruntaşe ale Europei şi măsurile solicitate. Desigur, şi bugetele de marketing ale respectivelor ţări sunt decisive. În contextul în care FPIOR atrage atenţia de mai mult timp asupra deficitului uriaş din turism şi a măsurilor care se pot lua pentru a-l diminua, studiul de astăzi vine să explice şi să demonstreze că şi brandingul de ţară şi turismul naţional nu sunt altceva decât business-uri mai mari, care, conduse de specialiştii potriviţi, pot deveni extrem de rentabile. Ţările fruntaşe din Top 10 Eurostat, cele la care turiştii străini rămân peste noapte, una sau mai multe nopţi, aşadar nu doar în trecere, au toate, fără excepţie, un minister sau o Organizaţie Naţională subordonată direct prim-ministrului sau chiar preşedintelui (Cipru, locul 2 în top, Autoritatea Guvernamentală dedicată exclusiv turismului), precum şi cota de TVA mai mică pentru alimente”, menţionează Federaţia.
La rândul său, Răzvan Baltă, preşedintele HoReCa Botoşani, a punctat că a venit timpul să se înţeleagă faptul că şi statul este un business care trebuie scos pe profit.
„De ani de zile, noi, antreprenorii, şi majoritatea oamenilor din generaţiile noastre, plătim o pizza mare. Nu mică, nu medie, ci foarte mare. Ca să facă statul cheltuieli pe care nu şi le poate permite şi ca să se joace nişte copii în corpuri de adulţi de-a guvernarea, am tot plătit la pizza asta mare. Între timp am descoperit că ni s-au ascuns informaţii, că din banii ăştia de pizza plătiţi de noi dumnealor au angajat mai mulţi oameni care să ne controleze tot pe noi, că atunci când nu le ajung banii vin tot la noi, nu să ceară, ci să ia cu forţa. Acesta este adevărul. Cred că e vremea să ne revenim, să înţelegem că şi statul este un business care trebuie scos pe profit şi să încetăm cu părerile”, a spus Baltă.
Datele FPIOR arată că industria ospitalităţii din România a pierdut, doar anul trecut, peste 35% din profitabilitate, iar cifra de afaceri a scăzut, în medie, cu 12%, comparativ cu anul 2023.
„Având în vedere faptul că industria HoReCa îşi plăteşte la timp toate taxele şi impozitele, fiind printre cei mai corecţi contributori la bugetul de stat, majorarea unor taxe în perioada următoare este inadmisibilă şi ne poate duce într-un scenariu similar cu cel din 2020-2021. Din cauza lipsei totale de predictibilitate, 40% dintre firmele ce activează în domeniul HoReCa se află în acest moment la limită şi există riscul real de închidere în lanţ a firmelor. Nu este corect ca, din cauza corupţiei endemice şi a nesăbuinţei în gestionarea bugetului public, industria noastră să fie de fiecare dată penalizată şi împovărată cu mai multe taxe”, a afirmat Nicu Rusei, preşedintele HoReCa Bacău.
Federaţia Patronatelor din Industria Ospitalităţii din România este cea mai mare organizaţie naţională din domeniu ce reuneşte peste o mie de companii naţionale şi reprezintă 24 de judeţe ale ţării plus Municipiul Bucureşti, 29 de patronate şi peste 26.000 de angajaţi.