Noua adaptare a romanului clasic al lui Mary Shelley, „Frankenstein”, regizată de mexicanul Guillermo del Toro, prezintă o creatură tristă şi sensibilă, care tânjeşte după afecţiune şi cunoaştere, dar care se confruntă în schimb cu furie şi ură.
„Multe dintre interpretările vizuale ale creaturii seamănă cu victime ale unor accidente, iar eu voiam frumuseţe”, a declarat Del Toro reporterilor sâmbătă, înaintea premierei celui mai recent film al său la Festivalul de Film de la Veneţia.
Del Toro a regizat după propriul scenariu, povestind istoria lui Victor Frankenstein (Oscar Isaac), un om de ştiinţă arogant care asamblează o creatură din părţi ale corpului şi dă viaţă unui gigant indestructibil şi blând (Jacob Elordi).
Filmul arată pericolul utilizării abuzive a tehnologiilor moderne, dar Del Toro, al cărui lungmetraj „The Shape of Water” a câştigat marele premiu la Veneţia în 2017, a declarat că nu se gândea la inteligenţa artificială când a scris scenariul.
„Nu mi-e frică de inteligenţa artificială. Mi-e frică de prostia naturală, care este mult mai răspândită”, a spus el. „Trăim într-o epocă a terorii şi intimidării, cu siguranţă. Iar răspunsul, din care face parte şi arta, este iubirea”.
Spre deosebire de mulţi regizori, Del Toro a evitat în mare măsură efectele speciale computerizate şi a construit în schimb decoruri somptuoase pentru echipa sa de actori, din care au făcut parte şi Christoph Waltz, Mia Goth şi Felix Kammerer.
„Dacă îi pui (pe actori) într-un laborator real, cu ferestre reale, cu înălţime reală, cu baterii gigantice reale, ei reacţionează la un alt actor”, a spus el. „CGI este pentru rataţi”, a adăugat Waltz, stârnind râsete.
Del Toro, cunoscut pentru îmbinarea fanteziei şi horrorului în filme precum „Labirintul lui Pan”, a declarat că a fost obsedat de romanul lui Mary Shelley, publicat pentru prima dată în 1818, încă din copilărie şi că şi-a dorit întotdeauna să creeze propria versiune cinematografică.
„Nu am vrut ca spectatorii să simtă că urmăresc un clasic interpretat cu reverenţă, ci cu urgenţă şi cu ceva viu în prezent”, a spus el despre versiunea umană a horror-ului, în care omul de ştiinţă apare ca adevăratul monstru.
„Cum trăieşti cu inima frântă şi ce faci cu o inimă frântă? Adesea, cruzimea apare din cauza inimilor frânte”, a spus Isaac despre personajul său.
Filmul este unul dintre cele trei pe care platforma americană de streaming Netflix le prezintă la Veneţia. Celelalte două sunt „A House of Dynamite” al lui Kathryn Bigelow şi „Jay Kelly” al lui Noah Baumbach.
Se aşteaptă ca filmul să aibă o lansare limitată în cinematografe în octombrie, înainte de a fi disponibil pe Netflix în noiembrie, scrie Reuters.
Del Toro a spus că şi-ar dori ca filmul să aibă o lansare cât mai largă în cinematografe, dar este încântat de potenţialul uriaş al audienţei Netflix.
„Adică, uitaţi-vă la dimensiunile mele. Întotdeauna vreau mai mult din toate”, a glumit regizorul, înainte de a adăuga: „Pentru mine, bătălia pe care o vom duce pentru a spune poveşti se dă pe două fronturi: evident, dimensiunea ecranului, dar şi dimensiunea ideilor este foarte importantă”.
„Frankenstein” este unul dintre cele 21 de filme care concurează pentru prestigiosul premiu Leul de Aur, care va fi acordat în 6 septembrie.