Franța: Reduceri pentru cei care își repară și retușează hainele și încălțămintea

Franța introduce un sistem de bonusuri pentru a-i convinge pe consumatori să-și repare și retușeze hainele și pantofii uzați în loc să le arunce și să cumpere altele noi.

Începând cu luna octombrie, bonusul va consta într-o reducere cuprinsă între 6 și 25 de euro pentru fiecare retuș. Astfel, atunci când clientul merge la atelier cu o haină sau o pereche de încălțăminte, factura finală va avea aplicată direct reducerea în funcție de complexitatea retușului sau reparării.

Bérangère Couillard, ministrul Ecologiei, spune că  în fiecare an, în Franța, sunt aruncate la gunoi 700.000 de tone de haine.

Prin urmare, guvernul va aloca în acest sens 154 de milioane de euro pentru o perioadă de cinci ani. Couillard a îndemnat „toate atelierele de cusut și cizmarii să se alăture inițiativei”.

De altfel, un alt scop al acesteia este sprijinirea sectorului și crearea de noi locuri de muncă.

Ministrul declară că guvernul s-a angajat să combată fenomenul fast fashion și că încearcă să încurajeze consumatorii să cumpere produse mai bune și să le repare, în loc să cumpere articole noi.

Refashion, un grup căruia i s-a cerut să înființeze acest program, afirmă că anul trecut în Franța au fost puse pe piață 3,3 miliarde de articole de îmbrăcăminte, încălțăminte și textile de uz casnic.

Nu toți sunt însă încântați de abordarea guvernului.  Grupurile de afaceri au avertizat împotriva „stigmatizării” unei industrii franceze importante, în timp ce deputatul republican de dreapta, Eric Pauget, s-a plâns că guvernul este deja înglodat într-o datorie de 3 miliarde de euro și ar trebui „să înceteze să mai arunce banii francezilor pe fereastră”.

Pascal Morand, de la Federația Companiilor de Haute Couture și Modă s-a arătat îngrijorat de posibilele efecte asupra mărcilor de lux. „O țesătură de mătase nu ar trebui să fie judecată ca fiind mai puțin durabilă decât una din poliester doar pe baza rezistenței sale fizice”, a declarat el pentru ziarul Le Monde.

O altă parte a planului francez de a promova o modă mai sustenabilă implică respectarea noilor reguli de etichetare de la 1 ianuarie 2024, care detaliază impactul asupra mediului al fiecărui articol.

Conform noilor reguli, producătorii vor trebui să menționeze cantitatea de apă necesară pentru confecționarea hainelor, utilizarea de substanțe chimice, riscul de emisii de microplastice și să detalieze dacă haina a folosit sau nu textile reciclate.

Industria modei este unul dintre cele mai mari sectoare din Franța, care a generat anul trecut o cifră de afaceri de aproximativ 66 de miliarde de euro și mii de locuri de muncă.

Deși Franța este al patrulea mare exportator de modă din UE, industria a înregistrat un declin în ultimii ani. Potrivit site-ului Fashion United, în 2020, consumatorii francezi au cheltuit în medie 430 de euro pe îmbrăcăminte, sub media UE.

Sursa: bbc.com.

Credit foto: Le Point.

Parlamentul European a votat în favoarea legii restaurării naturii

Un tânăr din Buzău îi motivează pe elevi să colecteze separat deșeurile