Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a adoptat o procedură de anulare a unor obligaţii de plată datorate bugetului Autorităţii, prin care furnizorii interesaţi pot solicita anularea unor obligaţii bugetare datorate ANCOM prin depunerea unui formular tipizat până cel târziu la 25 noiembrie 2024.
ANCOM precizează că procedura a fost adoptată în vederea aplicării noilor reglementări ce vizează măsurile fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare.
Decizia ANCOM nr. 694/2024 pentru aprobarea procedurii de anulare a unor obligaţii de plată datorate bugetului Autorităţii a fost publicată în Monitorul Oficial al României nr. 1087 din 31 octombrie 2024.
Beneficiarii facilităţilor prevăzute de decizie sunt toţi debitorii, persoane juridice şi persoane fizice, care, la data de 31 august 2024 inclusiv, figurează în evidenţele ANCOM cu obligaţii bugetare principale restante sau numai cu obligaţii de plată a accesoriilor restante rezultate în urma obligaţiilor bugetare principale plătite până la această dată, dacă acestea nu au fost achitate până la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024, act normativ care stă la baza deciziei ANCOM.
De asemenea, procedura se aplică şi debitorilor declaraţi insolvabili, debitorilor aflaţi în procedură de insolvenţă sau persoanelor cărora li s-a stabilit răspunderea solidară potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare sau răspunderea potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare sau potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificările şi completările ulterioare.
Ca urmare a OUG nr. 107/2024, ANCOM acordă amânarea la plată a obligaţiilor de plată accesorii reprezentate de dobânzi, penalităţi de întârziere sau alte accesorii rămase nestinse la data emiterii „Situaţiei privind debitele restante datorate bugetului ANCOM”, până la data soluţionării cererii de anulare a accesoriilor sau, în cazul nedepunerii acestei cereri, până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, pentru fiecare debitor care notifică instituţia conform ordonanţei de urgenţă.
Totodată, sunt anulate obligaţiile de plată a accesoriilor reprezentate de dobânzi, penalităţi de întârziere sau alte accesorii. Se ia şi măsura de anulare a unui procent de 50%, respectiv 25%, după caz, din obligaţiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, pentru debitorii persoane fizice care se încadrează în prevederile ordonanţei de urgenţă.
Prevederile deciziei nu se aplică obligaţiilor bugetare care fac obiectul unor procese penale aflate în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024 sau care încep ulterior acestei date, sunt stabilite prin hotărâri penale definitive, reprezintă prejudicii care fac obiectul art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, cu modificările şi completările ulterioare.
Procedura se aplică următoarelor obligaţii bugetare administrate de Autoritate: tariful de monitorizare, tariful de utilizare a spectrului, tariful de utilizare a resurselor de numerotaţie, contribuţia pentru compensarea costului net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal, amenzi administrative şi alte sume datorate bugetului ANCOM, precum şi obligaţiilor accesorii aferente acestora.
Pentru a putea beneficia de facilităţi, furnizorii interesaţi care îndeplinesc condiţiile de acordare a anulării obligaţiilor de plată a accesoriilor datorate bugetului ANCOM sau de anulare a unui procent de 50%, respectiv 25%, după caz, din obligaţiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, trebuie să transmită la ANCOM cererea de anulare până la data de 25 noiembrie 2024. Aceasta poate fi depusă la registratura Autorităţii sau comunicată prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire ori transmisă prin poşta electronică, semnată cu certificat digital.
Anterior cererii de anulare, furnizorii interesaţi au posibilitatea de a-şi exprima intenţia de a beneficia de anularea unor obligaţii prin depunerea, prin aceleaşi mijloace ca şi în cazul cererii de anulare, a unei notificări. Notificarea nu este obligatorie, ci are drept scop obţinerea amânării la plată a debitelor care pot face obiectul măsurilor de anulare.
ANCOM este instituţia care promovează interesele utilizatorilor de servicii prin promovarea concurenţei şi inovaţiei pe pieţele comunicaţiilor electronice şi serviciilor poştale, administrarea pro-competitivă a resurselor limitate (spectru radio, resurse de numerotaţie şi resurse tehnice asociate), încurajarea investiţiilor eficiente în reţele şi infrastructuri şi promovarea conectivităţii ultrarapide. De asemenea, ANCOM este Coordonator pentru servicii digitale în România. AGERPRES/(AS – autor: Cristian Anghelache, editor: Andreea Marinescu, editor online: Adrian Dădârlat)