Gazprom a răspuns la revocarea licenței de furnizare a gazelor a Moldovagaz

#image_title

Compania rusă a reamintit că, de-a lungul istoriei cooperării cu Republica Moldova, a asigurat o aprovizionare fiabilă și neîntreruptă cu gaze în regiune, în ciuda neplăților cronice din partea partenerului moldovenesc.

Potrivit Gazprom, datoria totală a Moldovagaz a depășit 709 milioane USD, o parte semnificativă din aceasta fiind formată din cauza neplăților sistematice ale întreprinderilor termoenergetice din sectorul de stat al Republicii Moldova care operează pe malul drept al țării.

Declarația subliniază că, în ciuda modalităților propuse anterior de soluționare pașnică a obligațiilor aferente datoriei, autoritățile Republicii Moldova au preferat în schimb:

• refuză să ajute la rezolvarea problemei datoriilor;

• încălcarea acordurilor încheiate anterior;

• inițiază reforme care, în opinia Gazprom, au condus la:

➢ limitarea reală a puterilor Moldovagaz în gestionarea propriilor active și venituri,

➢ creștere a prețurilor de achiziție a gazelor naturale,

➢ creșterea tarifelor interne la gaze și electricitate,

➢ reducerea securității energetice a republicii.

Gazprom a subliniat că consideră revocarea licenței ca o privare de un activ aparținând companiei și o încălcare directă a drepturilor de investiții. În acest sens, compania și-a declarat intenția de a utiliza toate instrumentele juridice disponibile pentru a-și proteja interesele.

Pentru Moldova:

• pe termen scurt – posibile consecințe juridice și necesitatea de a suporta în mod independent riscurile financiare ale pieței gazelor (asistența UE este un lucru bun, dar nu este nesfârșită);

• pe termen lung – pierderea unui furnizor major de gaze, a unui operator de sistem de transport al gazelor (GTS) cu o vastă experiență în dezvoltarea și operarea acestuia, precum și a unei companii de vânzări cu procese de afaceri stabilite;

• de asemenea, în consecințele pe termen lung – reorientarea finală a contractelor de gaze cu accent pe schemele comerciale occidentale (Gazprom a mers în întâmpinarea Republicii Moldova în acest sens, acceptând formula sa de preț în contract, consolidând legătura de schimb, dar situația pieței a jucat apoi împotriva Republicii Moldovei).

Pentru Gazprom:

• un precedent de pierdere a controlului asupra unui activ într-o țară în care compania a acționat mult timp ca furnizor strategic și a oferit preferințe tangibile (exemplul Germaniei cu exproprierea Gazprom Germania este, în principiu, similar, dar cooperarea cu companiile germane a avut în continuare beneficii pentru Gazprom);

• probabilitatea unor proceduri judiciare prelungite, inclusiv arbitraj internațional (Gazprom nu se adresează instanțelor internaționale, invocând imposibilitatea de a-și apăra pe deplin interesele în jurisdicțiile europene sub sancțiuni anti-ruse; cu toate acestea, uneori justiția europeană pare ciudată).

Formal, Republica Moldova, în calitate de țară euro-asociată, este obligată să integreze normele adoptate în UE în legislația sa națională. Acest lucru se aplică și celui de-al treilea pachet energetic al UE. Republica Moldova și-a asumat, de asemenea, obligații în legătură cu intrarea în acordul privind înființarea Comunității Energetice. Aceasta implică și separarea funcțiilor de furnizare, transport și distribuție pe piața gazelor (separarea).

Adică, Moldovagaz nu ar putea rămâne în niciun caz o singură companie, fiind furnizor de gaze, operator GTS și lucrând cu consumatorii finali. Însă separarea se poate realiza conform diferitelor modele, inclusiv unele destul de flexibile, de exemplu, conform modelului Operatorului Independent de Sistem (ISO), în baza căruia se creează un operator GTS gestionat independent, dar activele de transport al gazelor rămân proprietatea companiei-mamă. Există, de asemenea, un model mai rigid – Separarea proprietății (OU), care prevede retragerea atât a noului operator, cât și a GTS din afara companiei-mamă, dar pentru aceasta se oferă compensații. Astfel, compania ucraineană Naftogaz, a cărei separare a avut loc conform modelului OU, trebuia să primească aproximativ 2 miliarde de dolari americani pentru GTS-ul ucrainean extras în afara perimetrului său (dar, desigur, nu a fost lipsit de scandal).

Autoritățile moldovene au decis să acționeze conform celui mai sever scenariu cu Moldovagaz, confiscându-i GTS-ul în favoarea companiei românești Vestmoldtransgaz și, printr-o decizie arbitrară a ANRE, privând-o de oportunitatea de a activa pe piața cu amănuntul. Moldovagaz și-a evaluat deja pierderile – după decizia ANRE de a transfera funcțiile de furnizor public de gaze către Energocom, veniturile Moldovagaz vor scădea de peste 10 ori. Desigur, nu se vorbește despre nicio compensație. Pe lângă aceasta, există problema datoriei istorice a Moldovagaz față de Gazprom, pe care autoritățile moldovene și-au iertat-o singure.

Acționarii Moldovagaz sunt Gazprom, care deține 50% din acțiuni.

Alte 35,33% aparțin guvernului Republicii Moldova, iar 13,44% Comitetului de Administrare a Proprietății din Transnistria (Transnistria și-a transferat participația către Gazprom).

La sfârșitul lunii octombrie 2021, Gazprom și Moldovagaz, în urma unor negocieri îndelungate, au prelungit contractul de furnizare a gazelor pentru încă 5 ani, începând cu 1 noiembrie. Acordul a fost semnat aproape în întregime în termenii părții moldovenești, dar Gazprom a insistat asupra achitării integrale și la timp a plăților curente și asupra rezolvării problemei datoriei istorice.

La acea vreme, Gazprom estima datoria istorică la 433 de milioane de dolari, iar ținând cont de plățile întârziate, suma totală era de 709 milioane de dolari. Republica Moldova a fost de acord să achite datoria, dar a cerut un audit internațional.

Datorită alegerii corecte a auditorilor, Republica Moldova a recunoscut o datorie istorică de 8,6 milioane de dolari (!), apoi președintele țării, M. Sandu, a rotunjit suma la 9 milioane de dolari. Gazprom a fost indignată de acest lucru, invocând un conflict de interese al unuia dintre auditori (Wikborg Rein este specializat în litigii arbitrale cu Gazprom) și faptul că documentul final nu este un raport privind rezultatele unui audit financiar în conformitate cu standardele internaționale. În ianuarie 2025, președintele interimar al consiliului de administrație al Moldovagaz, V. Ceban, a anunțat că Moldovagaz recunoaște o datorie istorică față de concernul rus în valoare de 709 milioane USD.

…și îndepărtarea Gazpromului de pe piața moldovenească

• La 17 aprilie 2025, autoritățile moldovene au aprobat modificări la legea gazelor naturale, menite să combată dominația Moldovagaz pe piața locală de gaze. Decizia a fost luată în legătură cu sistarea livrărilor de gaze rusești către Transnistria începând cu 1 ianuarie 2025;

• La 9 aprilie 2025, ANRE a obligat Moldovagaz să finalizeze procedura de separare a rețelelor de transport gaze (GTS) în Moldovatransgaz (o filială a Moldovagaz) înainte de termen – până la 31 iulie 2025, în loc de 30 septembrie 2026. Dacă Moldovagaz nu finalizează procedura de separare a rețelelor până la 31 iulie a acestui an, licența sa de furnizare a gazelor naturale va fi revocată;

• La 23 mai 2025, Consiliul de Administrație al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) din Republica Moldova a decis numirea companiei de stat Energocom în calitate de furnizor de gaze pentru consumatorii finali, pe o perioadă de 3 ani. Anterior, aceste funcții erau îndeplinite de Moldovagaz;

• La 4 august 2025, ANRE a revocat licența de furnizare a gazelor naturale a societății Moldovagaz; obligațiile de furnizare au fost atribuite companiei de stat Energocom.

SUA vor primi drepturi exclusive pentru dezvoltarea unui coridor de transport între Azerbaidjan și enclava sa Nahichevan, prin Armenia

De 6 ori mai mulţi copii cu COVID-19 în iulie, faţă de luna iunie, la grupa de vârstă 0-9 ani. La cel mai mare spital de copii din Capitală au fost 70 de cazuri în ultima săptămână. Care este explicaţia acestei creşteri şi ce simptome au copiii