Guvernul a abrogat, în şedinţa de luni, operaţionalizarea structurilor antifraudă judeţene, acţiune care urma să înceapă de la 1 iulie anunţând că măsura este necesară pentru a preveni evaluările locale care nu iau în considerare viziunea de ansamblu asupra analizei de risc şi pentru a evita costurile administrative suplimentare.
Guvernul a adoptat, luni, Ordonanţa de Urgenţă privind abrogarea articolului 3 alineatul (2) din Ordonanţa de urgenţă nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătăţirea şi reorganizarea activităţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi a articolului XIV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2024 privind unele măsuri pentru consolidarea capacităţii instituţionale a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, reorganizarea activităţii acesteia, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative .
”Direcţia generală antifraudă fiscală din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală îşi va păstra organizarea actuală, cu structuri teritoriale doar la nivel regional, potrivit ordonanţei de urgenţă adoptată de guvern în şedinţa de astăzi. Astfel, motivat de principiile stabilite în Programul de guvernare PSD-PNL-USR-UDMR-Grupul parlamentar al minorităţilor naţionale din Camera Deputaţilor 2025 – 2028, pentru care s-a obţinut încrederea Parlamentului României, sunt abrogate prevederile prin care urmau să se operaţionalizeze, începând cu data de 1 iulie 2025, structurile antifraudă teritoriale judeţene”, a transmis Guvernul, într-un comunicat de presă.
Potrivit documentului citat, totodată, a fost abrogată şi reglementarea ce viza reorganizarea direcţiilor regionale antifraudă fiscală pentru a asigura funcţionalitatea şi operaţionalizarea structurilor antifraudă teritoriale judeţene.
”Măsura este necesară pentru a asigura o coordonare strategică şi pentru a preveni evaluările locale care nu iau în considerare viziunea de ansamblu asupra analizei de risc. Totodată, având în vedere necesitatea reducerii cheltuielilor publice, s-a avut în vedere menţinerea structurii existente, pentru a evita costurile administrative suplimentare semnificative care ar fi fost generate de operaţionalizarea unor structuri la nivel judeţean, inclusiv de înfiinţarea unor noi posturi de conducere sau execuţie la nivel judeţean”, a mai transmis Executivul.
Potrivit documentului citat, alte modificări cuprinse în ordonanţa de urgenţă se referă la prorogarea, până la data de 1 octombrie 2025, a obligativităţii utilizării sistemului naţional RO e-Factura pentru institutele sau centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale şi pentru agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori.
Guvernul precizează că cerinţele tehnice pentru utilizarea sistemului nu permit îndeplinirea normei actuale de către cele două categorii.