Constructorii auto japonezi Honda şi Nissan au anunţat joi că vor întrerupe discuţiile privind fuziunea, punând capăt speculaţiilor despre viitorul unui acord de 60 de miliarde de dolari, care ar fi creat al treilea cel mai mare producător auto din lume după volumele de vânzări, relatează CNBC.
Într-o declaraţie comună, cele două companii au precizat că au luat în considerare „diverse opţiuni”, inclusiv o propunere formulată de Honda pentru modificarea structurii fuziunii, astfel încât Honda să devină compania-mamă, iar Nissan să devină subsidiară printr-un schimb de acţiuni.
Deşi fuziunea nu va mai avea loc, Honda şi Nissan au afirmat că vor continua să colaboreze în cadrul unui parteneriat strategic pentru dezvoltarea vehiculelor electrice şi inteligente.
Discuţiile s-au blocat din cauza refuzului Nissan
Potrivit Reuters, Nissan era pregătită să se retragă din negocieri încă din 6 februarie. Fuziunea a eşuat din cauza „orgoliului şi refuzului” Nissan, dar şi a opoziţiei sale faţă de închiderea unor fabrici. De asemenea, propunerea Honda de a transforma Nissan într-o subsidiară a adâncit incertitudinile cu privire la viitorul acordului.
Honda ar fi dorit şi reduceri de personal mai agresive în cadrul Nissan, ceea ce a generat tensiuni între cele două companii.
Reacţia pieţelor şi rezultatele financiare
După anunţul renunţării la fuziune, acţiunile Honda au crescut cu 2,14%, în timp ce titlurile Nissan au scăzut cu 0,34%.
Negocierile dintre cele două companii au început în decembrie 2024, cu scopul de a crea sinergii, de a împărtăşi resurse şi de a reduce costurile. În acea perioadă, CEO-ul Honda, Toshihiro Mibe, declara că fuziunea ar permite companiilor să îşi menţină identitatea de brand, beneficiind totodată de avantajele economiei de scară.
Pe 18 decembrie, acţiunile Nissan au crescut cu 24%, înregistrând cea mai bună zi pe bursă din 1985, după apariţia primelor informaţii despre negocieri.
Între timp, Nissan a anunţat rezultate slabe pentru al doilea trimestru fiscal încheiat în septembrie 2024, împreună cu un plan de reducere a 9.000 de locuri de muncă şi scăderea capacităţii globale de producţie cu 20%.
Honda a raportat joi rezultatele pentru al treilea trimestru fiscal, înregistrând venituri de 5,53 trilioane de yeni (36,4 miliarde de dolari), în creştere cu 1,4% faţă de anul anterior. Profitul operaţional a urcat la 397,8 miliarde de yeni, o creştere de 4,6% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.