România participă la cea de-a 19-a ediţie a Expoziţiei Internaţionale de Arhitectură – La Biennale di Venezia cu proiectul „Human Scale”, semnat de artistul Vlad Nancă şi biroul de arhitectură Muromuro Studio (Ioana Chifu şi Onar Stănescu), curatoriat de Cosmina Goagea. Expoziţia este prezentată în două spaţii complementare: Pavilionul României din Giardini della Biennale şi Noua Galerie a Institutului Român pentru Cultură şi Cercetare Umanistică din Veneţia. Evenimentele dedicate profesioniştilor şi invitaţilor speciali vor avea loc în zilele de 8 şi 9 mai.
„Human Scale” propune o reflecţie asupra intersecţiei dintre artele vizuale şi arhitectură, printr-un dialog între desenele realizate de arhitecţi români din secolul XX şi lucrările artistului contemporan Vlad Nancă.
Aceasta pune într-o nouă lumină arhitectura românească a secolului trecut prin desene ale arhitecţilor care dezvăluie nu doar o viziune spaţiului, ci şi felul în care erau imaginate oamenii şi viaţa publică. Prin examinarea siluetelor umane din aceste desene, obţinem perspective noi asupra modului în care clădirile existente ar putea fi adaptate pentru secolul XXI.

„Susţinerea de către ICR a participării României la Bienala de la Veneţia – fie că vorbim de cea de Artă, fie de cea de Arhitectură -, implicit a proiectului «Human Scale», se circumscrie promovării internaţionale a artelor vizuale şi a industriilor creative din România, prioritate strategică a activităţii noastre. Aflat la intersecţia dintre artă vizuală şi arhitectură, proiectul «Human Scale» are şi o componentă de cercetare, care va fi expusă în Noua Galerie de la parterul Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, spaţiu inclus în circuitul oficial al Bienalei, astfel că România este singura ţară care beneficiază în prezent de două spaţii de expunere a proiectului naţional. 2025 este şi un an simbolic pentru reprezentanţa noastră de la Veneţia, prin aniversarea a 95 de ani de la înfiinţarea sa de către marele istoric Nicolae Iorga, astfel încât reinterpretarea temei Bienalei de către echipa proiectului şi valorificarea patrimoniului gândirii arhitecţilor români leagă în mod intrinsec reprezentanţa noastră de la Veneţia de Bienala de Arhitectură şi trecutul de prezent”, spune Liviu Jicman, preşedinte al Institutului Cultural Român.
În Pavilionul României, instalaţia concepută de Muromuro Studio oferă un traseu imersiv, în care arhitectura „dispare”, iar interacţiunea umană trece în prim-plan. Foi translucide de mari dimensiuni trasează mişcarea vizitatorilor între zece siluete sculpturale la scară reală, realizate de Vlad Nancă şi inspirate din desene arhitecturale. Acestea intră în dialog cu o selecţie cronologică de desene semnate de arhitecţi români din secolul XX, care reconstituie o istorie condensată a arhitecturii locale, de la modernismul interbelic şi perioada socialistă, până la reconectarea cu tendinţele internaţionale după 1989. Parcursul expoziţional este completat de o selecţie de hărţi istorice din secolele XVI–XVIII, unde prezenţa umană este reprezentată alegoric.

La Noua Galerie a Institutului Român pentru Cultură şi Cercetare Umanistică din Veneţia, expoziţia continuă sub forma unei arhive deschise: peste 300 de reproduceri ale desenelor de arhitectură sunt puse la dispoziţia publicului într-un spaţiu de cercetare şi reflecţie. Arhiva este organizată cronologic şi oferă o perspectivă critică şi sensibilă asupra modului în care arhitectura a modelat viaţa colectivă în diverse epoci.
„Credem că arhitectura şi arta au un potenţial profund de a educa umanitatea. Arhitectura, în mod special, ne influenţează chiar şi atunci când nu suntem conştienţi de acest lucru – doar trecând pe lângă ea, locuind în ea, folosind-o în spaţiul public sau privat. Uneori o admirăm, alteori o ignorăm. Şi totuşi, ea ne formează în mod constant. Oraşele frumoase ne fac oameni mai buni – iar în perioada pe care o traversăm, avem nevoie de asta mai mult ca niciodată. Fundaţia Carl von Linde este încântată şi onorată să facă parte din acest angrenaj valoros, susţinând proiectul care reprezintă România la Bienala de Arhitectură de la Veneţia 2025, alături de o echipă remarcabilă şi vizionară.”, a declarat Anna Chiţan, preşedinte Fundaţia Carl von Linde, unul dintre principalii parteneri care susţin proiectul „Human Scale”.
Parteneriatele cu mediul privat sunt vitale pentru participarea României la Expoziţia Internaţională de Arhitectură – La Biennale di Venezia şi reprezintă o contribuţie importantă în promovarea culturii, asigurarea accesului publicului la creaţia artistică şi consolidarea sectorului cultural românesc.
„De 10 ani, UniCredit Bank susţine cu mândrie Pavilionul României la Bienalele de Artă şi de Arhitectură de la Veneţia. Anul acesta avem bucuria de a prezenta publicului prezent la Bienala de Arhitectură, proiectul «Human Scale», al artistului Vlad Nancă şi al biroului de arhitectură Muromuro Studio. Vorbim de o instalaţie impresionantă care îmbină uimitor artele vizuale cu arhitectura, reuşind să prezinte într-o manieră absolut inedită lucrări de arhitectură românească din secolul trecut. Ediţie de ediţie, Pavilionul României atrage sute de mii de vizitatori prin lucrările şi proiectele expuse, iar anul acesta suntem din nou convinşi că succesul de public e asigurat. UniCredit Bank este mândră să fie implicată pe termen lung în susţinerea prezenţei României la Veneţia, în beneficiul artei şi arhitecturii noastre.”, a spus Anca Ungureanu, director de identitate şi comunicare la UniCredit Bank România.
Până la 23 noiembrie, „Human Scale” va putea fi vizitată de publicul larg în cadrul Bienalei de Arhitectură de la Veneţia, eveniment care atrage anual peste 250.000 de vizitatori din întreaga lume.