Un studiu recent realizat de cercetători de la Universitatea din Pennsylvania și Universitatea din Texas arată însă că nu doar starea generală a copiilor contează, ci și ziua din săptămână.
Cercetătorii au analizat atenția și impulsivitatea a aproximativ 60 de copii cu vârste între 3 și 6 ani, din cinci grădinițe. Micuții proveneau în majoritate din familii cu statut socioeconomic ridicat. Pentru a obține date obiective, au fost folosite accelerometre — dispozitive purtabile care înregistrează mișcările —, corelate apoi cu observațiile profesorilor.
În total, au fost adunate 2,7 milioane de observații. Rezultatele, publicate în revista Child Development, arată că dificultățile de autoreglare cresc spre finalul săptămânii. Vinerea, copiii sunt mai obosiți, mai impulsivi și mai predispuși la crize de nervi.
Autoreglarea — capacitatea de a controla gândurile, emoțiile și acțiunile — este esențială pentru adaptarea copiilor, dar se dovedește a fi o resursă limitată la vârste mici. Cei care reușesc să își mențină un control mai bun asupra comportamentului par să își gestioneze mai ușor săptămâna.
„Atunci când un copil are dificultăți în a-și menține atenția sau a sta așezat, acest lucru îi perturbă învățarea și dinamica din clasă. Sunt ca un uragan, nici vorbă să te mai înțelegi cu ei. Vineri, fiind ultima zi din săptămâna de școală, își ating limitele”, subliniază Andrew Koepp, autorul principal al studiului. El sugerează că profesorii ar putea adapta activitățile în funcție de aceste ritmuri, valorificând momentele de maximă disponibilitate pentru învățare — cel mai adesea la începutul săptămânii.
Pentru părinți, mesajul este clar: comportamentele dificile de vineri nu trebuie privite ca sfidări intenționate, ci ca semne ale epuizării. În loc de pedepse, specialiștii recomandă un mediu calm și activități liniștitoare, precum cititul, desenul, o baie caldă sau exercițiile de respirație.