În România a demarat un proiect de infrastructură cum vedem prin Germania, Franța sau Elveția: Va fi cel mai spectaculos mijloc de transport public

Știri de azi | În România a demarat un proiect de infrastructură cum vedem prin Germania, Franța sau Elveția: Va fi cel mai spectaculos mijloc de transport public - Știri de azi |

Transportul public din România intră într-o nouă eră odată cu implementarea rețelei de tram-tren metropolitan din Oradea, un proiect unic la nivel național și modelat după exemple de succes din Germania, Franța sau Elveția. Unul dintre cele mai importante obiective de infrastructură necesare pentru această rețea – pasajul rutier peste centura Oradea, în zona Nufărul – a atras deja șase oferte din partea constructorilor. Tram-trenul din Oradea este, în acest moment, cel mai avansat proiect de transport public intermodal din România.

Licitația organizată de Consiliul Județean Bihor pentru proiectarea și execuția pasajului a stârnit interesul a două firme individuale – PORR Construct și Madlev Cons – și a patru asocieri de companii: Selina – Drum Asfalt, Procons Group – Inginerie Drumuri și Poduri – Asfamixt, Dacia Faber – Proexco și Global Industrial (lider) – CML.RO.

Valoarea estimată a contractului este cuprinsă între 41,8 și 46 milioane de lei, fără TVA. Proiectul, derulat în parteneriat cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), prevede realizarea unui pasaj rutier cu patru benzi de circulație (două pe sens), în lungime totală de 810 metri, cu trei deschideri. Durata de implementare este de 9 luni, dintre care 2 luni pentru proiectare, 1 lună pentru obținerea autorizației de construire și 6 luni pentru execuția propriu-zisă.

Pasaj esențial pentru tram-trenul care va lega Oradea de Băile Felix

Investiția face parte din proiectul de tram-tren metropolitan Oradea – Băile Felix – Sânmartin – Aeroport – Borș, una dintre cele mai ambițioase inițiative de mobilitate urbană și regională din România. În lipsa acestui pasaj, traficul feroviar al tram-trenului s-ar suprapune cu circulația rutieră pe centura orașului, ceea ce ar genera blocaje și probleme de siguranță. Astfel, noul pasaj va permite separarea fluxurilor de trafic și va contribui la eficiența și siguranța transportului intermodal.

Finanțarea pasajului provine din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), iar rețeaua de tram-tren – cu o valoare estimată de 250 milioane de euro – va fi propusă spre finanțare prin Programul de Transport 2021–2027.

13 vehicule hibride și conexiuni directe între oraș și stațiuni turistice

Tram-trenul este un mijloc de transport feroviar ușor, care poate circula atât pe liniile clasice de tramvai din oraș, cât și pe cele de cale ferată națională. Rețeaua din Oradea va permite navetiștilor și turiștilor să circule direct din Sântandrei, Girișu de Criș sau Cordău până în centrul orașului sau în zonele industriale, fără transbordări.

Potrivit proiectului, vor fi achiziționate 13 vehicule hibride (8 tram-trenuri și 5 trenuri feroviare) care vor putea funcționa cu dublă alimentare – de la rețeaua de tramvai OTL (600 V) și de la rețeaua CFR (25.000 V). În plus, tram-trenurile vor fi dotate cu baterii pentru o autonomie de aproximativ 3 kilometri în zone fără electrificare.

Inițiativa rețelei de tram-tren aparține fostului președinte al Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, actual președinte al Senatului. În timpul mandatului său la CJ, Bolojan a semnat protocolul de colaborare cu CFR și a coordonat elaborarea documentațiilor tehnice și studiilor necesare depunerii aplicației de finanțare. Într-o postare pe Facebook din vara lui 2024, acesta descria proiectul drept „cel mai important plan de mobilitate integrată din România”.

„Noua rețea va lega municipiul Oradea cu localitățile învecinate și va oferi o alternativă viabilă la transportul auto, reducând emisiile și descongestionând traficul rutier”, declara atunci Ilie Bolojan.

Impact regional și național: turism, economie, sustenabilitate

Tram-trenul Oradea nu este doar un experiment local, ci un model de mobilitate sustenabilă ce ar putea fi replicat și în alte orașe mari din România – cum ar fi Cluj-Napoca, Iași sau Timișoara. Prin conectarea cu Băile Felix și Aeroportul Oradea, rețeaua susține și dezvoltarea turismului balnear și de afaceri, creând premisele pentru o creștere economică sustenabilă la nivel regional.

În același timp, navetiștii din zona metropolitană vor putea renunța la mașinile personale în favoarea unui transport confortabil, rapid și nepoluant, aliniat la standardele europene.

author avatar
Redactie
Știri de azi | Gheorghe Șoldan anunță cel mai mare proiect de modernizare a drumurilor din Județul Suceava din istorie - Știri de azi |

Gheorghe Șoldan anunță cel mai mare proiect de modernizare a drumurilor din Județul Suceava din istorie

Știri de azi | Răsturnare de situație: Fondurile de investiții internaționale consideră din nou România o piață sigură - Știri de azi |

Răsturnare de situație: Fondurile de investiții internaționale consideră din nou România o piață sigură