Douăsprezece titluri remarcabile, prezentate anul acesta la Festivalul de la Cannes, vor putea fi văzute în cursul acestui an în cinematografele din România, distribuite de Independenţa Film. De la cineaşti consacraţi precum fraţii Dardenne, Richard Linklater sau Christian Petzold, până la noi viziuni din America Latină, Japonia sau Franţa, selecţia aduce o diversitate de stiluri şi perspective, din competiţie şi din cele mai importante secţiuni paralele.
Două dintre aceste filme au fost distinse cu premii importante la Cannes 2025:
„The Secret Agent” („O Agente Secreto”), regizat de Kleber Mendonça Filho, este un thriller politic plasat în Brazilia anilor ’70, în care Wagner Moura interpretează un cercetător şi tată forţat să-şi ascundă identitatea pentru a evita o tentativă de asasinat în timpul dictaturii militare. Filmul a fost distins la Cannes cu Premiul pentru regie (Kleber Mendonça Filho) şi Premiul pentru cel mai bun actor (Wagner Moura).

„Young Mothers” („Jeunes Mères”), cel mai nou film al fraţilor Jean-Pierre şi Luc Dardenne, a fost recompensat cu Premiul pentru scenariu. Inspirat de realitatea adăposturilor pentru mame, filmul urmăreşte cu empatie şi rigoare povestea a cinci tinere femei care încearcă să îşi crească copiii într-un sistem care pare să le ignore complet. Într-o lume marcată de violenţă şi precaritate, Young Mothers aduce în prim-plan solidaritatea feminină şi lupta pentru demnitate, în stilul sobru şi profund umanist care a consacrat cinemaul celor doi autori belgieni.
Alături de ele, alte 10 titluri prezentate în competiţia oficială sau în secţiuni paralele vor ajunge în curând pe marile ecrane din România:

„Nouvelle Vague” („New Wave”), semnat de Richard Linklater, un omagiu plin de umor şi melancolie adus revoluţiei cinematografice franceze şi spiritului liber al anilor ’60, plasat într-o structură metacinematografică cu multiple trimiteri cinefile.
„Vie Privée” („A Private Life”), semnat de Rebecca Zlotowski, o are în rol principal pe Jodie Foster, în postura unei psihanaliste confruntate cu propria vulnerabilitate după dispariţia misterioasă a unei paciente (Virginie Efira). Un thriller psihologic cu accente de comedie absurdă.
„Miroirs No. 3” este cel mai nou film al lui Christian Petzold, cu Paula Beer în rolul principal, în povestea unei tinere care supravieţuieşte unui accident şi se refugiază în casa unei străine. Între cele două femei se leagă o relaţie stranie, într-un film psihologic despre traumă şi identitate.
„Fuori”, regizat de Mario Martone, aduce în prim-plan cinci femei recent eliberate din închisoare, în Roma anilor ’80, interpretate de o distribuţie remarcabilă condusă de Valeria Golino. Un film intens despre vinovăţie, speranţă şi începuturi nesigure.
„La Venue de l’Avenir” („Colours of Time”), regizat de Cédric Klapisch, urmăreşte patru veri care moştenesc o casă părăsită şi descoperă, prin obiecte şi arhive, viaţa străbunicii lor din 1895. Un film despre trecut, memorie şi legăturile care traversează generaţiile.
„Exit 8”, în regia lui Kawamura Genki, este inspirat de jocul video japonez cu acelaşi nume şi urmăreşte un bărbat captiv într-un pasaj subteran aparent fără ieşire. Atmosfera de coşmar e completată de muzica semnată de Shohei Amimori şi Natsutaka Nakata, cunoscut DJ şi producător de muzică electronică.
„Eagles of the Republic”, noul film al regizorului Tarik Saleh, este un thriller politic plasat în Cairo, în care un actor celebru acceptă, sub presiune, să joace rolul preşedintelui Al-Sissi într-un film de propagandă comandat de stat. O satiră despre vanitate, manipulare şi regimuri autoritare, cu Fares Fares în rolul principal.
„Orwell: 2+2=5”, documentarul regizat de Raoul Peck, explorează ultimele luni din viaţa lui George Orwell şi contextul în care a scris romanul 1984. Un film despre supraveghere, manipulare şi limbajul ca instrument politic, care reface legătura dintre viziunea autorului şi realităţile tulburătoare ale prezentului.
„The Disappearance of Josef Mengele”, regizat de Kirill Serebrennikov, urmăreşte viaţa în exil a criminalului nazist Josef Mengele, fugit în America de Sud după cel de-Al Doilea Război Mondial. Inspirat de romanul premiat al lui Olivier Guez, filmul îl are în rolul principal pe August Diehl.
„Amélie et la Métaphysique des Tubes” („Little Amélie”), debutul regizoral al lui Maïlys Vallade şi Liane-Cho Han, este un film de animaţie inspirat de romanul Améliei Nothomb, care urmăreşte primii ani din viaţa unei fetiţe belgiene născute în Japonia. Un film delicat despre începuturile memoriei, limbajului şi percepţiei, spus cu umor şi sensibilitate vizuală.
Din 1997, Independenţa Film aduce pe marile ecrane din România cinema de autor şi titluri independente premiate. Printre filmele distribuite de-a lungul anilor se numără: „Melancholia” (r. Lars von Trier), „Climax” (r. Gaspar Noé), „Parasite” (r. Bong Joon-ho), „Triangle of Sadness” (r. Ruben Östlund), „Titane” (r. Julia Ducournau), „Blue is the Warmest Colour” (r. Abdellatif Kechiche), „Talk to Her” şi „Parallel Mothers” (r. Pedro Almodóvar), „Dogtooth” (r. Yorgos Lanthimos), „I, Daniel Blake” (r. Ken Loach) sau „The Substance” (r. Coralie Fargeat).