“Activitatea de transport în perioada 2021 – 2024 a crescut cu 35%. Asta înseamnă că există cerere, dar în egală măsură există şi ofertă. Ceea ce se întâmplă şi astăzi, există această reacţie pozitivă din partea celor care trebuie să ofere aceste servicii. Foarte interesant e că au crescut cheltuielile pentru transport în această perioadă cu 30%, iar 37.000 de turişti străini au recurs la utilizarea autocarelor şi autobuzelor. Şi o cifră care eu zic că e o cifră interesantă, între 12% şi 15% din transportul pentru turism este realizat prin intermediul autobuzelor şi autocarelor. Cea mai mare parte sunt curse regulate, desfăşurate pentru aceste activităţi”, a afirmat Tudorel Andrei.
Şeful INS a apreciat că România a evoluat foarte mult în zona turismului, sectorul ajungând la 3% din PIB.
“Dacă în urmă cu câţiva ani industria turismului avea o pondere mică în Produsul Intern Brut, în ultimii ani ponderea este undeva de 3%, ceea ce înseamnă foarte mult. Un alt indicator interesant e legat de câţi lucrează în turism direct sau indirect. Estimările la nivelul statisticii oficiale europene sunt de 480.000 de persoane care desfăşoară această activitate pentru ei înşişi sau pentru cetăţenii români sau străini”, a menţionat Andrei.
Potrivit acestuia, turismul reprezintă un barometru pentru nivelul de viaţă şi pentru nivelul de dezvoltare a unei ţări.
“Atâta timp cât economia creşte, în egală măsură va creşte şi apetenţa către turism. Atâta timp cât avem mai multe autostrăzi, avem drumuri mai bune, există cerere mai mare nu numai din partea rezidenţilor, dar şi din partea nerezidenţilor. Din fericire, şi din această perspectivă România a crescut foarte mult. Eu am luat câteva cifre care mi se par foarte, foarte interesante. În primul rând, cât reprezintă, cu cât au crescut cheltuielile în zona turistică în perioada 2021-2024. Este perioada post-pandemie. 40% avem rata de creştere pentru aceste cheltuieli. Un alt aspect interesant este legat de – în statistică o numesc elasticitate sau reacţia- impactul creşterii economice sau diminuării ratei de creştere economice asupra activităţilor din turism. În 2021, România avea o creştere de 5,5%, în 2022 cheltuielile pentru turism au crescut cu 27%. Veţi vedea că în 2024 PIB-ul României a crescut numai cu 0,8%, dar să ştiţi că reacţia sau impactul în turism nu a fost atât de mare. Cheltuielile pentru turism au crescut cu 10% în raport cu 2023”, a susţinut el.
Preşedintele INS a subliniat că s-a înregistrat o rată de creştere mai mare pentru turismul nerezidenţilor în 2024.
“Interesant este altceva, că avem rată de creştere mai mare pentru turismul nerezidenţilor. La rezidenţi creşterea este ceva mai mică, 8,4 şi ceva, foarte curios şi aici. Probabil dezvoltarea serviciilor la nivel naţional poate să schimbe puţin această perspectivă. Impactul a fost mai mic asupra turismului extern decât asupra turismului intern. Revenind la partea de transport, până la urmă două servicii sunt esenţiale pentru activitatea de turism. Calitatea transportului şi calitatea serviciilor în restaurante. Transportul are o pondere foarte mare în dezvoltarea acestei activităţi şi în statistică există un indicator, valoarea adăugată brută directă din turism – este 20%. 30-32% este activitatea de servire a mâncării şi a băuturilor. Deci asta înseamnă foarte, foarte mult”, a adăugat Tudorel Andrei.
În acest context, oficialul INS a transmis că oricât de atractivă ar fi ţara românească, turismul nu se poate realiza decât printr-o dezvoltare a infrastructurii rutiere, întrucât este simplu de ajuns cu avionul, dar problema este cum poţi “să faci aceste călătorii scurte între locuri foarte frumoase pe care le oferă România”.
Preşedintele Institutului Naţional de Statistică (INS), Tudorel Andrei, a participat, joi, la un eveniment în care FlixBus, compania travel-tech care operează cea mai extinsă reţea de autocare interurbane din Europa, şi-a anunţat extinderea pe piaţa naţională prin lansarea primelor rute în România. Noile rute vor fi operate în parteneriat cu transportatori locali şi vor conecta treptat marile oraşe şi destinaţiile turistice din ţară, oferind o alternativă accesibilă, confortabilă şi cu un impact mai redus asupra mediului înconjurător.
Practic, FlixBus va opera rute de transport cu autocarul şi între judeţele din România. Începând cu vara aceasta, FlixBus lansează 10 linii interne care vor conecta peste 50 de oraşe din România. Pasagerii vor putea călători cu autocarul din Constanţa către Timişoara, din Bucureşti către Iaşi sau Satu Mare, dar şi pe multe alte rute
care vor traversa ţara dintr-o parte în alta, oferind o nouă opţiune de mobilitate naţională.