Medicii de familie din Cluj au reclamat, marţi, că, de mai bine puţin 24 de ore, Platforma Informatică a Asigurărilor Sociale de Sănătate (PIAS) nu funcţionează, dar Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) nu recunoaşte încă public acest lcuru, ceea ce duce la obligativitatea validării online a serviciilor oferite. CNAS anunţă că, marţi seară, va exista o întrerupere programată a platformei, dar nu face referire la nefuncţionalitatea acesteia de până acum.
Patronatul Medicilor de Familie Cluj a transmis, marţi, că, de mai bine de 24 de ore, parti din PIAS sunt nefuncţionale, cu rate de erori peste 95%.
”Însă CNAS – Casa Naţională de Asigurări de Sănătate încă nu recunoaşte public acest lucru prin comunicat oficial (…) Asta înseamnă că furnizorii de servicii medicale sunt în continuare obligaţi să valideze serviciile medicale şi prescripţiile electronice în termenul legal de 72 de ore chiar dacă platforma nu funcţionează”, au transmis medicii de familie din Cluj, într-un mesaj pe pagina de Facebook.
Potrivit acestora, de mai bine de 24 de ore nu se poate verifica starea de asigurat a pacientului, nu se pot valida serviciile medicale, nu se pot elibera reţete online.
Efectele acestor probleme sunt:
- perturbarea activităţii din cabinetele medicale, la timpi mari de aşteptare.
- prejudicii financiare prin imposibilitatea validării în 72 de ore a serviciilor medicale.
- prejudicii prin eliberarea de prescripţii medicale offline unor persoane care nu mai figurează asigurate însă pe care medicul nu le poate verifica întrucât PIAS este offline.

”Cât mai aşteaptă CNAS până când va recunoaşte prin comunicat oficial că platforma este offline? Este inacceptabil ca activitatea cabinetelor medicale şi drepturile pacienţilor să fie afectate atat de des de aceste defecţiuni ale PIAS”, au mai transmis medicii.
Nici la ora transmiterii acestei ştiri CNAS nu a anunţat oficial indisponibilitatea sistemului, dar anunţă o oprire programată a platformei.
”În cursul zilei de 28 octombrie 2025, în intervalul orar 22:00 – 6:00, va avea loc o întrerupere programată a Platformei Informatice a Asigurărilor Sociale de Sănătate (PIAS), necesară pentru efectuarea unor servicii de mentenanţă pentru optimizarea PIAS. Serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale vor fi acordate în regim offline”, arată CNAS.
Potrivit prevederilor legale, ”în situaţia producerii unor întreruperi în funcţionarea Platformei informatice din asigurările de sănătate, constatate şi comunicate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate prin publicare pe site-ul propriu, serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale se acordă în regim off-line”.
Transmiterea în PIAS de către furnizorii de servicii medicale şi de dispozitive medicale a serviciilor acordate în regim off-line pe perioada întreruperii PIAS şi a serviciilor acordate off-line anterior producerii întreruperii care aveau termen de transmitere pe perioada întreruperii, conform prevederilor contractuale, se face până la sfârşitul lunii în curs sau cel târziu până la termenul de raportare a activităţii lunii anterioare prevăzut în contract.


