Inteligenţa Artificială a ajutat eMAG, principalul retailer online local şi motor de căutare pentru shopping, să înţeleagă intenţia din spatele căutărilor efectuate de clienţi, iar pasul următor, în care compania investeşte cel mai mult, este să fie capabilă să propună clienţilor produse înainte ca aceştia să conştientizeze necesitatea lor, spune Irina Pencea, General Manager eMAG pentru România, Bulgaria şi Ungaria, la Maratonul Profit “Inteligenţa artificială în economie” – Ediţia a II-a, organizat de Profit.ro.
Pencea afirmă că Inteligenţa Artificială a devenit parte din viaţa sa, într-o măsură atât de mare încât este percepută ca “persoana adiţională la masă” sau “un nou participant la conversaţii”.
“Comerţul electronic este cea mai rezilientă formă de comerţ, mai ales când în jurul tău se schimbă foarte multe lucruri. Unul din motive acestei rezilienţe are legătură şi cu inteligenţa artificială. În ultimul deceniu, România a crescut cel mai mult dintre toate ţările din Europa în privinţa numărului de cumpărători online, tocmai pentru că oamenii caută aceste soluţii simple, rapide, şi pentru că în ecommerce pot găsi o gamă largă de produse”, a afirmat Pencea.
Algoritmii sunt prezenţi atât în procesele interne ale eMAG, ca un instrument de sprijin pentru angajaţi, cât şi în relaţia cu cumpărătorii sau sellerii înscriţi pe platformă. În ceea ce priveşte clienţii, eMAG a introdus Inteligenţa Artificială în urmă cu circa 10 ani, pentru a simplifica procesul de căutare a produselor.
“Suntem astăzi motorul de căutare pentru shopping al românilor. Foarte mulţi oameni când intră la noi asta fac, caută. Inteligenţa Artificială a intervenit prin tot felul de update-uri fcăute de-a lungul timpului. Astăzi putem spune că înţelegem intenţia din spatele căutărilor oamenilor, nu doar descrierea cuvintelor. Tot aici intervin şi recomandările. Avem scenarii de recomandare care sunt capabile să propună oamenilor care sunt produsele potrivite comportamentului lor anterior – fie produse similare cu cele cumpărate anterior, fie produse complementare celor din coş, fie produse cumpărate de clienţi similari”, completează managerul.
Ulterior, tot cu ajutorul AI clienţii primesc soluţii de plată flexibile sau le este recomandat cel mai apropiat loc de livrare:
“Avem astăzi, datorită unui algoritm care defineşte cât de multor oameni le putem da acces la credit, soluţii de plată flexibile din mywallet pentru 3 milioane de clienţi din România, ceea ce este o cifră impresionantă, din care câteva sute de mii folosesc în fiecare lună o formă sau alta aceste produse de plată flexibile”. Avantaje sunt şi pentru retailerii înscrişi pe platformă, precum cele legate de traducerea automată şi completă în cazul livărilor pe pieţe externe în care eMAG este prezent. Etapa următoare este, pentru eMAG, este să devină mai intuitiv.
“Cred că o mare parte din modul în care ecommerce-ul a funcţionat până acum a fost să fie capabil să răspundă la cereri. Pasul următor este să fim capabili să propunem înainte să ceară clienţii. Idei, soluţii, programe potrivite pentru ca ei, clienţii, fie să-şi crească afacerile fie să găsească produsele de care au nevoie chiar înainte să aibă nevoie. De exemplu recomandări că un produs ţi se termină şi să-l înlocuieşti, înainte ca el să se termine. În direcţia asta merge ecommerce-ul şi este subiectul in care noi investim cel mai mult în momentul de faţă”, detaliază Pencea.
Ea atrage atenţia că recomandările sunt transmise în baza acordului clientului şi că eMAG trimite propuneri la momentul relevant sau pe subiecte relevante pentru cumpărători, dar atenţionează totodată că este nevoie de discernământ: ”Întotdeauna, în interacţiunea cu Inteligenţa Artificială, omul are controlul. Decizia de alege să citească, să urmărească sau să fie de acord cu recomandarea. Nu este o soluţie forţată, ci la alegere. Nu ţine loc de educaţie. Este important ca oamenii să-şi antreneze în continuare discernământul pentru a putea decela dacă informaţiile propuse sunt cele corecte sau nu”.
Inteligenţa Artificială a devenit parte din viaţa managerului eMAG, atât cea profesională cât şi personală şi familială.
“Oamenii din jurul meu ştiu că a devenit persoana adiţională la masă. De foarte multe ori mă documentez cu ajutorul inteligenţei artificiale, procesez idei, documente, date. (…) Este un nou participant la conversaţii în jurul nostru şi o soluţie pe care eu o folosesc destul de des pentru toată familia mea”, mai spune Irina Pencea.