Potrivit Reuters, linia de 145 de kilometri va lega orașele Napoli (de pe coasta Mării Mediterane) și Bari (de pe țărmul Adriaticii) în doar două ore, față de patru ore în prezent.
Tronsonul, aflat în proces de modernizare, va fi administrat de compania feroviară de stat Ferrovie dello Stato (FS) și ar urma să fie finalizat până în 2028.
„Este un proiect revoluționar – două porturi italiene și două mări vor fi conectate”, a declarat Alessio Forestieri, reprezentant al companiei de construcții Pizzarotti, parte din consorțiul care construiește linia, alături de Ghella și Itinera.
Costul total se ridică la puțin peste 6 miliarde de euro, dintre care aproximativ un sfert provin din fondul european de redresare post-COVID.
Italia este cel mai mare beneficiar al acestui fond, dar a fost criticată pentru întârzieri în cheltuirea banilor și pentru solicitările repetate de modificare a planurilor inițiale. Cu toate acestea, linia de mare viteză este deja considerată un exemplu de succes.
Proiectul face parte dintr-o strategie mai amplă a companiei FS, care presupune investiții de circa 60 de miliarde de euro în rețea, în următorii 10 ani, pentru a extinde și îmbunătăți serviciile la nivel național.
Deși Italia are peste 17.000 km de cale ferată, rețeaua este concentrată în special în nordul dezvoltat al țării, lăsând zonele izolate din sud cu acces limitat la transport modern.
Peste 1.000 km din infrastructura FS sunt destinați trenurilor de mare viteză, dar după ce linia a ajuns în 2009 până în orașul Salerno (la sud de Napoli), extinderea mai departe în sud a fost amânată constant, din cauza lipsei de fonduri.
Noua linie dublă către Bari va înlocui actuala linie simplă și lentă. Toate stațiile existente vor fi modernizate, iar una nouă va fi construită în zona izolată Irpinia, în interiorul regiunii Napoli.
Potrivit Svimez, un centru de analiză dedicat economiei sudului Italiei, în faza de construcție, proiectul va genera o activitate economică de peste 4 miliarde de euro și aproximativ 62.000 de locuri de muncă.
Sudul Italiei, cunoscut ca „Mezzogiorno”, are mare nevoie de un nou început. Între 2012 și 2022, aproape 200.000 de tineri absolvenți au plecat din sud spre nordul Italiei, iar alți 138.000 au emigrat în străinătate, potrivit datelor Svimez.
Svimez estimează că, până în 2080, sudul Italiei ar putea pierde peste 8 milioane de locuitori, iar ponderea sa în totalul populației țării ar scădea de la 33,8% la doar 25,8%.
Giuseppe Cirillo, coordonatorul proiectului pentru unitatea de infrastructură RFI din cadrul FS, spune că linia poate opri exodul.
„Punerea în funcțiune a liniei este esențială, mai ales pentru toate aceste zone din interior și sate care suferă de o depopulare severă de ani de zile”, a declarat el.
Noua legătură le va permite oamenilor să locuiască în satele natale și să facă naveta către orașe pentru muncă, în loc să fie nevoiți să se mute definitiv.