Kraft Heinz a anunţat marţi că se va separa în două entităţi distincte – una dedicată produselor alimentare de bază şi alta sosurilor şi produselor tartinabile –, marcând sfârşitul unei fuziuni de 10 ani care nu a adus creşterea aşteptată. Operaţiunea ar urma să fie finalizată în a doua jumătate a lui 2026.
Decizia vine pe fondul vânzărilor modeste, al evaluărilor bursiere în scădere şi al presiunii tarifare, într-o perioadă în care tot mai multe grupuri de bunuri de consum renunţă la modelul conglomeratului. Acţiunile Kraft Heinz au scăzut cu 7% după anunţ, deşi Wall Street anticipase deja o astfel de mutare.
Fuziunea dintre Kraft şi Heinz, orchestrată în 2015 de Berkshire Hathaway a lui Warren Buffett şi de fondul 3G Capital, a fost gândită pentru reducerea costurilor şi impulsionarea unor branduri emblematice precum Heinz, Jell-O sau Philadelphia. Totuşi, în ultimul deceniu, compania şi-a pierdut aproape 60% din valoare, până la circa 33 miliarde dolari, afectată de schimbarea preferinţelor consumatorilor şi de pandemie. Buffett a spus marţi că este „dezamăgit” de divizare şi că desfacerea companiei nu va rezolva problemele de fond.
Noua structură va crea o companie de 15,4 miliarde dolari vânzări anuale, axată pe sosuri şi brânzeturi tartinabile (Heinz, Philadelphia, Kraft Mac & Cheese), şi una de 10,4 miliarde dolari, centrată pe produse procesate şi ready-meals (Oscar Mayer, Lunchables). Carlos Abrams-Rivera, actualul CEO Kraft Heinz, va conduce divizia alimentară, în timp ce compania caută un director general pentru unitatea de sosuri.
Conducerea estimează costuri de până la 300 milioane dolari pentru separare, dar şi beneficii rapide dintr-o structură mai simplă şi o mai bună alocare a resurselor. Analiştii avertizează însă că doar despărţirea nu va fi suficientă: ambele entităţi vor avea nevoie de investiţii masive în inovaţie şi marketing pentru a concura cu brandurile private şi pentru a recâştiga încrederea consumatorilor.