Lecţie de maturitate şi de respect la Astra Film Festival – Ziua în care publicul a urmărit în tăcere genericul, în semn de omagiu pentru eroul român de la Hanau

Știri de azi | Lecţie de maturitate şi de respect la Astra Film Festival – Ziua în care publicul a urmărit în tăcere genericul, în semn de omagiu pentru eroul român de la Hanau - Știri de azi |
#image_title

Ziua a şaptea a festivalului Astra Film a adus în faţa publicului poveşti dure şi profund umane, proiectate „dincolo de ecran”, în realităţi pe care deseori alegem să le ignorăm. De la familii de imigranţi confruntate cu rasismul şi nepăsarea instituţiilor, la copii transformaţi în instrumente de propagandă, filmele acestei zile au scos la lumină ură, violenţă şi nedreptăţi, dar şi curajul oamenilor care încearcă să reziste. Sala a tăcut adesea, iar tăcerea aceasta a fost ea însăşi un semn al impactului pe care filmul documentar îl poate avea asupra conştiinţei.

Succes de necontestat, bifat cu sold out la CineGold, pentru filmul „Domnul Nimeni împotriva lui Putin” (r. David Borenstein, Danemarca – 2025), aflat în competiţia pentru premiul secţiunii Europa de Est, care-l are în centrul atenţiei pe Pavel Talankin, coordonator de evenimente şi videograf la un liceu din oraşul Karabash din Rusia. Confesiunile sale sunt prezente pe tot parcursul documentarului, când prezintă situaţia din şcoală, unde profesorii sunt nevoiţi să citească texte de propagandă ultranaţionaliste şi pro-război recomandate de Kremlin, „lecţii, cântece, instructaj de dimineaţă”, şi să promoveze versiuni distorsionate ale istoriei europene, dezvăluind impactul profund al regimului lui Vladimir Putin asupra cetăţenilor obişnuiţi.

„La şcoală îmi pot crea propria familie”, spune Pavel Talankin în film, care observă cu mâhnire cum se transformă elevii săi din copii plini de viaţă, zglobii, în cei care sunt forţaţi să mânuiască arme: „Chiar şi elevii citesc după scenarii, nu doar profesorii”. Vedem în film şi parte din viaţa lui personală, o perspectivă redată prin relaţia cu mama lui, care e bibliotecară în liceu şi, care, când apar noile reguli dictate de la Kremlin, ea face o constatare uluitoare: „Oamenilor le place războiul. Le place să se împuşte unii pe alţii”, asta în timp ce Putin declară la un post TV: „Nu comandanţii câştigă războaie. Profesorii câştigă războaie!”.

Momente emoţionante cu tatăl unui erou adevărat

Spre seară, preţ de mai bine de două ore, publicul din Sala Thalia a luat parte la o poveste dură despre realitatea în care au trăit nouă familii de imigranţi, stabilite pe teritoriu german, şi luptele lor cu nedreptatea, rasismul şi cu instituţiile nemţeşti. Filmul „Poporul german” (r. Marcin Wierzchowski, Germania – 2025) arată drama prin care au trecut familiile celor nouă victime ale atacului neo-nazist de la Hanau, din anul 2020. Regizorul, care a mărturisit că în timpul documentării pentru acest film a ajuns să se împrietenească cu cei rămaşi, confruntaţi nu doar cu pierderile dureroase, ci şi cu un stat care întârzie răspunsuri şi perpetuează rasismul instituţionalizat. Aflat în competiţia Voci emergente, filmul deschide o reflecţie necesară despre natura mecanismelor nevăzute ale societăţii germane.

După film, oamenii au rămas pe scaune şi, timp de câteva minute, au privit genericul în tăcere. A fost un moment de reculegere matur, respectuos. Apoi, a urmat sesiunea de Q&A, la care au participat regizorul Marcin Wierzchowski şi Niculescu Păun, tatăl lui Vili Viorel Păun, Eroul de la Hanau, românul care a încercat să îl oprească pe agresor şi a plătit cu viaţa. În memoria fiului său, tatăl eroului a plantat 22 de tei pe strada unde locuiau. El le-a povestit spectatorilor că încă se luptă cu mentalităţile şi cu rasismul: „Am plecat în Germania cu gânduri bune, pentru o viaţă mai bună. Nu ştiam ce se întâmplă. Deşi urmărisem documentare din al Doilea Război Mondial. Nu ştiam ce e cu adevărat ura”. „De ce la 4 km de casa mea? De ce a murit? De ce nu a scăpat?”, se întreabă şi acum Niculescu Păun, care este convins că fiul său, care a sunat la numărul de urgenţă dar a fost ignorat, ar fi trăit dacă autorităţile ar fi gestionat corect situaţia: „Cred cu tărie că fiul meu ar fi trăit şi azi dacă apelul de urgenţă funcţiona (…) În acte eu am fost mort câteva zile, mi s-a făcut autopsia. Şi atunci cum să nu te revolţi, să nu zbieri?”. 

La rândul său, regizorul Wierzchowski a mărturisit că a luat decizia de a face filmul alb-negru inspirat de filmul Ida de Pawel Pawlikowski şi a explicat care au fost efectele scontate: „Emoţiile sunt mai intense astfel, uiţi de timp şi de spaţiu, te poţi concentra pe poveştile oamenilor”. Cât despre ecourile filmului în Germania, regizorul a precizat că sunt unele schimbări mici care vin dinspre societatea civilă, în schimb, dinspre autorităţile implicate în caz, nicio asumare.

Trei filme din trei secţiuni competiţionale

Ieri au mai putut fi văzute documentare precum „CALIU: Nicidecum altceva, ce să fac altceva?” (r. Simona Constantin, România – 2025), din secţiunea competiţională România, „Contract de 9 luni” (r. Ketevan Vashagashvili, Georgia – 2025), secţiunea competiţională Voci emergente, care prezintă povestea unei femei din Georgia care devine mamă surogat, însă e captivă într-un cerc vicios şi realizează că deciziile ei pot avea consecinţe dramatice, ori filmul din secţiunea DocSchool „Optimizând totul” (r. Florian Karner, Germania – 2024), despre un consultant în vânzări care vrea să le arate celor din jur că eficienţa germană poate atinge perfecţiunea, dar se transformă într-un om lipsit de empatie care eşuează pe plan personal.

Când în spatele documentarelor stau lecţii de viaţă. Masterclass @ Industry 2025

În sesiunea de mentorat din cadrul programului Industry 2025, studenţii, regizorii şi producătorii de filme parte din DocStudent HUB au aflat lucruri neştiute, behind the scenes, de la regizorul Filip Remunda, prezent la Astra Film Festival cu „Fericire pentru toţi”, un documentar din secţiunea competiţională Europa de Est. „Filmul e construit pe imagine, nu pe cuvinte, pentru că nu înţeleg limba rusă”, a menţionat regizorul povestind despre film. A recunoscut şi care a fost lecţia vieţii lui în urma realizării acestui film: „Nu aş fi făcut acest film dacă nu aş fi ştiut să aştept – să mă gândesc, să învăţ din situaţii, să am răbdare. Răbdarea a fost lecţia vieţii mele”.


 

Filmând în Rusia, a fost înconjurat de toate felurile de propagandă, ceea ce i-a deschis un mai mare apetit pentru acest subiect, aşa cum tot Remunda le-a povestit celor prezenţi la masterclass: „Am studiat şi propaganda. Îmi place libertatea, aşa că nu agreez nicio formă de manipulare. Sunt foarte sensibil la acest subiect. (…) Am văzut şi ce nu-mi place în Rusia, dar am găsit şi aspecte care îmi plac”. Regizorul a dezbătut cu cei prezenţi şi imagini din alte filme şi cum a ajuns să le documenteze.

Un alt material produs a fost despre o tânără artistă din Rusia devenită celebră şi virală în online, cântecele ei fiind toate închinate lui Vladimir Putin. Pare că tânăra n-a fost atât de virală în online încât să obţină o reacţie de la Kremlin, aşa cum chiar ea menţionează într-o secvenţă din film.

DocTalk-ul zilei: „Cum ferim băieţii de fenomenul Tate?”

Momentul culminant al zilei de azi va fi DocTalk-ul „Cum ferim băieţii de fenomenul Tate?”, o discuţie panel moderată de Anca Suciu, jurnalistă Digi24, care-i va avea ca invitaţi pe Ştefan Baghiu, Ionela Băluţă şi jurnalistul Costi Rogozanu. Punctul de plecare este documentarul „Portretul unui tată confuz” (r. Gunnar Hall Jensen, Norvegia – 2025), o confesiune cinematografică tulburătoare despre relaţia tată–fiu. Filmul, construit din materiale de arhivă filmate de regizor timp de peste 20 de ani, urmăreşte destinul fiului său, care, în încercarea de a-şi găsi locul în lume, cade pradă unor influenţe toxice. Drumul său intersectează umbrele lumii online şi fenomenul Tate, culminând cu tragedia unei morţi premature.

Programul zilei la Astra Film Junior

Un film al speranţei, al gândului spre o viaţă mai bună e prezentat copiilor şi adolescenţilor în două proiecţii la Sala Thalia. Primul, de la 11:40, este „Grace, cu recunoştinţă” (r. Julia Dahr, Norvegia – 2024). O fată de 13 ani din Kenya, Grace, ne povesteşte despre copilăria ei trăită într-o familie de fermieri. Împreună cu fraţii şi părinţii, ea visează la o viaţă mai bună, dar se confruntă şi cu greutăţi aduse de natură şi de schimbările din jur. Al doilea, de la 13:00, „Arhitecţii naturii” (România – 2025), este povestea castorului Brebenel, devenit celebru şi îndrăgit de cei mici. Filmul surprinde povestea reintroducerii castorilor şi a zimbrilor în Munţii Făgăraş. Ziua va prilejui întâlnirea elevilor mai mari, de peste 15 ani, cu documentarul investigaţie jurnalistică „Decodând ura” (r. Simon Klose, Danemarca – 2025), la CineGold, de la 13:00.

Filmele zilei la AFF2025

11:00 (Astra Film Cinema) – Anatomia unor delicte obişnuite (r. Adina Sădeanu,România – 2025). Concurând în secţiunea competiţională România, filmul spune patru poveşti de hărţuire a patru femei aflate între violenţă digitală şi abuz sexual. Ce se întâmplă când justiţia e nepregătită să protejeze, iar societatea refuză să recunoască gravitatea acestor fenomene?
12:00 (CineGold) – Pachet DocShorts – Fereşte-te de stelele sudului (r. Christos Karteris, Grecia – 2025) şi 2720 (r. Basil da Cunha, Eleveţia – 2024).
13:00 (Astra Film Cinema) – Cei Vii (r. Anca Hirte, România – 2025) – secţiunea competiţională România. Ce înseamnă „a trăi” după experienţa războiului? Patru supravieţuitori români ai conflictului din Afganistan îşi împărtăşesc, pentru prima dată, rănile nevăzute şi lupta pentru vindecare.
13:00 (CineGold) – Decondând ura (r. Simon Klose, Danemarca – 2025). O jurnalistă suedeză se infiltrează în grupurile de extremă dreapta şi dezvăluie felul în care reţele de socializare favorizează conţinut care generează ură, chiar dacă ura activează şi încurajează violenţă, care au costat vieţi omeneşti.
15:00 (Astra Film Cinema) – Muntele nu se mişcă (r. Petra Seliškar, Franţa – 2025), secţiunea competiţională Europa de Est. Filmul prezintă portretul unor fraţi care păstoresc turmele de oi într-o zonă izolată, din munţi, devenind astfel un pretext pentru o meditaţie intensă despre provocările unei profesii vechi de secole.
16:00 (Filarmonica de Stat Sibiu) – Reportaj la benzinărie (r. Zora Čápová, Republica Cehă – 2024). O ziaristă din Cehia încearcă să demonstreze că încă mai există jurnalism de calitate, într-o lume în care oamenii nu mai fac diferenţa între informaţia reală şi dezinformare. Film din secţiunea DocSchool.
16:00 (CineGold) – Stiil Nia (r. Onet Paula, România – 2025). O tânără artistă româncă stabilită în Franţa porneşte pe drumul reconectării cu sine prin mişcare şi expresie artistică. Cum poate dansul să vindece rănile copilăriei? Secţiunea competiţională România.
18:00 (CineGold) – Joaca de-a peţitul (r. Trei bărbaţi din China merg într-o tabără de şapte zile pentru a învăţa să cucerească femei. Vor reuşi să găsească iubirea sau vor descoperi cât de greu e să fii sincer?
18:00 (Astra Film Cinema) Miriam Răducanu – Rigoare şi senZ (r. Alexandra Gulea, România – 2024). Cum vorbeşte sufletul prin dans? Miriam Răducanu ne oferă răspunsul.
18:00 (CineGold) – Fiume sau moarte! (r. Igor Bezinović, Croaţia – 2025). Filmul, din secţiunea Voci emergente, deblochează cu îndrăzneală subiectul tabu al dictaturii fasciste a generalului italian care a agresat oraşul croat Fiume în 1919.
20:00 (Astra Film Cinema) – Viitor luminos (r. Andra MacMasters, România – 2024). Ultimul mare vis socialist, Festivalul Mondial al Tineretului şi Studenţilor din 1989, văzut din prezent, prin lentila arhivei. În filmul din secţiunea România apar personaje precum Mugur Isărescu, Dan Bittman sau Adrian Năstase. 
20:30 (CineGold) – Cabina sub presiune (r.Eszter Nagy, Ungaria – 2024). Două persoane, fără legături romantice, vor să devină părinţi împreună – dar ce înseamnă cu adevărat să fii în relaţie de co-parenting? 
21:00 (Filarmonica de Stat Sibiu) – Ai încredere în mine (r. Joanna Ratajczak, Polonia – 2024). Un cuplu din Berlin alege să deschidă relaţia de cuplu, să navigheze între pasiune, compromis şi limitele propriei conexiuni. Cum poate o relaţie să reziste când dorinţele fiecăruia încep să schimbe tot ce credeau că ştiu despre iubire şi încredere?

Știri de azi | Accident rutier cu doi răniţi şi trei autovehicule implicate, în judeţul Vaslui/ Circulaţia pe DN 24 Bârlad-Vaslui este blocată în ambele sensuri - Știri de azi |

Accident rutier cu doi răniţi şi trei autovehicule implicate, în judeţul Vaslui/ Circulaţia pe DN 24 Bârlad-Vaslui este blocată în ambele sensuri

Știri de azi | Consiliul Concurenţei a autorizat preluarea Thermonet Beteiligungs GMBH de către RZ International Beteiligungs - Știri de azi |

Consiliul Concurenţei a autorizat preluarea Thermonet Beteiligungs GMBH de către RZ International Beteiligungs