Noua companie, înregistrată sub numele Mind Automobile Part România, are ca obiect principal de activitate „fabricarea de echipamente electrice de iluminat” și este administrată de un cetățean chinez. Capitalul social inițial depășește 11,2 milioane lei (circa 2 milioane de euro), ceea ce indică intenții clare de investiții pe termen lung.
La adresa noului SRL se află și sediul Elba Timișoara, producător român cu tradiție în sisteme de iluminat, inclusiv pentru industria auto. Elba furnizează deja faruri și alte corpuri de iluminat pentru giganți precum Stellantis, Renault și VW Group, având în 2024 o cifră de afaceri de 329 milioane lei (aprox. 65 milioane euro) și un profit net de 13,8 milioane lei. Compania are în prezent 776 de angajați.
În februarie, Elba și grupul chinez Mind, parte a GWM, au semnat un contract de colaborare considerat „prima etapă” a unui parteneriat strategic. Conform acordului, Elba va furniza componente pentru iluminatul auto, care vor fi utilizate în proiectele dezvoltate de Mind Automobile Part. Cel mai probabil, producția se va realiza chiar în fabrica Elba din Timișoara, urmând ca piesele să fie integrate în sistemele proprii ale GWM.
„Parteneriatul se bazează pe colaborarea dintre Elba și Mind în domeniul tehnologiei, dezvoltării de proiecte și fabricării pentru industria auto OEM”, au precizat reprezentanții companiei timișorene.
Deși GWM nu a anunțat încă planuri concrete privind construirea unei uzine de automobile în Europa, deschiderea activităților de producție în România ar putea reprezenta o etapă de tranziție de la comerț la producție localizată. Oficialii companiei au recunoscut anterior că studiază oportunitatea construirii unei fabrici de vehicule pe continent, analizând locații din Germania, Ungaria sau Cehia.
În prezent, GWM are o singură fabrică de automobile în afara Chinei, inaugurată în Thailanda. În Europa, însă, strategia grupului a suferit modificări: anul trecut a închis biroul central din Munchen și a concediat 100 de angajați, mutând coordonarea activităților europene la compania-mamă Great Wall International Trade Company Limited.
Chiar și așa, GWM insistă că „Europa rămâne o piață prioritară de dezvoltare”, iar lansarea unității din România este o dovadă în acest sens.
Deocamdată, prezența GWM în Europa este limitată la brandurile ORA și WEY, care în 2024 au înregistrat vânzări de puțin peste 2.000 de vehicule. Totuși, noua structură din Timișoara ar putea marca începutul unei strategii mai consistente, bazată pe producție locală și integrarea în lanțurile de furnizori din regiune.