Luca de Meo părăseşte conducerea Renault pentru a prelua funcţia de director general al Kering, gigantul francez din industria de lux care deţine branduri precum Gucci, Yves Saint Laurent şi Balenciaga. Anunţul a fost făcut duminică de constructorul auto, iar luni grupul Kering a confirmat oficial numirea, transmite Reuters.
De Meo îl va înlocui pe François-Henri Pinault, care a condus Kering timp de 20 de ani şi a transformat grupul într-un jucător exclusiv în segmentul de lux.
Familia Pinault deţine controlul asupra conglomeratului, care s-a confruntat recent cu scăderi accentuate ale valorii bursiere şi o serie de avertismente privind profitul.
Italianul Luca de Meo, care şi-a petrecut întreaga carieră în industria auto, va deveni primul director general din afara grupului care va conduce compania Kering, controlată de familia miliardară franceză Pinault. El va prelua oficial funcţia pe 15 septembrie.
Această numire curajoasă reflectă amploarea provocărilor cu care se confruntă Kering, spun investitorii şi analiştii din industrie. Francois-Henri Pinault, pe care de Meo îl va înlocui ca CEO, a recunoscut că performanţele grupului din ultimii ani nu au fost la nivelul aşteptărilor şi că firma are nevoie de o nouă organizare şi o perspectivă diferită.
”Experienţa sa la conducerea unui grup internaţional listat, înţelegerea profundă a brandurilor şi simţul unei culturi organizaţionale solide şi respectuoase m-au convins că este liderul pe care îl căutam pentru a aduce o nouă viziune”, a declarat Pinault într-un comunicat. El va rămâne preşedintele grupului şi va continua să se implice în organizarea strategică, dar a subliniat că nu va interveni în activitatea lui de Meo, care va avea libertatea de a-şi alege echipa şi priorităţile.
Gucci a fost motorul creşterii spectaculoase a Kering timp de ani buni, dar grupul a întâmpinat dificultăţi în revitalizarea brandului după pandemie. În plus, compania a acumulat datorii de peste 10 miliarde de euro, ceea ce o expune riscului unei noi retrogradări a ratingului de credit.
Totuşi, Pinault a respins ideea că grupul s-ar afla într-o criză. ”Nu angajez un pompier”, a spus el într-o conferinţă cu analiştii.
Pentru Renault, plecarea neaşteptată a CEO-ului reprezintă o lovitură majoră. De Meo este considerat artizanul redresării constructorului auto francez în ultimii cinci ani, perioadă în care a restructurat alianţa strategică de două decenii cu Nissan, a redus costurile şi a impulsionat tranziţia către vehicule hibride şi electrice.
Renault a anunţat oficial duminică seară că Luca de Meo va părăsi compania la mijlocul lunii iulie, pentru a prelua un nou rol în afara industriei auto.
Informaţiile privind mutarea sa la Kering au dus la o creştere de aproape 12% a acţiunilor grupului de lux, luni, cel mai mare salt zilnic de la criza financiară din noiembrie 2008. În acelaşi timp, acţiunile Renault au scăzut cu aproximativ 8%, marcând cel mai mare declin zilnic din februarie 2022.
Trecerea lui de Meo la Kering, ale cărui planuri de redresare a brandului Gucci nu au convins încă investitorii, reprezintă o schimbare radicală. Acţiunile Kering şi-au pierdut aproape două treimi din valoare în ultimii cinci ani.
”Angajarea unei persoane din afara industriei de lux poate părea riscantă, dar profilul lui de Meo pare foarte potrivit pentru a conduce Kering”, au scris analiştii de la Kepler Cheuvreux.
”Capacitatea sa de redresare, stilul de leadership centrat pe produs şi vasta experienţă în marketing sunt atuuri valoroase.”
Plecare lui de Meo este a doua plecare de la vârful industriei auto europene în ultimele şase luni, după ce Carlos Tavares a părăsit Stellantis, într-un moment dificil pentru sectorul auto din Europa, confruntat cu tarifele comerciale impuse de preşedintele american Donald Trump şi cu o concurenţă dură din partea producătorilor chinezi.
Un purtător de cuvânt al Renault a declarat că plecarea lui de Meo nu va afecta planul strategic pe termen mediu al companiei. Totuşi, analiştii de la JP Morgan consideră acest moment un obstacol important pentru implementarea planului.
De Meo s-a alăturat Renault în 2020, venind de la Volkswagen, într-un an în care constructorul francez a raportat pierderi record din cauza scăderii vânzărilor în pandemie. Ca CEO, el a lansat o serie de reduceri de costuri, a redus personalul şi capacitatea de producţie la nivel global şi a făcut compania mai agilă. De asemenea, a supervizat remodelarea relaţiei complexe cu partenerul japonez Nissan.
”Aceasta este o decizie personală şi nu fug de nimic. Grupul Renault este bine poziţionat pentru următorul capitol”, a spus de Meo într-un mesaj adresat angajaţilor Renault, citat de Reuters.
Constructorul francez a fost unul dintre puţinii producători auto care nu a emis un avertisment de profit în toamna trecută.