Marele Premiu al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România (UCMR) a fost decernat, luni, compozitorului Călin Ioachimescu, pentru întreaga activitate de creaţie. Gala, care a avut loc la Opera Naţională Bucureşti, a fost prezentată de preşedintele UCMR, compozitorul Dan Dediu iar momentele muzicale au fost asigurate de trioul de jazz AmphiTrio, format din Andrei Petrache (pian, sintetizator), Mike Alex (bas), Philip Goron (tobe).
Călin Ioachimescu este membru al Uniunii Compozitorilor din 1978. A participat (1980, 1984) la Cursurile internaţionale de muzică nouă de la Darmstadt iar în 1982 a beneficiat de o bursă de documentare muzicală din partea guvernului francez. În 1985 a urmat un stagiu de muzică pe computer la IRCAM. A obţinut numeroase premii. A fost fondatorul şi directorul studioului de muzică electroacustică al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. Cunoscut ca reprezentant al direcţiei spectrale a muzicii româneşti, Călin Ioachimescu s-a dovedit mult timp preocupat de structura interioară a sunetului, de crearea unui limbaj muzical bazat pe legi acustice şi psiho-acustice ca o cale de accedere la o nouă consonanţă. Repere ale creaţiei sale sunt: Tempo ’80, Concert pentru trombon, contrabas şi orchestră, Concert pentru saxofon şi orchestră, Concert pentru violoncel şi orchestră, Concert pentru flaut şi orchestră, 2 cvartete de coarde, Oratio II, Muzică spectrală, Celliphonia, Les éclats de l’abîme, hep-taGRaMa, Tetra-Chords, Digital Birds, Electric Dream, Simfonia I.
În cadrul galei Galei a fost prezentat un scurt film realizat de Virgil Oprina despre festivalurile organizate de Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România în anul 2024.
Premiile UCMR pe anul 2024 au fost acordate de secţia de muzică instrumentală şi multimedia pentru muzică simfonică (lucrarea “Broken” pentru orchestră de Mihaela Vosganian), pentru muzică de cameră (lucrarea “Liquid” de Áron Török-Gyurkó) şi pentru muzică electroacustică (piesa „Epura”, compusă de Cătălin Creţu), de subsecţia de fanfară (suita „Carnet de bal” de Diana Dembinski-Vodă), de subsecţia didactică („Strop şi Pic îşi caută ploaia,” poveste muzicală pentru cor de copii de Carmen Stoianov), de secţia de muzică vocală pentru lucrare corală amplă („Un blues vegetal” de Dan Variu) şi pentru miniatură vocală („Tot despre pisici”, un lied al maestrului Dan Buciu, nominalizat şi votat pentru premiere înainte ca autorul să părăsească această lume, în luna martie a acestui an).
Secţia de muzică jazz-pop a acordat premii pentru categoria Muzică de jazz sau muzică instrumentală („Anotimpul iubirii” de Ionel Tudor), pentru Melodie sau grupaj de melodii („Cântec pentru Maria” de Virgil Popescu) dar şi pentru spectacol (musicalul „Paradis personal” ce-i aparţine lui Dan Creimerman).
În acelaşi context s-au acordat şi premiile secţiei de muzicologie, ex-aequo pentru sistematică (volumul „Două viziuni diferite asupra repertoriului de orgă în România: organistul Helmut Plattner şi compozitorul Wilhelm Georg Berger” de Benedicta Pavel şi volumul “Incursiuni muzicale în Transilvania premodernă” de Vlad Văidean) şi tot ex-aequo, pentru istoriografie (volumul „Drumul emigrării. Povestea diasporei componistice româneşti din Franţa, reconstituită din arhive comuniste” de Ana Diaconu şi volumul „Muzici orchestrale româneşti la Filarmonica bucureşteană, în două studii de caz: Mihail Jora şi Paul Constantinescu” de Desiela Ion).
Premiul Filialei Cluj a UCMR a fost obţinut de lucrarea „Vocile nopţii 2” pentru bariton, cor şi orchestră, a compozitorului Adrian Pop.