Decizia companiei de a închide uzinele din Cholet și Vannes, situate în vestul Franței, vine ca urmare a costurilor ridicate și a concurenței din ce în ce mai intense din partea producătorilor din Asia. Michelin, care are o istorie de 135 de ani, a explicat că nu a găsit alte soluții pentru a menține cele două unități în funcțiune.
„Am evaluat toate opțiunile, dar nu am găsit nicio alternativă viabilă pentru a păstra deschise aceste două fabrici. Singura constantă la Michelin este schimbarea constantă”, a declarat Florent Menegaux, președintele Michelin, într-un interviu acordat publicației Le Monde, citat de Economica.net.
Sindicatele au avertizat deja angajații celor două uzine despre posibilitatea închiderii acestora. Fabrica de la Cholet produce în principal anvelope pentru vehicule utilitare, în timp ce la Vannes se fabrică fibre metalice (cord) utilizate în anvelope. Conform Reuters, lucrătorii de la Cholet au început deja o grevă pentru a protesta împotriva deciziei de închidere, iar angajații de la Vannes ar putea urma același exemplu.
În ultimii zece ani, Michelin a observat o creștere semnificativă a cererii pentru anvelopele entry-level destinate autoturismelor, vehiculelor ușoare și camioanelor grele, ceea ce a afectat segmentul premium și a dus la apariția unor probleme de supracapacitate în unele dintre fabricile sale. Din acest motiv, compania a decis oprirea producției la cele două uzine până pe 11 noiembrie pentru a oferi timp pentru negocieri între conducere și sindicate.
În plus, Michelin a închis recent trei fabrici din Germania, în 2023, la Karlsruhe, Trier și Homburg, o măsură care a afectat peste 1.500 de angajați. Aceste închideri fac parte dintr-o tendință mai largă observată în Europa, în special în Franța, Germania și Italia, unde costurile ridicate de producție au dus la reducerea activității în unele unități sau chiar la închiderea acestora. Aceste regiuni sunt printre cele mai scumpe pentru producția de anvelope în Europa.