Mii de oameni manifestează la Bruxelles împotriva închiderii unor fabrici

Mii de persoane au defilat luni, la Bruxelles, în semn de susţinere a salariaţilor unei fabrici Audi ameninţate cu închiderea, în Belgia, şi pentru a cere Uniunii Europene (UE) investiţii în sectorul industrial, relatează AFP.

Fabrica Audi de la Bruxelles, care are aproximativ 3.000 de angajaţi în vederea producerii unui model de gamă înaltă al unei maşini electrice, ar putea fi închisă în 2025.

Vânzările acestui SUV – Q8 e-tron – sunt în scădere, iar conducerea a evocat ”costuri de producţie mari” în capitala belgiană.

Ea a anunţat la începutul lui septembrie că alt model al grulului Volkswagen (VW) nu va fi încredinţat instalaţiei după lansarea ultimelor exemplare ale acestuia anul viitor.

Luni dimineaţa, o coloană de mii de muncitori – 5.500 potrivit poliţiei, ”peste 10.000” potrivit organizatorilor – a vrut să-i interpeleze pe liderii UE cu privire la necesitatea unor investiţii masive în vederea ”protejării locurilor de muncă industriale”.

”Ceea ce se face în Europa este contrariul a ceea ce ar trebui să se facă. Vorbim despre austeritate, deşi ar trebui să investim miliarde şi miliarde în industrie”, declară AFP preşedintele FGTB (socialist), Thierry Bodson, uniţi într-un front comun cu alte două sindicate belgiene.

”Ştim că în ţările europene trebuie să existe un soclu de 25% al activităţii industriale în jurul căruia se construieşte activitatea economică. În Belgia nu avem nici măcar 20%”, a adăugat el.

În mijlocul unor petarde şi fumigene, manifestanţii agitau pancarte prin care denunţau desfiinţarea unor locuri de muncă – în cascadă – şi salariaţi prinşi ”în capcană” în industrie sau distribuţie.

Delegaţii au venit din Germania, Polonia, Franţa sau Olanda.

”Vieţile noastre nu sunt linii de producţie”, proclama pe un carton întins un salariat de la departamentul de baterii al Audi Bruxelles.

”În câteva săptămâni ne vom întoarce în şomaj, fără bani şi fără perspective de viitor. Să fiu nevoit să mă formez din nou, la 37 de ani, va fi complicat”, a declarat el, preferând să nu-şi spună numele.

O FURIE LEGITIMĂ

În instalaţie, situată în comuna Forest, la Bruxelles, munca nu s-a reluat în septembrie, după ”pauza” de peste vară.

Conflictul s-a intenficat după ce salariaţi în grevă au luat cheile de la 200 de maşini pentru a împiedica ieşirea acestora din fabrică. Ei le-au restituit până la urmă.

Această manifestaţie intervine în momentul în care problema maşinilor electrice care provin din China este fierbinte şi în care Uniunea Europeană (UE) este împărţită în privinţa oportunităţii de a impune suprataxe, riscând represalii ale Beijingului.

”Europenii au neglijat producţia de maşini electrice de gamă medie, iar China ne invadează cu modele mult mai ieftine, care iau părţi de piaţă”, subliniază ministrul Locurilor de Mncă din Guvernul regiunii Bruxelles, Bernard Clerfayt, contactat de AFP.

În opinia sa, furia salariaţilor de la Audi este ”foarte legitimă, foarte de înţeles, cu atât mai mult cu cât conducerea nu este clară în privinţa planurilor pe care le are”. ”Fără îndoială, perspectivele financiare nu sunt bune”, declară el, fără să facă alte precizări.

Conducerea de la Bruxelles a grupului VW a evocat scenarii alternative cu privire la fabrica de la Fotrest şi discuţii în curs cu ”potenţiali investitori”, fără să facă alte pecizări.

Jan Baetens, un reprezentant al Sindicatului belgian CSC, declară că nemulţumirile sunt cauzate de un termen în 2025, care urmează să marcheze în principiu sfârşitul în UE al vânzărilor de maşini noi cu motoare termice în favoarea celor electrice.

Însă această dispoziţie este contestată – de către Germania.

”Oamenii sunt împinşi să cumpere maşini electrice, dar la nivel de infrastructură nu suntem pregătiţi”, îşi exprimă regretul sindicalistul.

Sindicatele belgiene au chemat la o manifestaţie naţională şi au avut loc greve în mai multe sectoare de activitate, ca în transporturile urbane la Bruxelles, unde traficul pe reţeaua de tramvai, autobuz şi metrou era perturbată.

ICCJ a hotărât că delapidarea în variantă atenuată nu poate fi încadrată în noţiunea de infracţiune contra patrimoniului

Asociaţia Română pentru Smart City: Licitaţiile publice pentru transportul public electric au ajuns la peste 3 miliarde de lei anul acesta /Care e topul autorităţilor locale după valoarea licitaţiilor/ Anadolu Automobil Rom conduce în topul furnizorilor