Ministerul Educaţiei anunţă că se înfiinţează Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare şi se reînfiinţează Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, desfiinţat în 2019 de Guvernul Orban, în urma comasării cu Centrul Naţional pentru Evaluare şi Examinare într-o instituţie nouă, numită Centrul Naţional de Politici şi Evaluare. Miinisterul condus de Ligia Deca desfiinţează acum Centrul Naţional de Politici şi Evaluare, astfel că Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei reîncepe să funcţioneze. ”Continuăm reforma în educaţiei”, afirmă Deca.
”În conformitate cu prevederile Legii învăţământului preuniversitar, au fost transmise pentru avizare interministerială proiectele de acte normative pentru înfiinţarea Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare şi reînfiinţarea Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, în urma desfiinţării Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie”, informează marţ Ministerul Educaţiei.
Atribuţiile principale ale Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare (CNCE) sunt coordonarea elaborării şi revizuirea periodică a curriculumului naţional, precum şi coordonarea sistemului naţional de evaluare şi examinare în învăţământul preuniversitar.
În plus, CNCE îndeplineşte următoarele atribuţii noi:
-
Coordonarea ştiinţifică a elaborării şi revizuirii periodice a componentelor curriculumului naţional pentru învăţământul preuniversitar special şi special integrat, precum şi pentru programul „A doua şansă”.
-
Coordonarea ştiinţifică a sistemului naţional de evaluare şi examinare pentru învăţământul preuniversitar special şi special integrat, inclusiv pentru programul „A doua şansă”.
-
Coordonarea evaluării manualelor pentru elevi, manualelor pentru cadrele didactice şi a auxiliarelor didactice destinate învăţământului preuniversitar special şi special integrat, inclusiv pentru învăţământul tehnologic şi programul „A doua şansă”.
-
Gestionarea Platformelor dedicate Raportului descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizică şi la formarea competenţelor cognitive şi socio-emoţionale ale copilului la finalul grupei mari a grădiniţei, Raportului descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizică şi la formarea competenţelor socio-emoţionale şi cognitive, cu centrare pe abilităţile de citit, scris şi calcul matematic ale elevului la finalul clasei I;
-
Realizarea şi administrarea băncii de instrumente de evaluare având funcţie orientativă pentru evaluare.
-
Stabilirea standardelor de alfabetizare funcţională şi gestionarea Platformei naţionale de alfabetizare funcţională.
-
Sprijinirea dezvoltării unor programe pentru dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar.
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (IŞE) are ca scop realizarea şi promovarea studiilor şi a cercetărilor care contribuie la înţelegerea proceselor educaţionale, având ca obiectiv fundamentarea deciziilor de politici publice în domeniul educaţiei.
Suplimentar, IŞE îndeplineşte următoarele atribuţii:
-
Participarea la realizarea de studii şi cercetări naţionale şi internaţionale;
-
Elaborarea de metodologii, analize şi studii pentru monitorizarea şi evaluarea rezultatelor şi impactului strategiilor naţionale şi politicilor publice;
-
Monitorizarea şi evaluarea implementării programelor şi proiectelor relevante pentru domeniul educaţiei;
-
Contribuie la diseminarea rezultatelor cercetării ştiinţifice în rândul cadrelor didactice;
-
Realizarea programelor de formare continuă pentru cadre didactice, experţi şi personal de conducere din învăţământul preuniversitar şi universitar;
-
Acordarea de asistenţă de specialitate unităţilor de învăţământ preuniversitar şi universitar pentru realizarea studiilor şi cercetărilor sau implementarea proiectelor;
-
Editarea publicaţiilor de specialitate, inclusiv reviste, volume, cărţi şi rapoarte de cercetare în domeniul educaţiei.
„Continuăm reforma în educaţie. Actualul Centru Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie reuneşte două structuri cu activităţi total diferite: Unitatea de Cercetare în Educaţie, cu atribuţii în realizarea şi promovarea de studii şi cercetări pentru fundamentarea deciziilor de politici publice în educaţie, şi Direcţia Curriculum, Evaluări şi Examene, cu atribuţii în dezvoltarea de curriculum şi evaluarea în educaţie. Înfiinţarea Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare şi reînfiinţarea Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei sunt, aşadar, un răspuns firesc la necesitatea unei abordări instituţionale diferite, în raport cu specificul activităţii fiecărei entităţi. Recunoaştem, pe de o parte, importanţa activităţilor de cercetare în educaţie, şi, pe de altă parte, a celor de dezvoltare a unui curriculum care să răspundă nevoilor actuale ale societăţii, însoţit de un proces de evaluare racordat la standardele internaţionale”, explică ministrul Educaţiei, Ligia Deca:
”IŞE este şi unul dintre centrele la nivel naţional pentru evaluările internaţionale ale elevilor şi ale cadrelor didactice, realizate în colaborare cu Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) şi alte organizaţii internaţionale”, precizează ministerul.
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, reînfiinţat după cinci ani
Conform edupedu.ro, Guvernul a decis pe 6 noiembrie 2019, în prima şedinţă a Executivului condus de Ludovic Orban, printr-o Ordonanţă de Urgenţă, ca Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (care concepea curriculumul şcolar şi făcea cercetare în ştiinţele educaţiei) şi Centrul Naţional pentru Evaluare şi Examinare (care concepea subiectele tuturor examenelor naţionale şi organiza licitaţiile de manuale), să se comaseze într-o instituţie nouă, numită Centrul Naţional de Politici şi Evaluare.
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a mai fost desfiinţat în anii ’80, de către regimul comunist de la acea vreme şi reînfiinţat în 1990 de ministrul de atunci al Educaţieie, Mihai Şora.