Acest lucru a fost relatat la 1 iulie 2025 de RBC, citând modificările aduse Codului Fiscal al Federației Ruse elaborate de Ministerul Finanțelor al Federației Ruse.
Eliminarea poverii fiscale de la Gazprom în legătură cu datoriile Nord Stream 2 AG este planificată a fi implementată în cadrul unui pachet de modificări la Codul Fiscal al Federației Ruse, care sunt în prezent examinate în Duma de Stat.
Vorbim despre proiectul de lege nr. 835237-8 privind modificările la Partea a 2-a a Codului Fiscal al Federației Ruse, adoptat de Duma de Stat în primă lectură la 24 martie 2025 și este în curs de pregătire pentru a doua lectură .
Acest proiect de lege vizează în principal asigurarea unor condiții fiscale favorabile pentru furnizarea de servicii de transport de pasageri pe linia ferată de mare viteză Moscova-Sankt Petersburg (HSR), dar include și alte modificări fiscale. În special, proiectul de lege modifică articolul 179.7 din Codul Fiscal al Federației Ruse, care reglementează mecanismul de restituire a accizelor către companiile care au încheiat acorduri cu Ministerul Energiei al Federației Ruse privind modernizarea rafinăriilor de petrol.
Conform modificărilor propuse, rafinăriile vor putea continua să primească acciza inversă chiar dacă termenele limită de modernizare au fost ratate în 2024. Pentru a face acest lucru, compania trebuie să fie de acord în prealabil cu amânarea termenelor limită sau cu înlocuirea participantului la proiect în modul stabilit.
Este posibilă amânarea activităților individuale de modernizare cu cel mult 6 luni față de programul inițial. Potrivit RBC, Ministerul Finanțelor din Rusia a propus modificări suplimentare la proiectul de lege care reglementează emisiunea de datorii a Nord Stream 2 AG.
Amendamentele pregătite de Ministerul Finanțelor al Federației Ruse ar trebui să ajute Gazprom să evite o povară fiscală suplimentară asociată cu datoria Nord Stream 2 AG.
În special, se propune completarea listei cu ceea ce se înțelege prin definiția „creanței neperformante”, adică obligațiile de creanță care sunt nerealiste de colectat.
Creanțele neperformante sunt considerate datorii la dobânzile aferente obligațiilor de creanță ale unei organizații străine care sunt recunoscute ca parte a veniturilor.
În plus, se stabilește că impozitele pe veniturile plătite organizațiilor străine nu sunt plătite de agentul fiscal al acestor organizații dacă aceste venituri sunt iertate pentru datoriile la dobânzi.
Cu toate acestea, în ambele cazuri, trebuie îndeplinite simultan o serie de condiții:
• iertarea datoriilor are loc pe baza unui acord aprobat de o instanță judecătorească dintr-un stat străin, ca parte a redresării financiare a unei astfel de organizații străine,
• creditorul (agentul fiscal) și debitorul (organizația străină) fac parte din același grup internațional de companii,
• organizația străină este supusă unor măsuri prohibitive și restrictive introduse începând cu anul 2022 de către state străine, asociații economice, politice, militare sau de altă natură ale țărilor, organizații financiare internaționale și alte organizații.
Proiectul de amendamente a fost revizuit și aprobat în cadrul unei ședințe a comisiei guvernamentale pentru activitatea legislativă din 30 iunie 2025.
Dacă aceste amendamente vor fi adoptate, Gazprom nu va putea plăti impozitul pe venit pentru datoriile neperformante ale Nord Stream 2 AG, care sunt iertate companiei ca parte a acordului de soluționare.
Cert este că, conform IFRS, dobânzile la împrumuturile dintre părțile afiliate trebuie reflectate în situațiile financiare consolidate, chiar dacă acestea nu au fost efectiv plătite.
Aprobarea acordului de soluționare de către creditorii Nord Stream 2 AG a recunoscut oficial datoria, inclusiv dobânzile, ca parte a pasivelor companiei elvețiene.
Dacă este iertată, datoria Nord Stream 2 AG față de Gazprom reprezintă venitul companiei elvețiene, ceea ce poate duce la dublă impozitare.
Amendamentele la Codul Fiscal al Federației Ruse vor face posibilă evitarea unei astfel de situații, iar acest lucru se aplică nu numai Gazpromului, ci și altor companii rusești care au acordat finanțare prin împrumuturi entităților străine incluse în același grup cu acestea.
Conducta de gaze Nord Stream 2 traversează fundul Mării Baltice, conectând stația de compresor Slavyanskaya din districtul Kingisepp din regiunea Leningrad și terminalul de recepție din Lubmin, în statul Mecklenburg-Vorpommern, pe coasta baltică a Germaniei.
Capacitatea combinată a celor 2 linii este de 55 de miliarde de m3/an de gaze.
După sancțiunile SUA, construcția conductei de gaze a fost finalizată de flota rusă de instalații de conducte, conducta fiind complet gata pe 29 decembrie 2021.
Conducta de gaze nu a fost pusă în funcțiune din cauza întârzierilor în procesul de certificare din partea Germaniei, iar pe 23 februarie 2022, Statele Unite au impus sancțiuni Nord Stream 2 AG.
Pe 26 septembrie 2022, explozii în Marea Baltică au avariat ambele linii ale conductei de gaze Nord Stream 1 și o linie (Linia A) a conductei de gaze Nord Stream 2, Linia B a conductei rămânând operațională.
În urma introducerii sancțiunilor americane împotriva Nord Stream 2 AG, compania s-a aflat într-o situație dificilă și a inițiat proceduri cu creditorii.
Instanța elvețiană a acordat Nord Stream 2 AG un moratoriu privind falimentul, valabil timp de 3 ani.
La 9 mai 2025, Tribunalul Cantonal din Zug, Elveția, a aprobat acordul de soluționare a datoriilor Nord Stream 2 AG în scopul redresării financiare.
Acordul de soluționare dintre companie și creditorii săi a intrat în vigoare (detaliile documentului sunt necunoscute), iar moratoriul privind falimentul companiei a fost reziliat.
Reamintim că cei mai mari investitori străini în Nord Stream 2 AG sunt companiile europene OMV, Wintershall Dea, Shell, Uniper și Engie, care au furnizat fonduri pentru proiectul conductei de gaze Nord Stream 2 printr- un acord de finanțare.
Acest document presupunea că Gazprom va asigura 50% din finanțarea proiectului (4,75 miliarde EUR din cele 9,5 miliarde EUR din costul total al conductei de gaze Nord Stream 2 la momentul respectiv), iar suma rămasă va fi finanțată în comun de către parteneri, adică fiecare dintre cele 5 companii ar trebui să investească 950 de milioane EUR în proiect.
Perspectivele conductei de gaze Nord Stream 2 sunt neclare. Transliq AG, care este managerul administrativ temporar al Nord Stream 2 AG, a relatat anterior despre scenariul planificat de operator pentru reluarea conductei de gaze Nord Stream 2, conform căruia conducta de gaze va începe să funcționeze în 2030. În același timp, foaia de parcurs a planului REPowerEU prevede că importul de resurse energetice rusești în UE ar trebui oprit până la sfârșitul anului 2027.
Cu toate acestea, mass-media occidentală discută activ despre…includerea investitorului american S. Lynch în proiect, care, așa cum s-a menționat, ar trebui să consolideze supravegherea occidentală a vânzărilor de gaze din Rusia, să excludă contactul direct dintre UE și companiile rusești și, de asemenea, să îndeplinească cerințele celui de-al treilea pachet energetic al UE privind separarea gazelor naturale.
Actuala conducere a UE și a Germaniei se opun vehement.
Der Spiegel a relatat recent că autoritățile germane iau în considerare posibilitatea modificării legii privind activitatea economică externă pentru a preveni vânzarea și ulterioară punerea în funcțiune a conductei de gaze Nord Stream 2.