O companie abia înființată, fără experiență demonstrată în construcții, a primit un contract de 25 de milioane de dolari pentru lucrări de infrastructură. În spatele firmei s-a aflat chiar un politician în funcție, care — în ciuda interdicțiilor legale și etice — a deținut acțiuni prin intermediul soției și ulterior a transferat pachetul către cumnatul său. Contractele au continuat să curgă: alte 44 de milioane în următorii doi ani. O investigație jurnalistică scoate la iveală un caz tipic de potențial conflict de interese, disimulare a beneficiarului real și lipsă de transparență în folosirea fondurilor publice.
Documentele obținute de consorțiul internațional OCCRP arată că, între 2019 și 2021, firma SIC (Société d’Ingénierie et de Construction) a fost implicată în lucrări subcontractate în valoare totală de aproape 70 de milioane de dolari pentru reabilitarea unei autostrăzi strategice. În acel moment, 35% dintre acțiunile companiei erau deținute de familia lui Guy Loando, un influent senator din Congo, devenit ulterior ministru în guvernul țării. Deși contractele au fost semnate cât timp era parlamentar, Loando și soția sa au transferat participațiile către Baby Mambo Kapaye — cumnatul politicianului — fără ca presa sau autoritățile să fie informate despre tranzacție.
Mai mult, un raport intern al Inspectoratului General de Finanțe al Republicii Democratice Congo acuză consorțiul chinez care derulează proiectul (din care SIC face parte) că a ascuns venituri din taxe de drum de aproape 200 de milioane de dolari și că a umflat costurile lucrărilor — inclusiv pe tronsoanele executate de firma controlată de familia Loando — cu 48 de milioane de dolari.
Guy Loando a fost Ministru de Stat pentru Amenajarea Teritoriului (Ministre d’État, Ministre de l’Aménagement du Territoire) în Republica Democrată Congo (RDC) din 2021, în guvernul președintelui Félix Tshisekedi. Deși titlul său oficial este legat de Amenajarea Teritoriului, atribuțiile sale erau largi și influente, având impact asupra unor domenii-cheie precum: infrastructură și dezvoltare teritorială, proiecte de lucrări publice, energie, sănătate și educație în contextul planificării teritoriale, precum și atragerea investițiilor și parteneriate public-private.
Astfel, chiar dacă nu era direct ministru al infrastructurii, portofoliul său avea o componentă transversală care implica coordonarea proiectelor majore de dezvoltare, inclusiv drumuri și autostrăzi, în special în zone strategice.
Autostrada cu gropi și contracte grase: Firma unei familii de politicieni, în mijlocul unui scandal
Guy Loando neagă că ar fi beneficiat personal de pe urma SIC și spune că nu mai era acționar când au fost atribuite majoritatea contractelor. Cu toate acestea, semnătura lui apare pe actele constitutive ale firmei și, potrivit documentelor obținute de jurnaliști, a fost reprezentantul legal al copiilor săi minori, care dețineau restul acțiunilor în cadrul Widal Investment — compania locală care deținea pachetul de 35% din SIC.
Consorțiul condus de compania chineză SOPECO nu a explicat criteriile de selecție ale subcontractorilor. Investigația arată însă că Loando are o relație personală și profesională veche cu omul de afaceri Cong Maohuai, patronul SOPECO, pe care l-a reprezentat ca avocat și pe care îl numește „mentor”.
Cazul relevă o schemă des întâlnită în state cu instituții fragile: politicieni sau apropiați ai acestora controlează companii care obțin contracte publice fără o procedură transparentă, apoi își disimulează implicarea reală prin transferuri către rude sau interpuși. „E o rețetă clasică de conflict de interese și de capturare a unui contract public de către un cerc familial,” a comentat Ketakandriana Rafitoson, vicepreședinte Transparency International.
Investigație OCCRP: contracte umflate și acțiuni ascunse în spatele unui nume politic influent
Loando, numit ministru al Amenajării Teritoriului în 2021, a continuat să fie asociat indirect cu proiectele SIC, chiar dacă, formal, nu mai apărea în structura de acționariat. Până în 2023, firma fusese implicată în șapte contracte majore pentru lucrări de infrastructură pe autostrada care leagă capitala Kinshasa de portul Matadi — un tronson vital pentru economia țării.
Investigația subliniază și lipsa de reacție a autorităților de reglementare: nici Agenția pentru Proiecte Publice de Infrastructură, nici Inspectoratul General de Finanțe nu au făcut publice rezultatele anchetelor sau posibilele măsuri. Deși raportul IGF recomandă urmărirea penală pentru deturnare de fonduri, nu a fost lansată nicio anchetă oficială.
Pentru experții în guvernanță și anticorupție, cazul Loando e simptomatic pentru riscurile implicării netransparente a politicienilor în contracte de infrastructură. „Un audit independent al acestui proiect ar fi absolut necesar pentru ca partenerii internaționali să poată decide dacă e oportun să continue sprijinul pentru dezvoltarea infrastructurii în Congo,” spune Richard Messick, expert anticorupție cu experiență în cadrul Băncii Mondiale.