Ministrul Educaţiei, Daniel David, a reacţionat în urma publicării rezultatelor unui proiect de cercetare în şcoli privind consumul de alcool şi droguri care arată că în România 6% dintre elevi au consumat cel puţin o dată droguri, iar 81% dintre adolescenţii români au recunoscut că au consumat alcool şi a anunţat mai multe măsuri, printre care dezvoltarea programelor educaţionale de prevenire a factorilor de risc în şcoli, cu accent pe acţiuni de impact, nu doar pe campanii de conştientizare. De asemenea, ministrul Educaţiei are în vedere includerea temelor privind combaterea violenţei şi a consumului de droguri în orele curriculare de orientare şi consiliere.
Reprezentanţii Ministerului Educaţiei au anunţat că Agenţia Uniunii Europene privind Drogurile (EUDA) a publicat, săptămâna trecută, rezultatele Proiectului European de cercetare în şcoli privind consumul de alcool şi alte droguri (ESPAD), realizat în anul 2024, în 37 de state, inclusiv România.
Astfel, conform raportului publicat pentru România, în privinţa consumul de droguri ilicite, 6% dintre elevi au declarat că au consumat cel puţin o dată o substanţă ilicită (13% la nivel european), cel mai frecvent canabis. Intervievaţii au considerat că substanţa cea mai uşor de procurat rămâne canabisul (26% la nivel european, 14% în România), pe locul doi se află cocaina (13% la nivel european, 9,7% în România), iar pe locul trei se află tranchilizantele fără prescripţie medicală (19% media europeană, 8,8% în România).
În ceea ce priveşte consumul de alcool: 81% dintre adolescenţii români au recunoscut că au consumat (media UE este 73%), iar legat de consumul de ţigări: 26% dintre adolescenţii români fumează – locul 4 în Europa (media UE este 18%).
Totodată, raportul mai arată că 25% dintre elevii din România au participat la jocuri de noroc pentru bani în ultimele 12 luni, comparativ cu media UE de 23%, iar dependenţa digitală pentru tinerii români este de 53%, comparativ cu 47% – media UE.
”Comparativ cu rezultatele din 2019 ale studiului, se observă în România o stabilizare a nivelului consumului de alcool şi tutun, o scădere uşoară a consumului de droguri ilicite, precum şi o creştere a implicării în jocuri de noroc online. De asemenea, România se remarcă printr-o percepţie ridicată a uşurinţei de acces la alcool şi ţigări. Deşi consumul de canabis scade, constatăm că riscul de consum nu dispare, ci asistăm mai degrabă la o schimbare a preferinţelor de consum/înlocuire cu alte forme de consum şi comportamente asociate”, au precizat reprezentanţii Ministerului Educaţiei.
Ministrul Educaţiei, Daniel David, a declarat că ministerul înţelege urgenţa implementării unor acţiuni concrete.
”Pentru eficienţă, am încercat să organizez miile de activităţi anuale existente în şcoli într-o arhitectură intervenţională cu trei componente coordonate: înţelegerea şi controlul fenomenului în afara şcolii (în colaborare strânsă cu Ministerul de Interne, autorităţi locale şi părinţi); conştientizare, prevenţie şi tratament în cadrul şcolii şi tratament de specialitate şi în afara şcolii”, a declarat Daniel David.
El a prezentat câteva acţiuni specifice aflate în implementare.
”Dezvoltarea programelor educaţionale de prevenire a factorilor de risc în şcoli, cu accent pe acţiuni de impact, nu doar pe campanii de conştientizare; promovarea şi finanţarea de proiecte specifice care să construiască o cultură organizaţională, exprimată în valori şi regulamente interne bine cunoscute de toţi actorii, opusă fenomenelor de violenţă şi consum de droguri, cu includerea acestor teme în săptămâna «Şcoala altfel!»; includerea temelor privind combaterea violenţei şi a consumului de droguri în orele curriculare de orientare şi consiliere (la toate ciclurile) şi în noile discipline propuse pentru liceu, şi anume «Stilul de viaţă sănătos» şi «Autoreglarea psihologică»”, a afirmat Daniel David.
Ministrul Educaţiei a adăugat că o altă măsură o reprezintă consolidarea parteneriatelor cu autorităţile centrale şi locale, precum şi cu organizaţiile societăţii civile cu rol în implementarea şi monitorizarea programelor de intervenţie pentru sănătate şi promovarea unui stil de viaţă echilibrat, în interiorul şi în afara şcolii.
”Un exemplu concret în acest sens sunt cele două ghiduri metodologice de intervenţie pentru prevenirea adicţiilor, lansate de Agenţia Naţională pentru Politici şi Coordonare în domeniul Drogurilor şi al Adicţiilor (ANPCDDA), în colaborare cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării (MEC). Aceste materialele sunt destinate cadrelor didactice şi conţin informaţii specializate aplicabile atât copiilor, cât şi părinţilor”, a mai precizat Daniel David.
Studiul a fost realizat pe parcursul anului 2024 în 37 de state din Europa, pe un eşantion de 113.882 de persoane în vârstă de 15, respectiv 16 ani. În România datele au fost colectate în perioada 19 aprilie – 12 iunie 2024, cu participarea a 8.543 de elevi din toate judeţele.


