După luni întregi de incertitudine, șomaj tehnic și lipsă de comenzi, Șantierul Naval Damen Mangalia ar putea avea parte de o salvare neașteptată: Mediterranean Shipping Company (MSC), unul dintre cei mai mari giganți navali din lume, a transmis oficial Guvernului României că dorește să preia administrarea și operarea șantierului de la Marea Neagră.
Activitatea în docuri a fost reluată parțial din luna mai, iar aproape 800 de angajați au revenit la muncă. Însă cealaltă față a realității rămâne sumbră: peste 300 de salariați nu și-au primit indemnizațiile aferente lunilor martie, aprilie și mai, iar 114 persoane au fost trimise recent în șomaj pentru cel puțin trei luni.
Scrisoare către Guvern: MSC își exprimă „interesul sincer”
Pe 20 aprilie 2025, Prabhat Jha, CEO al MSC Shipmanagement Limited, a trimis o scrisoare către premierul Marcel Ciolacu, vicepremierul Marian Neacșu și președintele interimar de la acea vreme, Ilie Bolojan. În documentul obținut de Europa Liberă, compania își declară intenția de a investi în șantier și de a crea locuri de muncă.
„Îmi exprim interesul sincer pentru administrarea și operarea șantierului naval Mangalia. Sub rezerva sprijinului Guvernului, MSC are intenția de a dezvolta activitatea șantierului și de a angaja personal local.”
Potrivit surselor, compania a plătit deja în avans reparațiile unor nave – o practică rar întâlnită în industrie – pentru ca șantierul să aibă lichidități necesare pentru salarii.
MSC are deja un birou activ în Constanța și plănuiește să devină cel mai mare angajator de navigatori români. Mai mult, Mangalia este văzută drept o locație strategică pentru instruirea viitorilor ingineri și marinari.
Un uriaș al apelor mondiale
MSC Group operează în peste 155 de țări și are 200.000 de angajați. Flota sa de peste 900 de nave deține titlul de cel mai mare transportator maritim de containere din lume. În 2024, fondatorii companiei – Gianluigi și Rafaela Aponte – aveau o avere estimată de Forbes la peste 33 de miliarde de dolari.
MSC administrează deja facilități similare în porturi mari precum Anvers și Napoli și are nevoie, conform propriei declarații, de un șantier european pentru întreținerea și construirea de nave de croazieră, remorchere și ROPAX (vase pentru pasageri și vehicule).
„Creșterea flotei MSC impune necesitatea unui șantier de mari dimensiuni. Mangalia este o opțiune strategică”, se mai precizează în scrisoare.
Mangalia – un colos în derivă
Până în 2018, șantierul era controlat de compania sud-coreeană Daewoo, dar a fost preluat de grupul olandez Damen, care a preluat și datoriile uriașe – peste 730 de milioane de euro. Statul român, prin compania 2 Mai Mangalia SA, a rămas acționar cu 49%, iar parteneriatul a funcționat câțiva ani.
Totul s-a schimbat în 2023, când Guvernul a modificat legislația privind companiile de stat, inclusiv dreptul de a numi conduceri. Damen a acuzat atunci că parteneriatul legal a fost „deturnat”, iar în 2024 a anunțat că se retrage.
Pe 19 iunie 2024, Damen Shipyards Mangalia a intrat oficial în insolvență. Peste 140 de companii și instituții au depus cereri de recuperare a datoriilor, în valoare totală de aproape 2 miliarde de lei. Administratorul judiciar, casa de insolvență CITR, caută acum un investitor strategic pentru a salva ce se mai poate.
„Este necesară identificarea unui partener strategic care să contribuie la redresarea șantierului. Orice evoluție va fi comunicată în mod transparent”, a transmis Paul Dieter Cîrlănaru, directorul general al CITR.
Între relansare și colaps
În timp ce MSC face pași concreți pentru a intra în administrarea șantierului, situația angajaților rămâne dramatică. Sute nu și-au primit drepturile salariale, iar altele sute rămân în șomaj tehnic. Liderul sindical Laurențiu Gobeajă spune că au fost neplătite indemnizațiile de șomaj, prima de Paște, tichetele de masă și alte ajutoare sociale.
„Sunt 114 angajați care au primit notificări de șomaj de la 1 iunie. Este o reducere față de perioada anterioară, dar incertitudinea persistă”, declară Gobeajă.
Deși reparațiile navale aduc ceva activitate în șantier, sectorul nu este suficient pentru a susține toate cheltuielile și salariile. Fără un plan de viitor și fără o decizie clară din partea Guvernului, salvarea rămâne în aer.
Până la acest moment, Guvernul României nu a transmis un răspuns oficial către MSC Group.