Regizorul Nadav Lapid, câştigător al Ursului de aur la Berlin şi al Grand Prix-ului la Cannes, este invitatul special al celei de-a 22 ediţii a Festivalului Internaţional de Film Independent ANONIMUL care se va desfăşura între 11 şi 17 august la Sfântu Gheorghe. Acesta va fi prezent în Delta Dunării pentru a se întâlni cu publicul festivalului la prima proiecţie din România a celui mai recent film al său, „Yes”.
Prezentat în Quinzaine des cinéastes la Cannes, lungmetrajul a stârnit controverse în urma portretizării critice a societăţii israeliene în legătură cu evenimentele din 7 octombrie şi a războiului din Gaza, cei de la IndieWire concluzionând că este „cel mai provocator film de anul acesta”.

Născut în 1975 la Tel Aviv, Nadav Lapid a studiat filosofia la Universitatea din oraşul natal, literatura franceză la Paris, apoi regia la Sam Spiegel Film & Television School din Ierusalim. Primul său lungmetraj, „Policeman”, a câştigat numeroase premii la festivaluri, printre care şi Premiul Juriului la Locarno în 2011, în timp ce al doilea, „The Kindergarten Teacher”, o coproducţie israeliano-franceză, a fost revelaţia Semaine de la Critique în 2014 la Cannes. Filmul a câştigat peste douăzeci de premii internaţionale şi a fost refăcut ulterior la Hollywood cu Maggie Gyllenhaal în distribuţie.
Au urmat „Synonyms” – Ursul de Aur la Berlinale în 2019 – şi „Ahed’s Knee”, Premiul Juriului la Cannes în 2021, a cărui scenariu a fost scris la doar câteva săptămâni după decesul mamei sale, Era Lapid, care a fost editorul filmelor sale anterioare. „Am început să scriu scenariul la două săptămâni după moartea mamei mele şi mi-a luat încă două să îl termin… L-am scris ca şi cum ar fi fost un gest urgent. Şi când l-am terminat n-am ştiut dacă va fi un scurtmetraj, un mediumetraj sau ce va fi.” spunea regizorul care a părăsit ulterior Israelul pentru a trăi la Paris: „în mintea mea, acesta fusese ultimul film israelian pe care îl făceam”. În urma evenimentelor petrecute pe 7 octombrie 2023, Nadav Lapid spunea: „Mi s-a dovedit că mă pot muta fizic din Israel, ca cineast israelian, însă nu voi putea fugi de război – războiul mă va urmări”.
„Când vezi că ţara ta este în cel mai rău punct al istoriei sale şi comite cele mai rele crime, ce altceva poţi face decât să găseşti modalitatea de a exprima asta vizual?“ se întreba regizorul care a revenit în 2025 la Cannes cu „Yes” – povestea unui muzician care, împreună cu soţia sa, îşi vinde arta, sufletul şi trupul elitei israeliene -, „o satiră maximalistă, ameţitoare, plină deopotrivă de disperare şi exuberanţă, la fel de subtilă ca o ghiulea în eviscerarea claselor conducătoare şi a celor care le ascultă, este atât o comedie absurdă, cât şi o polemică serioasă precum cancerul: la fel de gravă pe cât poate fi orice film cu o pauză de dans extinsă pe hitul inedit al anilor 2000, ‚The Ketchup Song’.” scria Variety care continuă: „Nu e un cinema realizat cu intenţia de a fi îmbrăţişat sau premiat de vreun grup: este exaltant de prezent şi în prezent, răspunsul imediat al unui cineast, nefiltrat, la atrocităţi prea urgente pentru a fi abordate cu tact sau bun gust”.
„‚Yes’ este un film torturat, realizat de un artist torturat, despre un bărbat torturat, menit să ne tortureze cu un caleidoscop al angoasei şi o şleahtă de lucruri groteşti.” concluzionau cei de la The Warp. Lungmetrajul va avea prima proiecţie în România miercuri, 13 august, de la ora 21:15, în Campingul Green Dolphin din Sfântu Gheorghe. Nadav Lapid urmând să se întâlnească cu publicul de la Anonimul într-o discuţie deschisă ce va încerca să contureze o opinie despre menirea unui artist, joi, 14 august, de la ora 11:00, la cortul festivalului.
Filmul este distribuit în România de Bad Unicorn şi va putea fi văzut în cinematografe din 17 octombrie.
„Nu sunt un cineast militant. Nu fac cinema angajant. Iubesc cinemaul prea mult. În fond, scopul este filmul. Cred că, în calitate de cineast, filmele mele sunt, înainte de toate, o celebrare a adevărului cinemaului, în speranţa că adevărul cinemaului este conform cu adevărul universului. Dar simt că oamenii ca mine, poate şi ca tine, nu mai înţeleg lumea. În acelaşi timp, nu sunt un cineast nostalgic, nu îmi place nostalgia. Adică nu cred că trecutul a fost glorios. De fapt, singurul lucru care există este prezentul. Şi pot fi critic despre prezent şi, în acelaşi timp, să venerez prezentul pentru că este singurul adevăr. Şi să încerc să înţeleg lumea ca punct de plecare fundamental pentru un cineast”, spune Nadav Lapid.
Cea de-a 22-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Independent ANONIMUL începe luni, iar programul complet este acum disponibil pe: https://bit.ly/ProgramAnonimul2025