Tehnologia „Vehicle-to-grid” sau V2G permite ca electricitatea să fie extrasă de la vehiculele electrice (EV) şi introdusă în reţea în perioadele când cererea atinge un nivel de vârf. Această tehnologie este disponibilă de mai mulţi ani, însă doar recent a devenit viabilă din punct de vedere comercial, odată cu introducerea tehnologiilor inteligente de încărcare şi a bateriilor capabile să susţină o utilizare intensivă, potrivit Agerpres.
Proiectul celor de la MyWheels va fi cea mai mare schemă de car sharing de tip V2G din Europa şi cea mai mare adăugare a unor automobile capabile de V2G în regiune.
Iniţiativa vine după îngrijorările cu privire la stabilitatea reţelelor, apărute ca urmare a blackout-ului masiv din Spania şi Portugalia şi sabotării furnizării de electricitate în sudul Franţei, cu prilejul festivalului de film de la Cannes, care au generat un interes crescut într-o tehnologie care poate ajuta la echilibrarea cererii şi ofertei, spune Kees Koolen, investitor la We Drive Solar, producătorul olandez al încărcătoarelor speciale utilizate în acest proiect.
„Se pare că suntem la un moment de cotitură”, a adăugat Koolen, care estimează că proiectul din oraşul olandez Utrecht a costat aproximativ 100 milioane de euro.
Ţările de Jos sunt unul dintre pionierii tehnologiei V2G graţie planurilor sale ambiţioase de electrificare a sistemelor de transport şi încălzire, în paralel cu trecerea la regenerabile.
Firma MyWheels susţine că 500 de automobile electrice Renault care se pot conecta la reţeaua electrică, printre care se numără şi modelul R5, vor rula pe şosele începând de anul următor. Atunci când nu rulează, automobilele vor fi conectate la încărcătoarele bidirecţionale We Drive Solar şi operatorii schemei vor fi plătiţi pentru electricitatea absorbită şi vândută de reţea.
Reţelele electrice au devenit din ce în ce mai instabile pe fondul intensificării electrificării şi pe măsură ce tot mai multă energie regenerabilă intermitentă este injectată în reţea.
„Studiile noastre arată că tehnologia V2G ar putea permite flotei din ce în ce mai mare de automobile electrice să devină un atu semnificativ pentru reţea, cu un vast potenţial de stocare în automobilele electrice”, spune Madeleine Brolly, analist Bloomberg New Energy Finance.
Potrivit acesteia, o provocare crucială în perioada următoare va fi standardizarea în rândul producătorilor, proces necesar extinderii la scară largă a tehnologiei.