O ‘mână’ de români au pus bazele unei rețele care alimenta piața neagră din China: ‘Ardeau’ toată Spania și scoteau profit de mii de euro pe zi

#image_title

Dintr-un sat liniștit din Spania, până în porturile Chinei: anchetatorii au descoperit o operațiune șocantă, în care totul se învârtea în jurul unei singure persoane – o femeie cu pașaport românesc. Acoliții săi erau tot cetățeni români. Grupul opera în toată Galicia și aduna până la 15.000 de euro pe zi.

O rețea criminală formată din cinci cetățeni români a fost destructurată în Spania, în urma unei anchete complexe a Gărzii Civile. Gruparea acționa profesionist în întreaga regiune Galicia și fura cabluri de cupru pe care, ulterior, le trimitea în China, via Portul Oporto din Portugalia.

Operațiunea a fost declanșată în mai 2024, după ce un incendiu izbucnit în localitatea Pereiro de Aguiar a atras atenția autorităților. Ancheta condusă de Seprona (Serviciul de Protecție a Naturii) din cadrul Gărzii Civile din Ourense a dus rapid la identificarea și monitorizarea grupării.

O „afacere” condusă de o româncă

Surprinzător, grupul era coordonat de o femeie, care pusese pe roate un sistem eficient și bine organizat. Membrii bandei — toți români — plecau din Ourense în fiecare noapte, la bordul unor furgonete, către zone rurale izolate, unde tăiau și decopertau cabluri de cupru, fără să declanșeze alarme.

„Nu erau niște amatori. Aveau totul planificat la milimetru”, spun surse apropiate anchetei citate de La Region. În multe cazuri, treceau zile până când victimele își dădeau seama că fuseseră prădate.

Unul dintre capii operațiunii, identificat drept Petrica S., avea cunoștințe tehnice avansate, deoarece lucrase anterior într-o companie care instala rețele de cabluri în mediul rural. El știa exact unde se află liniile, ce putea fi tăiat și ce zone erau monitorizate sau securizate.

După ce tăiau cablurile, hoții le ascundeau în pădure timp de câteva zile, ca măsură de precauție. Dacă totul părea în regulă, reveneau și le colectau. Pentru a crește valoarea metalului și a-l face mai ușor de ascuns, dădeau foc cablurilor, proces care reduce volumul și dublează prețul la revânzare – de la 2,50 euro/kg la aproximativ 5 euro/kg pentru cuprul curățat.

Drumul cuprului: Ourense – Tamallancos – China

După ce obțineau cuprul, acesta era dus la o gospodărie industrială din Tamallancos, aparent o simplă firmă de colectare. De fapt, spațiul era folosit ca punct de tranzit înainte ca marfa să fie încărcată în containere maritime și transportată în China, de regulă prin Portul Oporto.

Uneori, spun anchetatorii, chiar „recuperatorii” din Portugalia veneau personal în Spania să preia încărcătura, mai ales când prețul pe piața mondială era ridicat. Când containerul era plin, cuprul era vândut și urca pe vapor spre Asia.

În cadrul investigației, Garda Civilă a confiscat peste 1.300 kg de cupru din respectiva locație. Proprietara centrului de colectare, o spaniolă de 48 de ani din Amoeiro, este cercetată penal pentru receptarea de bunuri furate.

Dacă va fi găsită vinovată, riscă până la 3 ani de închisoare, amenzi substanțiale și închiderea definitivă a afacerii.

Plăți „la negru” și urme șterse

Metoda preferată de plată în rețea era numerarul „la negru”, fără nicio urmă în documente. Astfel, era foarte greu pentru autorități să urmărească traseul banilor sau al materialului furat. De altfel, una dintre marile provocări ale anchetei a fost chiar identificarea „cumpărătorilor”, întrucât cuprul intra și ieșea rapid din centrele de colectare, fără înregistrare oficială.

Potrivit autorităților spaniole, furturile de cupru sunt tot mai frecvente și au provocat deja pene masive de curent, blocaje în transporturi și probleme majore de infrastructură. De exemplu, un furt de acest tip a dus la blocarea trenului de mare viteză AVE pe ruta Madrid-Sevilia, în 4 mai 2024.

Această rețea de români a fost responsabilă pentru unul dintre cele mai profitabile și organizate jafuri de cupru din ultimii ani în Spania — dar și pentru daune serioase aduse rețelelor publice.

Se dau bani de chirie pentru tineri. Ce condiții trebuie să îndeplinească pentru a primi ajutorul de 100 de euro

Asociaţia Pro Infrastructură: Rază de speranţă că mai scăpăm de un blestem / Tragem speranţe că Erbaşu îşi va respecta termenul contractual de finalizare, iulie 2026, pe cei 26,35 kilometri ai Autostrăzii A3 dintre Suplacu de Barcău şi Chiribiş