„Este un moment care ridică sprâncenele”, a declarat marți generalul David Allvin, șeful Statului Major al Forțelor Aeriene ale SUA, la o conferință pe teme de apărare desfășurată la Washington, adăugând că SUA sunt vulnerabile la atacuri similare, conform CNN.
„Nu există un sanctuar nici măcar în țara de origine SUA – în special având în vedere că bazele noastre de acasă sunt, în esență, complet nerezistente”, a declarat Thomas Shugart, membru senior adjunct la Centrul pentru o nouă securitate americană (CNAS), pentru CNN.
Prin „nerezistente”, Shugart se referă la faptul că nu există suficiente adăposturi în care să poată fi parcate avioanele de război americane, care să fie suficient de rezistente pentru a le proteja de loviturile aeriene, fie ele de drone sau rachete.
Oficialii militari ucraineni au declarat că 41 de aeronave rusești au fost lovite în atacurile de duminica trecută, inclusiv bombardiere strategice și avioane de supraveghere, unele fiind distruse și altele avariate.
Analizele ulterioare arată că cel puțin 12 avioane au fost distruse sau avariate, iar revizuirea imaginilor din satelit continuă.
Potrivit unor surse ucrainene, operațiunea ucraineană a folosit drone introduse ilegal pe teritoriul Rusiei, ascunse în case mobile din lemn amplasate pe camioane și conduse aproape de patru baze aeriene rusești.
Odată ajunse în apropierea bazelor, acoperișurile caselor mobile au fost deschise de la distanță, iar dronele au fost desfășurate pentru a-și lansa loviturile
Avioanele rusești se aflau descoperite pe pista bazelor, la fel cum se întâmplă cu avioanele de război americane în instalațiile din țară și din străinătate.
„Suntem destul de vulnerabili”, a declarat marți generalul în retragere al armatei americane Stanley McChrystal pentru Anderson Cooper de la CNN.
„Avem o mulțime de active de mare valoare care sunt extraordinar de scumpe”, a spus McChrystal.
Ucrainenii au declarat că atacurile lor au distrus avioane rusești în valoare de 7 miliarde de dolari. Prin comparație, un singur bombardier B-2 al US Air Force costă 2 miliarde de dolari. Iar SUA are doar 20 de astfel de avioane.
În ianuarie, Shugart a fost coautor al unui raport pentru Hudson Institute, care evidențiază amenințarea Chinei la adresa instalațiilor militare americane în eventualitatea unui conflict între cele două superputeri.
„Forțele de atac ale Armatei de Eliberare a Poporului (APL) formate din avioane, lansatoare de rachete terestre, nave de suprafață și subterane și forțe speciale pot ataca avioanele americane și sistemele lor de sprijin de pe aerodromurile din întreaga lume, inclusiv din zona continentală a Statelor Unite”, au scris Shugart și colegul său de redacție Timothy Walton.
Simulările și analizele jocurilor de război arată că „majoritatea covârșitoare a pierderilor de aeronave americane ar avea loc probabil la sol, pe aerodromuri (și că pierderile ar putea fi ruinătoare)”, au scris Shugart și Walton.
Un raport al revistei Air and Space Forces de anul trecut a subliniat faptul că Baza aeriană Anderson de pe insula Guam din Pacific – probabil cea mai importantă facilitate aeriană a SUA din Pacific – care a găzduit rotații ale bombardierelor B-2 de 2 miliarde de dolari, precum și ale bombardierelor B-1 și B-52, nu are adăposturi întărite.
Allvin, șeful de personal al USAF, a recunoscut problema marți.
„În acest moment, nu cred că este acolo unde trebuie să fim”, a declarat Allvin la o conferință a CNAS.
McChrystal a declarat că SUA trebuie să analizeze modul în care își protejează bazele și aeronavele de pe acestea, dar și modul în care monitorizează zonele din jurul acestor facilități.
„Se lărgește spectrul amenințărilor cu care trebuie să te confrunți”, a spus McChrystal.
Dar toate acestea costă bani, iar Allvin a spus că acest lucru pune SUA în fața unei dileme bugetare.
Cheltuiesc banii pentru apărare pe adăposturi întărite și modalități de a împiedica dronele și rachetele să atace bazele americane, sau folosesc mai multe resurse pentru arme ofensive care duc lupta la inamic?
Trump dorește un „dom de fier” deasupra SUA. Dar chiar și o versiune mini în Pacific ia ceva timp
„Dacă tot ceea ce facem este să jucăm în apărare și nu putem riposta, atunci nu este o bună utilizare a banilor noștri”, a declarat Allvin la conferința CNAS.
„Am știut întotdeauna că întărirea bazelor noastre este ceva ce trebuie să facem”, a spus Allvin, dar alte elemente au primit prioritate bugetară.
Adăposturile întărite pentru avioane nu sunt ostentative și este puțin probabil să genereze titlurile altor proiecte de apărare, inclusiv avioane prcum noile bombardiere B-21, fiecare dintre acestea urmând să coste aproximativ 700 de milioane de dolari.
Și președintele american Donald Trump a declarat recent că Forțele Aeriene vor construi un nou avion de luptă stealth, F-47, cu un cost inițial de 300 de milioane de dolari pentru fiecare aeronavă.
„F-47 este un avion uimitor, dar va muri la sol dacă nu îl protejăm”, a spus Allvin.
Între timp, un adăpost întărit costă aproximativ 30 de milioane de dolari, potrivit lui Shugart și Walton.
Luna trecută, Trump a dezvăluit o altă formă de apărare aeriană pentru continentul american, scutul antirachetă Golden Dome, care ar urma să coste cel puțin 175 de miliarde de dolari.
În ciuda prețului uriaș, acesta este conceput pentru a contracara amenințările cu rază lungă de acțiune, cum ar fi rachetele balistice intercontinentale lansate din altă emisferă.
Vastitatea ca punct slab
În cazul Rusiei, vastitatea teritoriului său a fost văzută ca un punct forte în războiul cu Ucraina. Una dintre bazele aeriene lovite în cadrul operațiunii ucrainene „Spiderweb” era mai aproape de Tokyo decât de Kiev.
Dar acum mărimea Rusiei este o slăbiciune, scrie David Kirichenko pe blogul Ukraine Watch al Atlantic Council.
Fiecare punct de trecere a frontierei poate fi un punct de infiltrare; fiecare container de marfă de pe fiecare autostradă sau cale ferată trebuie tratat cu suspiciune.
„Acesta este un coșmar logistic”, a declarat Kirichenko.
Și există o analogie directă cu Statele Unite.
Bazele de bombardament ale Forțelor Aeriene ale SUA sunt, de obicei, mult în interiorul țării, dar accesibile vehiculelor mari și mici.
De exemplu, toate cele 20 de bombardiere B-2 sunt staționate la baza militară aeriană Whiteman din Missouri. Aceasta se află la aproximativ 600 de mile de cea mai apropiată linie de coastă, Golful Mexic, dar la doar 25 de mile sud de Interstate 70, una dintre principalele artere de trafic est-vest din SUA, pe unde trec zilnic mii de vehicule comerciale.
Baza aeriană Dyess din Texas, una dintre locațiile bombardierelor americane B-1, se află chiar la sud de o altă arteră comercială majoră est-vest, Interstate 20.
„Gândiți-vă la toate containerele și intrările ilegale în interiorul frontierelor noastre”, a declarat Carl Schuster, fost director de operațiuni la Centrul comun de informații al Comandamentului Pacific al SUA.
„Această conexiune va declanșa alarma în unele cercuri din SUA”, a spus el.
Între timp, în Pacific, chiar și o mai bună putere de foc ofensivă a SUA, așa cum ar dori generalul Allvin, ar putea să nu fie suficientă în cazul unui conflict cu China.
Acest lucru se datorează faptului că APL a făcut un efort concertat pentru a-și proteja aeronavele în timpul consolidării militare masive sub conducerea lui Xi Jinping, potrivit raportului Hudson Institute.
China are mai mult de 650 de adăposturi întărite pentru avioane pe aerodromuri aflate pe o rază de 1 150 de mile de Strâmtoarea Taiwan, se arată în raport.
Dar Shugart și Walton susțin că cea mai bună mișcare pe care ar putea-o face Washingtonul ar fi să determine Beijingul să construiască mai mult – prin îmbunătățirea capacităților de atac ale SUA în Asia.
„Ca răspuns,… APL ar continua probabil să cheltuiască fonduri pentru măsuri suplimentare costisitoare de apărare pasivă și activă și, la rândul său, ar avea mai puțin de alocat pentru investiții alternative,