Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR) consideră necesar să clarifice public poziția sa în raport cu recentele declarații ale Ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, care afirmă că „nu convine unora că avem o nouă companie de marfă de stat”. Problema reală nu este dacă „ne convine” sau nu, ci dacă această nouă companie de stat va funcționa conform principiilor economiei de piață, va fi finanțat în conformitate cu normele europene sau va deveni rapid un nou sac fără fund pentru bugetul public, după modelul CFR Marfă.
„Este legitim să întrebăm: ce garanții există că această companie nu va repeta eșecurile trecutului? Vom vedea din nou tarife de dumping, datorii uriașe niciodată achitate și ajutoare de stat mascate? Sau asistăm la pregătirea unui nou „plan de salvare” pentru momentul inevitabil în care realitatea economică va demonstra, încă o dată, că o companie de stat nu poate supraviețui fără protecție politică și finanțare publică?
Faptele vorbesc de la sine:
CFR Marfă controlează doar 20% din piață, dar are datorii de peste 420 de milioane de lei către CFR Infrastructură, în timp ce operatorii privați, care acoperă 80% din piață, cumulează doar 6 milioane de lei datorii, conform datelor oficiale ale CFR SA.
CFR Marfă beneficiază de tratament preferențial în privința termenelor de plată pentru serviciile prestate de CFR SA sau Electrificare CFR SA, în timp ce operatorii privați sunt penalizați imediat pentru orice întârziere, indiferent de sumă.
CFR Marfă a fost menținută artificial pe piață prin „planuri de salvare” finanțate din bani publici, deși nu poate funcționa pe baze economice sustenabile.
Dacă acesta este modelul de „succes” pe care Ministerul Transporturilor dorește să-l extindă, atunci România poate sta „liniștită”: vom asista din nou la un faliment previzibil.
2 miliarde de lei risipite pentru acoperirea unei ilegalități – cine își asumă responsabilitatea?
Într-un context economic în care resursele bugetare sunt limitate, alocarea a 2 miliarde de lei pentru achiziția de active ridică întrebări serioase:
✔ Acești bani vor fi vreodată recuperați?
✔ Se vor folosi pentru stingerea datoriei către ANAF în contul ajutorului de stat ilegal acordat CFR Marfă, fără o licitație prealabilă?
✔ Vor deveni doar o nouă povară pe umerii contribuabililor, încă o investiție sortită eșecului?
✔ Nu reprezintă acest demers, în esență, tot un ajutor de stat incompatibil, menit să mențină artificial pe piață un operator ineficient?
În condițiile în care peste 70% din rețeaua feroviară necesită reparații urgente, iar operatorii privați, care își achită taxele și datoriile, sunt forțați să concureze cu un stat care susține artificial un jucător ineficient, prioritățile Ministerului Transporturilor devin de neînțeles.
Domnule Ministru, sunteți Ministrul Transporturilor pentru întregul sistem feroviar, nu doar pentru CFR Marfă – Carpatica Feroviar!
Ministerul Transporturilor trebuie să gestioneze întregul sector al transporturilor într-un mediu concurențial echitabil pentru toți actorii din piață, nu să favorizeze un singur operator de stat, care a demonstrat deja că nu poate funcționa sustenabil.
Transportul feroviar de marfă nu înseamnă doar CFR Marfă – Carpatica Feroviar!
Operatorii privați, care reprezintă 80% din piață, sunt defavorizați de politici care avantajează o companie de stat ce:
– a beneficiat de ajutoare de stat sancționate de Uniunea Europeană,
– a practicat tarife nesustenabile,
– a acumulat din nou datorii care, odată cu falimentul CFR Marfă, vor fi suportate de contribuabili.
Mai mult, se invocă adesea profitul operațional al CFR Marfă ca argument al viabilității acestui model, dar să fie clar: un profit operațional nu înseamnă sustenabilitate. Acesta nu plătește datoriile la CFR SA, nu acoperă salariile angajaților și nu contribuie la modernizarea infrastructurii feroviare sau rutiere. Este doar o politică de dumping girată de Ministerul Transporturilor, care creează competiție neloială și permite acumularea de datorii, pe care, în final, tot contribuabilii le vor achita.
Respectul pentru cei care își plătesc datoriile la buget și la infrastructură înseamnă asigurarea unor condiții echitabile pentru toți operatorii, nu crearea unor politici care împiedică respectarea obligațiilor financiare de către actorii privați.
În loc să aloce 2 miliarde de lei pentru un nou operator de stat pe bani publici, Ministerul Transporturilor ar trebui să sprijine un mediu concurențial real, unde fiecare operator își plătește datoriile și funcționează pe baze economice sănătoase.
Ministerul Transporturilor continuă această direcție greșită:
– Risipa resurselor publice
– Dezechilibrarea pieței și eliminarea concurenței reale
– Distrugerea competitivității sectorului transporturilor din România
Cine își asumă răspunderea pentru acest haos?
Înființarea unui nou operator de stat nu va îmbunătăți transportul feroviar de marfă, ci va menține un model economic ineficient, în care sprijinul financiar prevalează asupra performanței reale. Dacă obiectivul este dezvoltarea sectorului, soluția trebuie să fie o competiție corectă, reguli egale pentru toți operatorii și o viziune pe termen lung bazată pe sustenabilitate și eficiență.
În final, rămâne o întrebare esențială: cine va răspunde pentru acest dezastru anunțat? Sau și de această dată, totul va fi trecut sub tăcere, așa cum s-a întâmplat de fiecare dată până acum?”, scrie în comunicatul organizației.