Regiunea Orientului Mijlociu, care până recent nu se afla printre destinaţiile preferate ale turiştilor chinezi, începe să atragă tot mai mult interes din partea acestora. În timpul vacanţei prelungite ”Săptămâna de aur” din acest an (1–8 octombrie), din jurul Zilei Naţionale a Chinei, rezervările de zboruri şi hoteluri către statele din Golf şi nordul Africii au crescut spectaculos, potrivit datelor publicate de platformele de turism chineze, citate de CNBC.
Conform Trip.com, rezervările din China către Doha au urcat cu 441% faţă de anul trecut, iar cele către Abu Dhabi cu 229%. Dubaiul a înregistrat o creştere mai modestă, de 27%, dar s-a clasat printre primele 10 destinaţii din afara Asiei, potrivit firmei de analiză ForwardKeys.
Emiratul Dubai s-a remarcat şi prin cererea crescută pentru bilete de zbor premium — economy plus, business şi first class — cu o creştere de 133% faţă de anul anterior, semn că destinaţia atrage tot mai mult turişti cu venituri ridicate.
Edmund Ong, director general al Trip.com Singapore, a declarat pentru CNBC că zborurile din China către Orientul Mijlociu au crescut cu 25% faţă de 2024 şi cu peste 180% faţă de nivelurile din 2019, înainte de pandemie.
Cele mai dinamice destinaţii externe pentru rezervările de hotel în timpul Golden Week au fost Arabia Saudită, Egipt, Noua Zeelandă, Kazahstan şi Emiratele Arabe Unite, potrivit platformei Tongcheng Travel. În regiune, cele mai populare ţări pentru turiştii chinezi au fost Emiratele Arabe Unite, Arabia Saudită, Egiptul, Qatarul şi Omanul.
Succesul regiunii se datorează în mare parte relaxării regimului de vize, creşterii numărului de zboruri directe şi ofertei variate de experienţe culturale şi recreative.
”Pre-pandemie, Dubai şi Abu Dhabi erau deja populare datorită procesării uşoare a vizelor. După redeschidere, au fost printre primele destinaţii accesibile, sigure şi atractive”, a explicat Alexander Glos, CEO al companiei chineze i2i Group.
Peggy Li, CEO al agenţiei SPS Affinity, a subliniat că noile rute directe lansate de Emirates, inclusiv către Hangzhou şi Shenzhen, au jucat un rol-cheie în creşterea fluxului turistic.
”Este o strategie nu doar turistică, ci şi comercială, legată de conexiunile economice dintre China şi Emirate”, a spus ea.
Tot mai mulţi turişti chinezi caută experienţe autentice, culturale şi educaţionale, nu doar lux şi divertisment.
”Cererea pentru safariuri private în deşert rămâne ridicată, dar se observă un interes tot mai mare pentru experienţe cu sens, precum excursii de studiu şi activităţi locale”, a adăugat Li.
Pentru mulţi chinezi, o vacanţă în Orientul Mijlociu a devenit şi un simbol al statutului social.
”Arată că ai curajul şi mijloacele financiare să explorezi locuri mai puţin obişnuite — şi să împărtăşeşti experienţa cu prietenii tăi pe WeChat”, a spus Glos.
Totuşi, competiţia dintre destinaţiile din Golf devine tot mai intensă.
”Toate oferă safariuri în deşert, zboruri cu balonul, plimbări cu cămile şi experienţe de lux similare. Diferenţa o va face autenticitatea”, a spus Li.
În timp ce Abu Dhabi şi Arabia Saudită câştigă teren prin accentul pe cultură şi tradiţie, Dubai se confruntă cu o scădere estimată de circa 50% a numărului de turişti chinezi.
”Pentru ei, Dubaiul pare prea globalizat – plin de lanţuri internaţionale, dar fără o identitate arabă clară”, a explicat Glos.
Pe fondul reducerii cheltuielilor de lux în China şi al aprecierii yenului, tot mai mulţi turişti preferă Japonia pentru cumpărături. În acest context, Orientul Mijlociu va trebui să concureze prin autenticitate, diversitate culturală şi experienţe personalizate.
”Va fi o cursă a celor mai adaptaţi”, a concluzionat Peggy Li.