Parcările din Sectorul 1 intră în era digitală: Banii din abonamente se întorc ‘în stradă’ și devin sursă de finanțare pentru infrastructură

#image_title

Sectorul 1 dă startul unei revoluții în parcări. Abonamentele devin sursă de finanțare.

Consiliul Local al Sectorului 1 a adoptat vineri un set de măsuri care resetează din temelii sistemul de parcare urbană. Cu accent pe digitalizare, echitate și eficiență, noul regulament tratează domeniul public ca pe o resursă comună, iar veniturile obținute din abonamentele de parcare vor fi reinvestite exclusiv în infrastructura de mobilitate urbană.

Plan pe patru ani: de la audit, la extindere și evaluare

Modernizarea sistemului de parcare se va desfășura în patru etape:

  • În 2025, autoritățile vor realiza un audit complet al spațiilor disponibile pentru parcări.

  • În 2026, va fi lansată o fază-pilot în câteva zone aglomerate.

  • Între 2026 și 2027, sistemul digital va fi extins în întreg sectorul.

  • Între 2028 și 2029, autoritățile vor evalua impactul și vor ajusta regulamentul în funcție de nevoile reale.

Platformă unică digitală, reguli clare, alocare automată

Locurile de parcare vor fi gestionate printr-o aplicație digitală care va monitoriza ocuparea în timp real și va preveni abuzurile. Parcările de reședință vor fi rezervate exclusiv celor care locuiesc în zonă, în limita a 100 de metri de domiciliu, iar abonamentele se vor elibera anual, cu posibilitatea prelungirii automate.

Pentru prima dată, veniturile generate de abonamentele de parcare vor fi reinvestite în modernizarea infrastructurii, extinderea parcărilor, piste de biciclete și transport public.

Cetățenii pot opta pentru parcări de reședință (376–754 lei/an, în funcție de zonă).

Pentru parcarea publică, riveranii vor plăti 500 lei/an, iar ceilalți între 60 și 720 lei/an.

Șoferii ocazionali vor putea plăti 1 leu/ora sau 7 lei/zi, între orele 08:00–20:00.

Parcările cu barieră vor taxa 3 lei/30 min sau 5 lei/oră; abonamente lunare pornesc de la 150 lei.

Gratuități vor fi acordate pentru mașinile electrice, hibride și pentru persoanele cu dizabilități.

Reguli stricte pentru cei care parchează ilegal

Consiliul Local a adoptat și un nou regulament privind ridicarea autovehiculelor parcate ilegal. Tarifele încep de la 150 lei pentru blocare și 200 lei pentru ridicare, iar toate acțiunile vor fi documentate cu fotografii și în prezența Poliției Locale.

Cu aceste măsuri, Sectorul 1 devine primul din București care direcționează veniturile din parcări înapoi către cetățeni, prin infrastructură mai bună, soluții de mobilitate durabilă și un mediu urban mai respirabil.

PSD anunță că vrea să schimbe măsurile lui Bolojan: Vrem tăierea drastică a privilegiilor sinecuriștilor

O alpinistă din Cehia a murit pe Nanga Parbat, ‘muntele ucigaş’ din Pakistan