Pavilionul României de la Veneţia a atras 730.000 de vizitatori. Publicaţii de prestigiu au caracterizat expoziţia „What Work Is” drept „originală” şi „de neratat”/ FOTO

Pavilionul României de la Expoziţia Internaţională de Artă – La Biennale di Venezia 2024, ediţia 60 care s-a încheiat în 24 noiembrie, a fost vizitat de 730.000 de persoane. Publicaţii de prestigiu precum The Guardian, Forbes, Apollo Magazine, Le Journal des Arts, The Art Newspaper, Whitewall şi postul de televiziune Euronews au inclus proiectul românesc pe lista celor care au meritat vizitate. România a fost reprezentată de proiectul „Ce este munca/What Work Is” al artistului Şerban Savu, curatoriat de Ciprian Mureşan.

Proiectul a fost selectat în urma concursului organizat de Ministerul Culturii, Ministerul Afacerilor Externe şi Institutul Cultural Român, fiind prezentat atât în Pavilionul Naţional din Giardini della Biennale, cât şi în Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia.

Tema principală a Bienalei din 2024, „Străini pretutindeni – Foreigners Everywhere”, a adăugat o dimensiune suplimentară lucrărilor create de Şerban Savu, reflectând migraţia şi sentimentul de dezrădăcinare asociate muncii în străinătate.

Expoziţia prezentată în Pavilionul României a examinat iconografia muncii, inspirându-se din realismul istoric şi arta de propagandă din fostul Bloc de Est. Vizitatorii Bienalei au putut vedea un poliptic amplu, cuprinzând peste 40 de picturi – o privire condensată asupra practicii lui Savu din ultimii cincisprezece ani, dar şi modele arhitecturale la scară redusă pe care sunt grefate mozaicuri derivate din metaforele şi tonalităţile ale căror purtător este acest mediu în contexte religioase sau în cosmogoniile muncii.

Un aspect important al implicării în cadrul Bienalei de la Veneţia a Institutului Cultural Român a fost transformarea Noii Galerii a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia într-un atelier de mozaic pe toată perioada bienalei. Aici, echipe de mozaicari au lucrat la o piesă monumentală bazată pe o pictură de-a lui Şerban Savu, combinând tradiţia veneţiană cu întrebări conceptuale contemporane. După prezentarea sa la Bienala de Artă de la Veneţia, o lucrare de mozaic de mari dimensiuni va fi expusă, într-o primă etapă, la Muzeul Naţional de Artă al Moldovei din Chişinău, iar ulterior, lucrarea urmează să fie instalată definitiv într-un spaţiu din Chişinău, contribuind astfel la peisajul cultural al oraşului şi la dialogul cultural între România, Republica Moldova şi publicul internaţional.

De asemenea, reprezentanţa Institutului Cultural Român de la Veneţia a găzduit dezbateri publice coordonate de criticul cultural Ovidiu Ţichindeleanu. Evenimentul „Artă publică, monumente şi ruina oraşelor” i-a avut ca invitaţi, pe 19 august 2024, pe Rozalinda Borcilă, Suzana Milevska şi Andreas Fogarasi. A doua conferinţă a fost susţinută de Ovidiu Ţichindeleanu şi a fost realizată pe 6 noiembrie 2024 în colaborare cu European Alternatives, fiind inclusă în programul festivalului „Transeuropa – Undercurrents”.

Proiectul „Ce este munca/What Work Is” din Pavilionul României la Bienala de Artă de la Veneţia 2024 a generat impresii pozitive în presa internaţională, fiind apreciat pentru explorarea subtilă a relaţiei dintre muncă şi timp liber, precum şi a impactului acestora asupra identităţii şi societăţii contemporane.

Publicaţia The Guardian afirma faptul că „în pavilionul românesc, picturile melancolice şi de un alb palid ca o frescă ale lui Şerban Savu prezintă muncitori care sapă în vechi situri, aduc recolta sau restaurează picturi de biserici. Întorcându-se de la câmp, pescuind în râuri: aceasta este viaţa şi timpul liber după (şi poate înainte de) comunism: fiecare scenă surprinsă făcută permanentă într-un mod elocvent”.

Apollo Magazine a inclus expoziţia lui Şerban Savu în lista sa de pavilioane „de neratat”, remarcând abordarea sa sensibilă asupra relaţiei dintre muncă şi timp liber, cu o notă melancolică. Lucrările lui Şerban Savu, expuse aici, sunt descrise ca fiind scene aparent realiste ale vieţii cotidiene, dar care pun accent pe momentele de odihnă şi introspecţie, oferind un contrast subtil faţă de naraţiunile tradiţionale despre muncă.

Totodată, publicaţia Business Review a evidenţiat expoziţia ca fiind un proiect care „promite să ofere o explorare profundă a relaţiei complexe dintre muncă, timp liber şi normele societale”.

Financial Times a evidenţiat Pavilionul României pentru originalitatea şi mesajul său relevant în contextul global actual, afirmând că: „România aduce mozaicuri moderne la Bienala de la Veneţia. Într-o galerie a Institutului Cultural Român din Veneţia, artistul va coordona o echipă mozaicari din şcolile de arte din Iaşi, din ţara sa natală, şi din Chişinău, Moldova, pentru a crea un mozaic cu o scenă de picnic pe parcursul celor şapte luni cât durează Bienala de la Veneţia”. Mozaicul ar putea să nu pară cea mai modernă dintre formele de artă, însă Şerban Savu îl transformă în concepte moderne pentru secolul 21, notează publicaţia.

Publicaţia fraceză Le Journal des Arts afirmă despre proiectul „Ce este munca/What Work Is” faptul că „este, fără îndoială, unul dintre pavilioanele în care arta şi politica sunt cel mai clar articulate. Picturile lui Şerban Savu formează un vast poliptic care înfăţişează viaţa în România începând din 2006, adică mult după răsturnarea regimului comunist şi sfârşitul dictaturii lui Ceauşescu. În ciuda acestui punct de cotitură, atmosfera artistică nu se schimbă sub influenţa unei baghete magice. Aspectul tulburător al reprezentărilor murale, realizate în stil figurativ, se explică prin dificultatea de a le diferenţia pe cele care sunt încă „contaminate” de urmele realismului socialist şi pe cele care se abat de la acesta în mod ironic prin introducerea unor detalii inconsistente”.

Bienala de Artă de la Veneţia reprezintă pentru Institutul Cultural Român un catalizator pentru dialogul cultural internaţional, contribuind la consolidarea relaţiilor bilaterale dintre România şi Italia, mai ales în contextul Parteneriatului Strategic Consolidat dintre cele două ţări, semnat în 2024. Proiectul are şi o componentă editorială, fiind completat de un catalog coordonat de Mihnea Mircan şi Bertha Savu, cu texte relevante pentru temele abordate de Şerban Savu care va fi publicat în primul trimestru al anului viitor.

ALEGERI PARLAMENTARE 2024 – MAI: 124 de posibile incidente electorale, pe durata campaniei care s-a încheiat la ora 7.00 / Sancţiuni pentru continuarea propagandei electorale / Buletinele de vot şi celelalte materiale electorale, transportate la secţii

Avertizări ANM: drumuri periculoase, din cauza ceții și a ploilor, în mai multe județe din țară