Ediţia din acest an a Festivalului Filmului European, curatoriată de criticul de film Cătălin Olaru, reuneşte peste 40 de lungmetraje (din care 28 prezentate în premieră naţională) şi două selecţii de scurtmetraje, proiectate de asemenea în premieră naţională. Printre filmele din selecţie se numără 11 documentare, 13 filme regizate de femei şi 2 filme – coregizate de femei.
Deschiderea celei de-a 29a ediţii a Festivalului Filmului European este rezervată proiecţiei filmului „A Sudden Glimpse to Deeper Things”, marele câştigător al celei mai recente ediţii a Festivalului de film de la Karlovy Vary. Admiraţia nedisimulată nu exclude nici de această dată licenţele stilistice. Cunoscut printre altele pentru documentarele dedicate lui Orson Welles şi Alfred Hitchcock, regizorul Mark Cousins explorează cu abilitate de detectiv, fler de terapeut şi ochi de pictor de cadre resorturile creativităţii unei artiste fascinante, Wilhelmina Barns-Graham. Artista modernistă îşi găseşte în Cousins un portretist devotat şi plin de vervă, care deconstruieşte pentru a recompune şi pune întrebări fără pretenţia de a deţine răspunsuri. Mulţumită lui, formele geometrice şi culoarea devin o nebănuită, continuă aventură.
După „Cum să fiu mort, dacă-s viu?” al Ilincăi Călugăreanu, prezent în programul ediţiei 27, proiectăm şi anul acesta un titlu în premieră mondială absolută: documentarul „Arma secretă” în regia lui Dragoş Turea. După debutul cu „Grădina sovietică”, cineastul din Republica Moldova revine cu un film dedicat unui experiment sovietic având la bază echipament psihotronic, pe care regizorul nu s-a ferit să-l testeze el însuşi. Actual şi descumpănitor. a declarat Cătălin Olaru, directorul artistic al FFE.
Anul acesta rolul de ambasadoare a Festivalului îi revine cineastei Ioana Mischie, artistă inovatoare, care avansează noile tehnologii în cinematografie şi storytelling, a cărei activitate se concentrează pe proiecte transmedia care îmbină film, realitate virtuală şi media interactivă.
Cea mai recentă creaţie imersivă a sa, „Human Violins: Prelude”, a fost selectată în cadrul Festivalului de Film de la Cannes, secţiunea oficială „Cannes Immersive”, anul trecut, fiind considerată printre cele mai bune opt experienţe VR din întreaga lume.
Ioana Mischie va realiza clipul de promovare al FFE, inspirat de tema ediţiei şi de spiritul vizionar al cinematografiei contemporane europene, îmbinând creativ estetica artistică şi inovaţia tehnologică într-un poem audio-vizual.
Proiecţiile vor avea loc începând cu 8 mai în Bucureşti, urmate de ediţii locale speciale în nouă oraşe din România: Braşov (9 – 11 mai, Centrul Cultural Reduta), Timişoara (15 – 18 mai, Cinema Studio), Sfântu Gheorghe (17 – 18 mai, Cinema Arta by Cityplex), Botoşani (22 – 25 mai, Cinema Unirea), Deva (23 – 25 mai, Centrul Cultural Drăgan Muntean), Iaşi (23 – 25 mai, Muzeul Vasile Pogor – Casa Junimii), Chitila (30 mai – 1 iunie, Amfiteatrul din Parcul Valea Mangului), Târgu Jiu (30 mai – 1 iunie, Cinema Sergiu Nicolaescu) şi Târgu Mureş (30 mai – 1 iunie, Muzeul Judeţean Mureş – Secţia de Istorie (Cetate), Sala Multimedia).
În Bucureşti, Festivalul se desfăşoară între 8 – 18 mai, la Sala Luceafărul (Gala de deschidere, pe 8 mai), Cinema Elvire Popesco (9 – 15 mai) şi Cinemateca Eforie (9 – 11 şi 16 – 18 mai).
Programul complet al proiecţiilor din Bucureşti şi din ţară este disponibil în anexă.
În Bucureşti, biletele pentru filmele proiectate la Cinemateca Eforie şi Cinema Elvire Popesco pot fi achiziţionate de la casele de bilete ale acestora sau online, de pe platforma Eventbook, iar pentru Sala Luceafărul (pentru Gala de deschidere), de la casa de bilete şi online, de pe www.bilet.ro.
La Timişoara, biletele pot fi achiziţionate de la casa de bilete a Cinematografului Studio sau online, de pe www.eventbook.ro.
În celelalte oraşe, accesul la proiecţii este gratuit.
Festivalul Filmului European este organizat de Institutul Cultural Român, cu sprijinul Reprezentanţei Comisiei Europene în România şi EUNIC România şi UCIN – Uniunea Cineaştilor din România, în parteneriat cu, ambasadele, centrele şi institutele culturale europene.