Polonia descoperă ceea ce spune că ar putea fi interferenţe electorale finanţate din străinătate

Polonia a anunţat miercuri că a descoperit ceea ce ar putea fi o încercare de a interveni în campania sa electorală prezidenţială prin intermediul unor reclame pe Facebook care s-ar putea să fi fost finanţate din străinătate, relatează Reuters.

Guvernele europene au fost în alertă maximă pentru indicii de interferenţă electorală de când România a anulat alegerile prezidenţiale în decembrie din cauza acuzaţiilor de interferenţă rusească, pe care Moscova le-a negat, notează Reuters.

Primul tur al alegerilor poloneze are loc duminică şi îl opune ca principali candidaţi pe primarul liberal al Varşoviei, Rafal Trzaskowski, membru de rang înalt al partidului de guvernământ Platforma Civică, pe istoricul Karol Nawrocki, care conduce Institutul de Memorie Naţională din Polonia şi candidează din partea PiS, şi naţionalistul de extremă dreapta Slawomir Mentzen.

„Centrul de analiză a dezinformării NASK a identificat reclame politice pe platforma Facebook care ar putea fi finanţate din străinătate. Materialele au fost afişate în Polonia”, a declarat NASK, institutul naţional de cercetare care se ocupă cu securitatea cibernetică.

„Conturile de publicitate implicate în campanie au cheltuit mai mult pe materiale politice în ultimele 7 zile decât orice comitet electoral”, se arată într-un comunicat NASK. Acesta nu a precizat din ce ţară ar fi putut proveni finanţarea.

Potrivit NASK, reclamele susţineau aparent unul dintre candidaţii la alegeri, dar ar fi putut, de fapt, să aibă ca scop să acţioneze în detrimentul candidatului respectiv şi să destabilizeze situaţia din ţară.

Andrzej Kozlowski, şeful echipei de analiză a tendinţelor narative şi de verificare a faptelor din cadrul NASK, a declarat pentru canalul de ştiri de stat TVP Info că reclamele urmăreau să îi discrediteze pe Nawrocki şi Mentzen şi să îl susţină aparent pe Trzaskowski, dar putea fi, de fapt, o provocare.

NASK a afirmat, de asemenea, în declaraţia sa, că a raportat conturile în cauză societăţii-mamă a Facebook, Meta, pentru a fi blocate. De asemenea, NASK a informat Agenţia de Securitate Internă a Poloniei şi se lucrează la determinarea originii şi finanţării reclamelor.

Meta nu a răspuns imediat la o solicitare de comentarii trimisă prin e-mail de Reuters.

Polonia a declarat anterior că rolul său de centru pentru ajutorul acordat Ucrainei o face o ţintă principală pentru spionajul, sabotajul şi atacurile cibernetice ruseşti.

Ministrul afacerilor digitale Krzysztof Gawkowski a declarat recent că Polonia se confruntă cu o „încercare fără precedent de intervenţie în procesul electoral din partea Rusiei”.

Gawkowski a declarat miercuri că „sute de mii de zloţi” au fost cheltuiţi pentru reclame, dar că nu ştie dacă Rusia este în spatele acestei campanii.

Rusia a negat acuzaţiile anterioare de imixtiune în alegerile străine.

George Simion: Atrag atenţia contracandidatului meu să oprească tentativele de fraudă sau de creare a unui Maidan împotriva voinţei poporului

Răzvan Umbrărescu va participa la celebra cursă de la Le Mans