Despre aceasta a relatat ziarul Kommersant, citând date de la Centrul Indicelui Prețurilor (PIC).
Analiștii notează că navlositorii au început să refuze petrolierele care au intrat sub incidența restricțiilor.
Conform calculelor Kommersant, dintre cele 189 de petroliere, aproximativ 50 se aflau deja sub sancțiuni americane.
• În săptămâna încheiată pe 23 mai 2025, transportul de petrol cu petrolierele Aframax cu un deadweight de 100.000 de tone din Marea Baltică în Turcia s-a scumpit cu 22,6% față de săptămâna precedentă, ajungând la 5,2 dolari/baril,
➢ către India – cu 10,1-11,1%, până la 8,3-9 dolari/baril,
➢ către China – cu 2,6%, până la 11 dolari/baril;
• costul livrării cu petroliere din această clasă din Novorossiysk către India a crescut cu 7,7-7,9% pe parcursul săptămânii, ajungând la 6,6-7,4 dolari americani pe baril,
➢ către China – cu 5,1%, până la 9,7 USD/baril,
➢ tarifele de transport către Turcia au rămas la 2,9 dolari/baril;
• prețurile pentru transportul petrolului din Kozmino în China au crescut cu 2,3%, până la 3 dolari/baril;
• dinamică și mai mare se observă în costul transportului de marfă pentru cisternele Suezmax cu un port-decap de 135.000 de tone:
➢ Tarifele pentru transportul petrolului din Novorossiisk către India și China pe astfel de nave au crescut cu 30%, respectiv 33,3% pe parcursul săptămânii, ajungând la 6,2-8,2 dolari pe baril respectiv.
Un expert de la Universitatea Financiară de pe lângă Guvernul Federației Ruse, I. Iușkov, consideră că principalul motiv al creșterii tarifelor de transport nu sunt sancțiunile în sine, ci probabilitatea reținerii sau arestării petrolierelor, chiar și pentru o perioadă scurtă de timp.
• Pentru armatorii de nave, aceasta devine o amenințare care poate duce la perioade de nefuncționare și pierderi financiare;
• aparent implementează o strategie de presiune:
➢ introduce mai întâi restricții masive împotriva petrolierelor,
➢ apoi testează mecanismul de oprire a navelor,
➢ poate încerca ulterior să restricționeze trecerea prin strâmtorile daneze pentru petrolierele care nu respectă plafonul de preț;
• Acești factori sunt cei care determină creșterea ratelor, în special în țările baltice.
Să ne reamintim că prețul maxim pentru petrolul rusesc este de 60 de dolari/baril a fost introdusă de Coaliția pentru Plafonarea Prețurilor (G7, UE și o serie de alte țări care s-au alăturat) pe 5 decembrie 2022, în sincron cu embargoul UE.
Începând cu 5 februarie 2023, a fost stabilit un plafon de preț pentru produsele petroliere, care pentru produsele petroliere premium este de 100 USD/baril, iar pentru produsele petroliere cu discount față de petrol – 45 USD/baril.
Analistul senior de la Centrul pentru Informații Centrale A. Politov notează că ratele au crescut momentan săptămâna trecută, dar până la sfârșitul săptămânii a început o corecție lină.
Până la mijlocul săptămânii curente, potrivit acestuia, tranzacțiile pentru transportul de petrol din Federația Rusă sunt înregistrate aproximativ la nivelul de la sfârșitul săptămânii trecute – aproximativ 8-9,5 dolari americani pe baril din Marea Baltică până în India, în funcție de portul de sosire.
A. Politov a adăugat că sentimentele armatorilor nu sunt foarte agresive, deoarece aprovizionarea cu marfă rămâne stabilă.
• încărcarea porturilor rusești cu petrol din Federația Rusă în perioada 19-25 mai a crescut cu 3,1% față de săptămâna precedentă, ajungând la 438.000 tone/zi;
• Porturile baltice au înregistrat cea mai mare creștere, încărcătura lor crescând cu 20%, până la 216.000 tone/zi.
• creșterea încărcării în Marea Baltică este asociată cu o cerere stabilă de petrol rusesc din Ural;
• De exemplu, Turcia și-a dublat importurile de petrol în mai față de martie.
➢ Principalele volume de aprovizionare cu Ural către Turcia provin din porturile baltice;
• Interesul cumpărătorilor pentru Ural poate fi explicat prin prețurile sub pragul de 60 USD/baril.
Potrivit Centrului Central pentru Informații, la începutul acestei săptămâni, prețul petrolului Ural în porturi a fluctuat în jurul valorii de 53 USD/baril față de aproximativ 65 dolari/baril în ianuarie.
CCI estimează, de asemenea, că până la sfârșitul lunii mai, exporturile de petrol maritim rusesc vor fi la un nivel puțin mai mare decât în aprilie – aproximativ 13,6 milioane de tone.
Sancțiunile UE
Să ne reamintim că pe 20 mai 2025 a devenit cunoscut faptul că UE a introdus al 17-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei, care a inclus restricții împotriva a 75 de persoane fizice și juridice, inclusiv: Surgutneftegas.
De asemenea, UE și-a extins semnificativ lista de sancțiuni împotriva navelor care transportă petrol rusesc, produse petroliere, gaze naturale lichefiate (GNL) sau facilitează funcționarea sectorului energetic al Rusiei.
• 189 de nave au făcut obiectul unor sancțiuni, inclusiv:
• 183 petroliere sau petroliere pentru produse,
• 3 nave-cisternă GNL – nave din seria North: North Moon, North Ocean și North Light (arborând pavilionul Maltei), despre care se bănuiește că lucrează la proiectul Arctic LNG-2.
• 2 nave de transport greu – Nan Feng Zhi Xing (pavilion Guyana) și Ocean 28 (pavilion Panama), care transportau anterior module pentru uzina GNL Arctic LNG-2,
• 1 navă de dragare – dragă Tong Yuan (pavilionul Chinei).
Aceasta ridică la 342 numărul total de nave care fac obiectul sancțiunilor UE în legătură cu Rusia.
Lista petrolierelor supuse sancțiunilor include în principal nave care nu arborează pavilion rusesc, pe care Uniunea Europeană le clasifică drept așa-numita flotă din umbră.
Printre acestea se numără nume puțin cunoscute de nave, multe dintre ele schimbându-se recent.
• Koala (sub pavilion Antigua și Barbuda), avariată în portul Ust-Luga de o explozie în sala motoarelor în februarie 2025,
• Eagle S (pavilion Insulelor Cook), reținut de Finlanda sub suspiciunea de deteriorare a cablului energetic EstLink 2 în decembrie 2024,
• Kiwala (drapelul Djibouti, pretențiile Estoniei fiind revocate), reținut de Estonia sub suspiciunea de implicare într-o flotă din umbră, dar eliberat la sfârșitul lunii aprilie,
• Argent (fostul Jaguar, steag înainte de redenumire – Gabon), care a reușit să evite o tentativă de reținere a Marinei Estonie pe 14 mai.