Deși profitul net pentru exercițiul financiar încheiat la 31 martie 2025 a depășit așteptările pieței (213,9 milioane euro vs. 163 milioane prognozate), realitatea din spatele cifrelor este mai puțin strălucitoare. Compania a beneficiat de un credit fiscal record, în valoare de 194,2 milioane euro – de aproape opt ori mai mult decât în anul anterior.
Fără această injecție fiscală, rezultatul real înainte de impozitare este de doar 19,7 milioane de euro, o prăbușire spectaculoasă de 94,2% comparativ cu cele 341,1 milioane de euro din anul anterior.
Explicația oficială a companiei pentru acest regres? Problemele cronice cu motoarele Pratt & Whitney, montate pe aeronavele Airbus A320neo și A321neo. Din cauza contaminanților detectați în materialele utilizate la construcția motoarelor, producătorul a fost nevoit să recheme la inspecție mai multe unități.
Rezultatul? 42 de aeronave Wizz Air au fost imobilizate, ceea ce a dus la o explozie a costurilor de întreținere și reparații (+16%) și la necesitatea închirierii altor aeronave pentru a acoperi zborurile anulate.
CEO-ul József Váradi a recunoscut că „problemele motoarelor au avut un impact profund asupra performanței costurilor”, dar a dat asigurări că Wizz Air a convenit un nou pachet de compensații cu producătorul motorului, care ar trebui să acopere o parte din pierderi. Totuși, valoarea acestor compensații rămâne confidențială.
Paradoxul este că, din punct de vedere operațional, Wizz Air pare într-o formă excelentă: a transportat un număr record de 63,4 milioane de pasageri și a atins un factor de încărcare de 91,2% pe cele 231 de aeronave. Veniturile totale au crescut cu 3,8%, ajungând la 5,27 miliarde euro, din care aproape jumătate provin din servicii auxiliare (bagaje, locuri prioritare etc.).
Însă acest avans al încasărilor nu a reușit să acopere pierderile cauzate de problemele tehnice și de strategia de expansiune prea agresivă, spun analiștii.
Viitorul apropiat nu arată prea bine pentru companie. Estimările analiștilor de la Goodbody au fost reduse drastic, de la un profit anticipat de 415 milioane euro pentru anul financiar 2026 la doar 200 de milioane. Chiar și „consensul” stabilit de companie, de 335 de milioane, pare prea optimist. Ajustările ulterioare ar putea aduce o corecție de 30-35%.
CEO-ul Wizz Air admite că următorii „doi-trei ani vor fi perturbați”, dar este încrezător că până în 2027 majoritatea aeronavelor vor fi din nou operaționale.