Şase din zece cumpărători de solarii sunt persoane tinere, cu vârste între 28 şi 45 de ani, arată datele producătorului de solarii profesionale Bacas Farm, potrivit căruia tot mai mulţi români îşi cultivă singuri legume, fructe de sezon, plante exotice sau chiar bananieri în propriile grădini, în solaria. Potrivit companiei, tinerii renunţă la supermarket şi îşi cultivă hrana în solarii proprii – legume, struguri, kiwi şi alte fructe şi plante exotice. Cererea pentru solarii a crescut de patru ori faţă de 2019. Per total, o familie investeşte între 5.000 şi 15.000 lei în primul an de agricultură de grădină, incluzând solarul, răsadurile, consumabilele şi irigarea.
”Agricultura la solar a devenit un trend puternic în România: tot mai mulţi români îşi cultivă singuri legume, fructe de sezon, plante exotice sau chiar bananieri în propriile grădini, în solarii. Interesul a explodat după pandemie, iar astăzi 6 din 10 cumpărători de solarii sunt persoane tinere, cu vârste între 28 şi 45 de ani”, arată datele Bacas Farm, unul dintre cei mai mari producători de solarii profesionale din ţară.
De altfel, potenţialul pentru producţia agricolă la scară mică este uriaş. Conform datelor oficiale, România are cel mai mare număr de fermieri din Uniunea Europeană – aproape 3,5 milioane – iar 90% dintre aceştia deţin ferme mici, de sub 5 hectare.
Iar trendul este în plină creştere: numai în ultimii ani cererea pentru solarii a crescut de patru ori faţă de 2019, susţin specialiştii, mai ales odată cu mutarea tot mai multor tineri în mediul rural şi dorinţa lor pentru a consuma produse bio şi a avea un stil de viaţă mai sănătos.
„Românii au devenit tot mai preocupaţi de agricultura în solar, mai ales pentru că mulţi s-au mutat în mediul rural în ultimii ani. Interesul a crescut odată cu pandemia şi s-a menţinut, în special în rândul tinerilor care lucrează de la distanţă sau ca freelanceri. Pentru ei, agricultura în solar este un hobby şi o sursă de consum propriu. Acum primim tot mai multe comenzi de la persoane tinere şi familii cu copii mici, care îşi doresc legume proaspete şi mai ales sănătoase, fără chimicale. Astăzi, aproximativ 70% dintre solariile pe care le vindem sunt folosite pentru producţie proprie, iar 30% pentru mici afaceri locale – în special culturi de căpşuni, afine, kiwi sau alte fructe cu valoare ridicată. Dacă înainte de pandemie clienţii principali aveau peste 60 de ani, acum majoritatea sunt tineri între 28 şi 45 de ani. Iar în ultimii 10 ani am văzut cum apar tot mai mulţi fermieri care cultivă culturi premium şi plante exotice în România. Potenţialul este infinit, conform datelor oficiale, România este ţara cu cel mai mare număr de fermieri din Uniunea Europeană, aproape 3,5 milioane, iar 90% dintre aceştia deţin ferme mici, de sub 5 hectare”, spune Răzvan Pătraşcu, fondator Bacas Farm.
Pentru producţia de familie, cele mai populare culturi sunt: primăvară / toamnă: roşii, castraveţi, ardei, iar pentru iarna: salată, spanac, ridichi, ceapă verde.
Culturile noi apărute în ultimul deceniu: căpşuni la solar, struguri de masă, afine, zmeură, kiwi şi chiar diverse specii de bananieri (în special în Oltenia şi Banat).
De asemenea, florile cultivate în solaria reprezintă un segment încă puternic în România.
„Căpşunile cultivate la solar reprezintă o afacere foarte prosperă, deşi deloc uşoară. Vedem tot mai multe iniţiative noi, inclusiv struguri de masă cultivaţi în solarii – o practică relativ nouă pentru România, dar cu rezultate excelente. În zonele cu climat mai blând din sud, precum Oltenia şi Banatul, au început să apară culturi de afine, zmeură, kiwi şi chiar plante decorative din diverse specii de bananieri. Iar cultura florilor în solarii rămâne o tradiţie puternică, menţinută de mulţi ani”, spune Răzvan Pătraşcu, fondator Bacas Farm.
Cei care investesc astăzi într-un solar sunt activi profesional, mulţi lucrează remote, provin din domenii precum IT, inginerie, banking, consultanţă sau industrii creative şi aleg să se mute la casă în zone periurbane sau rurale. Motivaţia lor principală este accesul la hrană sănătoasă şi controlul total asupra modului în care sunt cultivate legumele consumate de familie.
”Pentru familiile cu copii mici, solarul devine o investiţie în sănătate şi o sursă constantă de produse curate. În 2020-2021, când incertitudinea şi limitările de circulaţie au afectat major stilul de viaţă, cererea pentru solarii a crescut cu peste 40% faţă de anii anteriori. De atunci, trendul nu doar că s-a menţinut, ci continuă să crească anual”, arată compania.
Agricultura a devenit un trend care se menţine. Românii care vor să producă legume, fructe sau plante caută solarii profesionale tip tunel sau cu laterale verticale, cu structură zincată şi deschideri între 4 şi 8 metri. Clienţii optează în principal pentru solarii între 50 şi 200 mp, ideale pentru producţia familială. De asemenea, câştigă popularitate modelele cu înălţime mare, aerisire automată şi sisteme moderne de control al temperaturii.
Cele mai multe solarii sunt comandate de românii din mediul rural din judeţele din Oltenia, Muntenia, Dobrogea şi Moldova. Investiţia medie într-un solar complet echipat este cuprinsă între 3.500 şi 12.000 lei, la care se pot adăuga 400-1.500 lei pentru sisteme automate de irigare. Per total, o familie investeşte între 5.000 şi 15.000 lei în primul an de agricultură de grădină, incluzând solarul, răsadurile, consumabilele şi irigarea.
Automatizările complexe – ventilaţie la coamă, staţii meteo, sisteme de fertirigare – sunt eficiente în special pentru suprafeţe de peste 5.000–10.000 mp. Pentru solariile familiale, sistemele de irigare programabile şi aerisirea laterală cu motoreductor sunt cele mai accesibile şi eficiente.
Solariile hobby din lemn sau cu folii verzi se deteriorează în 1-2 ani.
Cu activitate din anul 2014, Bacas Farm este un producător de solarii şi sere profesionale pentru consum propriu sau producţie de masă. Produsele sunt realizate în România şi distribuite la nivel national.
