Prezentatorul de evenimente Octavian Ursulescu ne-a oferit primele impresii despre Festivalul Mamaia, unde a revenit după o nedreaptă și lungă pauză, de mai bine de 28 de ani:
„M-am simțit absolut normal, am suficientă experiență. De fapt a fost ca un spectacol, desfășurat pe o scenă oarecare din țară, emoții ar fi fost dacă eram pe scena Teatrului de vară din Mamaia, revenind acolo după atâția ani, dar așa nici urmă de emoții.
Am prezentat de zeci de ori pe asemenea schele metalice reci și la propriu, și la figurat, ridicate și apoi demontate…Teatrul de vară din Mamaia este altceva, pereții lui ascund istorie, legendă, din ei parcă răsună, dacă te concentrezi, refrene nemuritoare, voci de neuitat…
În Piațeta Perla lumea se uită peste gard, mă bucur totuși, pentru că acolo erau sigur oameni care iubeau muzica și care n-au găsit bilete sau n-au avut bani pentru ele și în niciun caz cei cu invitații”.
S-a tot vorbit și despre redeschiderea Teatrului de vară din Mamaia, aflat în renovare. E posibil ca festivalul să revină, de anul viitor, pe această scenă?
„S-a anunțat că anul viitor, la ediția a 44-a (acum s-a anunțat greșit cum că ar fi ediția a 62-a…), se va reveni pe scena istorică a Teatrului de vară, ceea ce mă bucură. Măcar să fie așa, dar încă de acum doi ani oficialitățile locale promiteau asta, când, tot așa, anunțau public că voi fi prezentator alături de Dan Negru, așa că permiteți-mi să fiu ușor sceptic”.
Octavian Ursulescu are un CV impresionant. A prezentat 13 ediții ale concursului, un număr record. Însă, anul acesta a revenit în atenția publicului iubitor de muzică ușoară la invitația lui Fuego, nicidecum a organizatorilor:
„Nu neapărat fiindcă am fost implicat în el, dar recitalul lui Paul Surugiu-Fuego a fost momentul de vârf și nu doar al actualei ediții. Cu toate că a început foarte târziu, nu numai din cauza ploii, au fost spectatori care nu și-au părăsit locurile, deși am aflat ceva ciudat, cum că organizatorii nu i-ar fi lăsat cu umbrelele deschise!
S-au adăpostit în zonele laterale, neplecând acasă, la televizor, așa cum probabil au făcut-o unii, pentru că toate biletele erau vândute, stând alături de noi timp de mai bine de 3 ore!”.
Octavian Ursulescu a mai menționat, exclusiv pentru Click!:
„Vă aduceți aminte că în 2023, la împlinirea a 60 de la prima ediție, a existat o aniversare cu numeroase recitaluri, multe chiar rock, ca și anul trecut, dar nefiind concursuri de Creație și de Interpretare aș numi-o doar o gală aniversară, fără a o introduce în cronologia de care am amintit.
Dar nici atunci, nici anul trecut, n-a existat un show amplu, compact, dedicat istoriei festivalului, a șlagărului românesc și a eroilor săi! A făcut-o acum Paul Surugiu-Fuego, omagiind (inclusiv în emoționantele proiecții de la final) pe toți compozitori noștri de muzică ușoară, contemporani sau trecuți în neființă, dar și pe mulți dintre interpreții de frunte, pe textierii care ne-au părăsit, evocați în melodii nemuritoare.
Și doar în acest context le-am putut aplauda pe câteva dintre laureatele festivalului, începând cu 1983 și terminând cu 1991, ceea ce ar fi trebuit să fie principala preocupare a producătorilor, care au programat în finalul festivalului, după Gala laureaților, doi interpreți tineri care n-au fost niciodată la Mamaia – și asta după Corina Chiriac, Adrian Daminescu, Nico, Cristian Faur și emoționanta evocare Gabriel Cotabiță!”.
Iată ce părere are însă Octavian Ursulescu și despre acordarea premiilor „Nostalgia” artiștilor din Generația de Aur:
„Trofee trebuiau să primească din partea organizatorilor, în prima seară (noroc că a făcut-o Fuego, cu flori și diplome), vedetele care au scris istorie la festivalul de la Mamaia, cucerind lauri și premii la numeroase ediții: Stela Enache (ei totuși i s-a înmânat un trofeu ”Nostalgia”), Marina Florea, Gina Pătrașcu, Simona Florescu, Carmen Trandafir, Sanda Ladoși, Ileana Șipoteanu, Denis Ștefănescu.
Dar noi toți am fost invitați nu de organizatori, ci de Fuego, care a gândit un recital absolut impresionant, cu tulburătoare aduceri aminte și cu refrene pe care admirabilul public nu le-a uitat. Pentru că acordând trofee ”Nostalgia” e ca și cum noi am fi niște pensionari ieșiți de multă vreme din uz și pe care publicul i-a uitat, deși, așa cum am spus înainte de a le admira prestațiile ”live” strălucite.
Aceste autentice vedete nu sunt doar niște nume din amintiri, ci ele înregistrează melodii noi, apar în concerte și la evenimente, lansează discuri, nemaivorbind că de cântat o fac mult mai bine decât mulți din noua generație, unii invitați și în acest an.
Iar dacă este Festivalul NAȚIONAL al muzicii ușoare (românești, adică), ar fi de dorit să fie invitați artiști care au legătură cu acest gen muzical, cu Mamaia și care să cânte totuși în limba strămoșească”.
Celebrul amfitrion de evenimente a vorbit, exclusiv pentru Click!, și despre marea nedreptate făcută Marinei Voica:
„Paul Surugiu-Fuego a dovedit încă o dată – așa cum o face la TVR2 în emisiunea „Drag de România mea”, în turnee, în spectacole, în articole, la radio – un profund respect pentru valori, ceea ce în România „nu se mai poartă”.
În acest sens, cum s-o inviți pe admirabila Marina Voica, un adevărat fenomen, să cânte…un sfert de piesă (iar altora rezervându-li-se spații generoase), când are atâtea piese, inclusiv compoziții proprii, cântate pe scena de la Mamaia?”.
Printre marii absenți la recenta ediție a Festivalului Mamaia s-a numărat și solista Elena Cârstea, stabilită în America. A menționat pe conturile sociale că nu a invitat-o nimeni pe scenă. Octavian Ursulescu a dorit să mai puncteze, prin intermediul Click!:
„Mai sunt o sumedenie de artiști valoroși în țară încât ar fi ușor să nu se repete la interval de un an câteva nume, cum nu trebuie nicidecum uitate, inclusiv pentru juriu, cântărețele extraordinare stabilite peste hotare și cu care publicul s-ar revedea cu imensă plăcere – Luminița Dobrescu, Pompilia Stoian, Anca Agemolu, drept care și dorința Elenei Cârstea este absolut firească.
Așa cum omagierea decanului de vârstă al compozitorilor noștri de muzică ușoară, Jolt Kerestely, 91 de ani și jumătate, mi se pare că se impunea de la sine.
Apelarea la un ”sfat al înțelepților”, așa cum am mai propus, i-ar ajuta pe mai tinerii producători, reprezentând posturi de radio care nu prea transmit muzică ușoară românească, să evite greșelile și să dea la iveală ediții cât mai bune, având în vedere marele efort financiar al Consiliului județean Constanța și al Primăriei municipiului. La actuala ediție, Paul Surugiu-Fuego le-a dat o lecție, rămâne de văzut cât au învățat din ea…”.