Jocurile Olimpice au revenit în Europa pentru prima dată după 12 ani, capitala Franţei găzduind un eveniment somptuos vizual care a acaparat întreaga atenţie mondială timp de câteva săptămâni şi a revigorat blazonul Olimpiadei după ce precedentele două ediţii ale Jocurilor Olimpice au fost afectate de pandemie, conform Reuters.
Comitetul Internaţional Olimpic nu a avut parte de spectatori la precedentele două ediţii ale Jocurilor Olimpice, la Tokyo în 2021 şi un an mai târziu la Beijing, din cauza pandemiei cu noul coronavirus, drept pentru care a trebuit ca Parisul să fie o lovitură pentru o imagine îmbunătăţită mult aşteptată şi pentru încurajarea încasărilor.
Organismul olimpic s-a aflat sub presiune din partea sponsorilor şi a canalelor de televiziune şi cu greu ar fi putut să îşi asume o nouă ratare a evenimentului, dar Franţa a oferit o feerie spectaculoasă, completată cu reperele definitorii ale oraşului în calitate de locuri gazdă ale Olimpiadei şi cu o competiţie fascinantă.
Eroii locali, precum înotătorul Leon Marchand, care s-a ridicat la nivelul aşteptărilor şi a încheiat cu patru medalii de aur, au aprins entuziasmul francez în timp ce naţiunea gazdă a încheiat cu cea mai bună salbă de medalii în 124 de ani.
Rusia, cândva o forţă olimpică, a concurat cu doar câţiva sportivi care au participat în calitate de competitori individual neutri, fără drapelul ţării lor sau emblema naţională, pe fondul războiului purtat de Rusia în Ucraina, după ce iniţial s-au făcut verificări care să arate dacă sportivii respectivii au fost implicaţi în acţiuni ale forţelor de securitate sau cu declaraţii de susţinere a războiului.
Din fericire pentru organizatori, orice îngrijorare operaţională sau de securitate precum şi temeri privind instabilitatea politică internă care ar putea afecta Jocurile Olimpice nu s-a materializat, lăsând Comitetul Internaţional Olimpic într-o poziţie solidă şi gazdele Jocurilor Olimpice din 2028 cu o provocare serioasă de a fi ediţia continuatoare a Olimpiadei de la Paris.
Comitetul Internaţional Olimpic avea nevoie urgentă de un succes în ce priveşte Jocurile Olimpice de la Paris într-un an în care sponsorii japonezi Toyota, Bridgestone şi Panasonic şi-au încheiat sponsorizarea olimpică.
Cu interesul pentru ediţia Jocurilor Olimpice din 2036 intensificat pe întreg parcursul anului şi cu state precum India, Qatar şi Arabia Saudită printre cele interesate pentru găzduirea acestei ediţii, CIO se uită cu atenţie spre acele pieţe pentru a reumple portofoliul sponsorilor.
Jocurile sunt, de asemenea, ultima ediţie pentru Thomas Bach în calitate de preşedinte, germanul, în funcţie din 2013, anunţând la Paris că nu va căuta un nou mandat anul viitor, lăsând liberă calea pentru un nou lider.
Şapte candidaţi şi-au depus dosarele pentru a-i succeda în funcţie lui Thomas Bach la alegerile pentru preşedinţia CIO din luna martie, în Grecia.
Şeful atletismului mondial şi fostul campion olimpic Sebastian Coe este de departe cel mai cunoscut nume de candidatură. Pentru acelaşi mandat mai candidează Kirsty Coventry, ministrul Sportului în Zimbabwe şi fostă înotătoare, Juan Antonio Samaranch, fiul fostului preşedinte CIO, şi şeful ciclismului internaţional, David Lappartient.
Lista candidaţilor este completată de prinţul Feisal Al Hussein al Iordaniei, şeful Federaţiei internaţionale de gimnastică, Morinari Watanabe, şi preşedintele Federaţiei Internaţionale de Schi, Johan Eliasch. AGERPRES/(AS-autor: Liviu Tatu, editor: Mihai Ţenea, editor online: Simona Aruştei)