RetuRO precizează, după ce în spaţiul public au apărut informaţii potrivit cărora consumatorii ar trebui să verifice dacă producătorii de băuturi au contracte în vigoare cu administratorul SGR pentru a-şi putea recupera garanţia pe ambalaje, că singurul lucru pe care trebuie să îl verifice consumatorii este existenţa simbolului „Ambalaj cu garanţie” de pe recipientele pe care vor să le returneze.
„În afară de a verifica existenţa simbolului de „Ambalaj cu garanţie”, pentru a putea returna ambalajul şi a primi înapoi garanţia, consumatorii nu trebuie să facă demersuri suplimentare, cum ar fi să verifice contractele producătorilor sau alte detalii tehnice”, explică reprezentanţii RetuRO, într-un comunicat de presă.
Sistemul de Garanţie-Returnare a fost conceput astfel încât să fie simplu şi transparent pentru români. În Sistemul de Garanţie-Returnare intră ambalajele pentru băuturi precum apă, băuturi răcoritoare, bere, vinuri sau spirtoase, ambalate în recipiente primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 litri şi 3 litri.
La achiziţionarea unei astfel de băuturi, consumatorul plăteşte comerciantului o garanţie de 50 de bani, iar atunci când returnează ambalajul la un punct de colectare – manual sau automat (RVM) – primeşte înapoi contravaloarea garanţiei, fie în numerar, fie sub forma unui voucher valabil pentru cumpărături în magazinul respectiv. Garanţia se plăteşte de către consumatori, putând fi ulterior recuperată doar pentru ambalajele care poartă simbolul „Ambalaj cu garanţie”, explică reprezentanţii RetuRO.
Potrivit sursei citate, modul de funcţionare a Sistemului de Garanţie-Returnare, obligaţiile şi rolurile tuturor actorilor implicaţi – producători, comercianţi şi consumatori – sunt clar stabilite de legislaţia în vigoare.
Astfel, producătorii de băuturi care intră sub incidenţa SGR au obligaţia de a pune pe piaţă doar recipiente cu logoul „Ambalaj cu garanţie” şi să încheie contracte cu administratorul SGR, iar comercianţii au obligaţia de a vinde doar produse în ambalaje cu logoul „Ambalaj cu garanţie” de la producători de băuturi înregistraţi în sistem şi care au contracte în vigoare cu RetuRO. Totodată, începând cu 1 iulie 2025, aceştia nu mai pot comercializa produse în ambalaje care nu poartă acest simbol.
„Consumatorii returnează ambalajele la punctele de returnare organizate de comercianţi şi primesc garanţiile aferente, fără să îşi asume roluri şi responsabilităţi suplimentare”, precizează RetuRO.
Sistemul de Garanţie-Returnare este cel mai mare proiect de economie circulară implementat în România. Prin colectarea şi valorificarea ambalajelor de băuturi, sistemul reduce cantitatea de deşeuri abandonate în natură şi sprijină dezvoltarea unei economii sustenabile. În acelaşi timp, oferă consumatorilor un mecanism simplu şi transparent prin care fiecare ambalaj returnat devine parte dintr-un circuit al resurselor, contribuind la transformarea României într-un loc mai curat.