În 2024, cinematografele din România au avut 11,2 milioane spectatori, comparativ cu 13,1 milioane în 2023, an în care piaţa cinematografelor a revenit la nivelurile de dinainte de pandemie, se menţionează într-un comunicat al companiei de consultanţă, remis, joi, AGERPRES.
Din punct de vedere al încasărilor totale, operatorii de cinematografe au raportat o scădere de 5%, la 292,9 milioane de lei (circa 59 milioane de euro), faţă de suma record din 2023 de 308,8 milioane de lei (circa 63 milioane de euro). Preţul mediu al unui bilet a crescut la 26,1 lei în 2024, de la 23,7 de lei în 2023.
România avea la finalul anului trecut 108 cinematografe la nivel naţional, faţă de 103 în 2023. Cifrele includ atât cinematografele cu un singur ecran, cât şi cele cu mai multe ecrane, cele din urmă reprezentând peste 96% din încasări şi 93% din numărul de spectatori.
Frecvenţa vizitelor pe cap de locuitor a scăzut, de asemenea, în 2024, la 0,59 de la 0,68 în 2023. Cele mai mari pieţe cinematografice din România sunt Bucureşti (3.496.225 spectatori în 2024, în scădere cu 13% faţă de 2023), Constanţa (633.300 spectatori, -14%) Cluj-Napoca (626.188, -18%), Timişoara (611.548, -19%) şi Braşov (541.478, -13%), care concentrează peste jumătate din cererea naţională.
Potrivit sursei citate, aceste pieţe au înregistrat scăderi de două cifre ale numărului de spectatori, ceea ce indică o posibilă schimbare în comportamentul de consum cultural urban. Totuşi, există şi excepţii, precum judeţele Iaşi şi Prahova care au raportat o creştere a numărului de vizitatori, semnalând o potenţială redistribuire regională a interesului pentru cinematografie.
„Evoluţia pieţei cinematografelor în 2024 în contextul în care activităţile de spectacole, culturale şi recreative au fost printre domeniile care au contribuit la creşterea PIB din anul precedent, reflectă o transformare în preferinţele de consum ale publicului urban. Într-un peisaj dominat de conţinut digital şi experienţe personalizate, cinematograful tradiţional trebuie să-şi regândească rolul în ecosistemul de divertisment. Această tendinţă are implicaţii directe asupra dezvoltării centrelor comerciale, unde cinematografele au fost mult timp ancore esenţiale pentru atragerea traficului. În contextul actual, dezvoltatorii sunt provocaţi să creeze spaţii multifuncţionale, care să combine retailul cu experienţe culturale, sociale şi tehnologice, adaptate noilor aşteptări ale consumatorilor”, a declarat Dana Radoveneanu, head of Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox, citată în comunicat.
În ceea ce priveşte oraşele cu cea mai mare frecvenţă a vizitelor raportată la numărul locuitorilor din judeţ în 2024, pe primele locuri se situează Braşov (2,05 vizite per locuitor în 2023), Bucureşti (1,54), Brăila (1,18), Iaşi (1,06). În restul judeţelor acest indicator se situează sub 1. Cel mai ridicat grad de utilizare a infrastructurii cinematografice existente se înregistrează în Iaşi (1,25 spectatori/loc/zi), Vrancea (0,88 spectatori/loc/zi), Ialomiţa (0,84 spectatori/zi), Covasna (0,83 spectatori/zi), urmate de Braşov (0,58 spectatori/loc/zi) şi Alba (0,56 spectatori/loc/zi). În Bucureşti rata de utilizare a cinematografelor a fost de 0,46 spectatori/loc/zi.
Cushman & Wakefield Echinox este o companie de consultanţă imobiliară, afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în România, deţinut şi operat independent. Echipa de peste 60 de profesionişti şi colaboratori oferă o gamă completă de servicii investitorilor, dezvoltatorilor, proprietarilor şi chiriaşilor.
Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) este unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 52.000 de angajaţi în 400 de birouri din 60 de ţări. Cu venituri de 9,4 miliarde de dolari, serviciile principale ale companiei sunt: consultanţă în gestionarea activelor şi investiţiilor, pieţe de capital, închirieri, administrarea proprietăţilor, reprezentarea chiriaşilor, servicii de proiect şi evaluare.