Rosita Missoni, apreciata creatoare de modă italiană care a co-fondat brandul omonim de tricotaje, a murit la vârsta de 93 de ani.
Admirată la nivel internaţional pentru casa sa de modă plină de culoare, pe care a înfiinţat-o împreună cu soţul său, Ottavio, în 1953, Missoni a ajuns să fie considerată o emblemă a modei pentru că a făcut parte dintr-un grup de designeri care au adus industria italiană de prêt-à-porter pe o piaţă globală în anii 1950 şi 1960, informează The Guardian.
În deceniile următoare, Missoni a devenit un nume comun, iar cuplul a fost adesea descris drept „genii ale culorilor”; utilizarea de imprimeuri caleidoscopice şi celebrul motiv zig-zag au devenit sinonime cu bucuriile dolce vita italiene.
Născută Rosita Jelmini în Golasecca, în regiunea Varese din Lombardia, în 1931, Missoni şi-a cunoscut soţul în timpul unei pauze de studii la Londra, în vara anului 1948. El concura în finala probei de 4 x 400 m garduri la Jocurile Olimpice, iar ea învăţa limba engleză la un internat din Hampstead.
După ce s-au căsătorit în 1953, cuplul a înfiinţat un mic magazin de tricotaje în Gallarate, la nord de Milano, înainte de a se stabili în apropiere, în Sumirago, unde şi-au construit casa şi fabrica.
Ei au provocat un scandal în 1967 când, în timpul unei prezentări de modă la Palatul Pitti din Florenţa, Missoni a trimis pe podium modele fără sutien, purtând bluze transparente, şi li s-a interzis pentru scurt timp să mai defileze acolo. Cu toate acestea, după ce au fost susţinuţi de Diana Vreeland, pe atunci editor al revistei Vogue americane, de Anna Piaggi, editor de modă, şi de Joan Burstein, fondatoarea retailerului britanic Browns, cuplul a trecut peste „furtună” şi a început să se concentreze pe tricotajele lor semnătură, care au devenit esenţiale pentru succesul mărcii.
Potrivit revistei de specialitate Women’s Wear Daily, modelele în zigzag au fost realizate cu ajutorul maşinilor raschel, care sunt uneori folosite pentru a confecţiona costume de baie şi pături. „Bunicii mei le folosiseră pentru a face şaluri brodate multicolore cu modele mari de trandafiri şi franjuri lungi, toate înnodate manual, de genul celor pe care le arunci pe abajururi”, a declarat Missoni.
Cei trei copii ai cuplului, Vittorio, Luca şi Angela, precum şi nepoţii au devenit parte integrantă a afacerii de familie, apărând în mod regulat în reclamele fotografiate de colaboratorul lor pe termen lung, Juergen Teller.
În 1996, Angela şi Luca au preluat partea creativă, în timp ce Vittorio a devenit director de marketing şi, în cele din urmă, director executiv. Missoni a continuat să lucreze la divizia Missoni Home a afacerii de familie, inclusiv după vânzarea participaţiei minoritare a mărcii către Fondo Strategico Italiano în 2018.
La începutul anului 2013, Vittorio a murit într-un accident aviatic, la vârsta de 58 de ani, iar Ottavio a murit la scurt timp după aceea, în luna mai a aceluiaşi an, la vârsta de 92 de ani.
Călătoare pasionată, colecţionară avidă de artă şi faimoasă adeptă a pieţelor de vechituri, Missoni a invitat în mod regulat, spre sfârşitul vieţii, reviste de interior să îi fotografieze casa din Sumirago, confirmându-şi reputaţia de unul dintre cei mai influenţi creatori de gusturi din lume. În 2022, ea a declarat pentru revista Observer: „Am avut privilegiul de a trăi o viaţă lungă şi îmi face mare plăcere să vă arăt casa noastră”.
Missoni îi are urmaşi pe Luca şi Angela, precum şi pe cei nouă nepoţi.