Adjunctul şefului instituţiei, Vitaly Korolyov, a declarat că interzicerea exporturilor a fost una din mai multe soluţii posibile.
În acest moment, marile companii petroliere pot exporta benzină, dar traderii independenţi şi cei care revând nu au voie să exporte, conform unei măsuri implementate iniţial în martie 2024.
Preţurile cu ridicata la benzină s-au redresat în ultimul timp, o corecţie după un lung declin. Dar creşterea preţurilor de retail nu depăşeşte nivelul general al inflaţiei, a explicat Korolyov.
Acesta a adăugat că o strategie alternativă pentru stabilizarea pieţei engros ar putea fi crearea unei pieţe la termen, pentru a reduce cererea sezonieră.
La 1 decembrie, Guvernul rus a ridicat restricţiile temporare asupra celei mai mari părţi din exporturile de benzină livrate de producători, în timp ce a extins, până la 31 ianuarie 2025, restricţiile pentru alţi exportatori, cum ar fi traderii independenţi şi cei care revând.
Embargoul iniţial privind exporturile de benzină urma să expire la 31 decembrie 2024. Decizia a fost luată pentru a asigura aprovizionarea pieţei interne şi a preveni creşterea preţurilor. De asemenea, decizia a avut legătură cu atacurile ucrainene asupra rafinăriilor ruseşti, care au dus la scăderea producţiei de benzină, înaintea lucrărilor de mentenanţă.
Acest embargou nu se aplică ţărilor din Uniunea Economică Euroasiatică, care include şi Kazahstanul, precum şi altor ţări, cum este Mongolia, cu care Rusia are un acord interguvernamental privind livrările de carburanţi.
În 2023, principalii producători de benzină ai ţării au fost: rafinăria Omsk (deţinută de Gazprom), rafinăria Norsi (deţinută de Lukoil) şi rafinăria Ryazan (deţinută de Rosneft).
Tot anul trecut, Rusia a produs 43,9 milioane tone de benzină şi a exportat aproximativ 5,76 milioane tone, echivalentul a aproximativ 13% din producţia sa.
Cei mai mari importatori de benzină rusească sunt, în special, ţările din Africa (inclusiv Nigeria, Libia şi Tunisia) şi Emiratele Arabe Unite.