S-a deschis noul sezon expoziţional de iarnă la MNAC – Cinci expoziţii-eveniment la 20 de ani de la deschiderea muzeului în Palatul Parlamentului/ FOTO

Cinci expoziţii-eveniment marchează două decenii de la înfiinţarea Muzeului Naţional de Artă Contemporană (MNAC) în Palatul Parlamentului. Noul Sezon Expoziţional de Iarnă – MNAC20bis a fost inaugurat joi şi va rămâne deschis până în 13 aprilie 2025.

Răsucirea – Trimful provinciei, amurgul imperiilor

Expoziţia „Răsucirea”, aflată la parterul Muzeului şi în Sala de Marmură, este curatoriată de Călin Dan & Celia Ghyka şi realizată împreună cu Fundaţia Calina şi prezentată de Kunsthalle Bega. Reprezintă a doua etapă a unui proiect curatorial şi de cercetare pe termen lung, care a debutat în cadrul programului „Timişoara Capitală Culturală Europeană 2023”. 

Scenografia propusă caută să dea acestui argument intelectual vizibilitate şi concreteţe în spaţiul fizic al expoziţiei: privită ca metaforă a existenţei, „Răsucirea” poate fi urmărită pe multiple paliere şi în infinite variaţiuni.

Potrivitul textului curatorial, expoziţia este o ilustrare a motivului alegoric al răsucirii, care îşi are originea într-o lectură reiterată a mitului Peşterii, – de altfel scenografia se bazează pe mici insule-capsulă, în care piesele expuse sunt iluminate din întuneric, – aşa cum este descris în Cartea a VII-a a Republicii. După Platon, acţiunea de dublă „răsucire a sufletului” este necesară pentru a ajunge la contemplarea Binelui. 

Reunite în vitrine imaginate pe măsură, obiectele expuse au fost selectate după criterii ce reflectă sau înglobează multiple mişcări de rotire/ răsucire, pe diferite paliere de declinare ale acestora: iconografic, funcţional, simbolic, utilitar, intelectual, ontologic, politic şi economic. 

Fiecare vitrină este o microexpoziţie care propune vecinătăţi ce pot fi asociate unor teme mai largi (nunta, călătoria, convertirea, transfigurarea, moartea/înviere, exodul, protecţia de spirite malefice, elementele, timpul, urma, ruina, hrana, munca, contemplaţia. 

Obiectele provin din colecţiile a 16 muzee naţionale şi locale. 

Linii paralele. Avataruri ale Modernităţii în Croaţia 1949-1998

Expoziţia prezintă 188 de opere de artă care reflectă diversitatea producţiei artistice din Croaţia în perioada 1948 – anul în care a fost adoptată Rezoluţia Cominform, cea care a marcat ieşirea Iugoslaviei de sub influenţa URSS, dar şi separarea de estetica realismului socialist – până în 1998, anul în care ţara şi-a recuperat şi ultima bucată de pământ croat ocupată în timpul Războiului de Independenţă. 

Conceptul de „linie” provine din scrierile lui Jesa Denegri, istoric de artă şi teoretician care a folosit pentru prima oară sintagma „arta de pe cealaltă linie” care include o mutitudine de producţii şi practici artistice din perioada respectivă aflate în opoziţie clară cu modernismulsocialist, de pildă arta susţinută instituţional preocupată mai ales de abstract sau de figuraţie expresionistă. 

Expoziţia, co-organizat împreună cu Muzeul Naţional de Artă Modernă (NMMU), Zagreb, sub înaltul patronaj al Parlamentului Croaţiei, este curatoriată de Branko Franceschi şi va rămâne deschisă în Sala Mare a MNAC până la 13 aprilie 2025.

Leviathan. În măruntaiele Colecţiei

În „Leviathan”, concept Călin Dan, curatori Irina Radu, de la etajul al doilea, au fost incluse 13 lucrări recent clasate în Patrimoniul Cultural Naţional, semnate de artiştii Horia Bernea şi Corneliu Baba. Între acestea este şi „Portretul lui V.I. Lenin” (1963), ulei pe pânză de Baba.  

Ioana Nemeş. All Times at Ones

Etajele trei şi patru găzduiesc o expoziţie personală cu caracter recuperator şi retrospectiv a regretatei artiste Ioana Nemeş (1979 – 2011), într-un proiect curatorial al colectivului Kilobase Bucharest (Sandra Demetrescu & Dragoş Olea).

„All Time at Once” trasează non-linear parcursul devenirii artistice a Ioanei Nemeş în care serii importante de lucrări sunt prezentate alături de materiale de arhivă inedite, înlesnind astfel o înţelegere a multiplelor sale dezvoltări conceptuale, metodologice şi, nu în ultimul rând, formale.

Expoziţia este structurată pe serii: „Lost Days” (2003-2010), „The Wall Project” (2001-2004), „Self-Interviews” (2005-2010). 

Expoziţia se vede până în 13 aprilie 2025. 

Stela Lie. Acasă

„Acasă”, curatoriată de Alexandru Oberländer-Târnoveanu, este o expoziţie personală a unei artiste care defineşte prin discursul său un teritoriu distinct, al unei domesticităţi recompuse prin fragmente de interioare în care obiectele devin auto-portrete ale artistei.

Obiectele din expoziţia Stelei Lie sunt portrete de cană, pantof, batistă – iar cuvintele care le însoţesc stabilesc un dialog. Obiectele nu sunt accesorii, sunt actori. 

Proiecte speciale

O altă surpriză a acestui sezon sunt expoziţiile „Urban Elevation” (Scara de Vest) şi „Urban Spirit” (care include o serie de 11 plăci de skateboard personalizate de artişti), realizate în parteneriat cu MOLOTOW România.

În faţa muzeului, vizitatorii vor descoperi instalaţia participativă „If walls could tell” a artistului conceptual Mischa Kuball, un proiect mobil prin intermediul căruia artistul aduce în prim-plan libertatea individuală de exprimare, împreună cu invitaţia de a reflecta împreună asupra semnificaţiei şi statutului instituţiilor culturale în raport cu comunitatea şi contextul fluid, expansiv şi uşor inflamabil al contemporaneităţii.

Argeş: Percheziţii la persoane suspectate de antisemitism şi instigare publică

România și Olanda își întăresc relațiile de apărare printr-un acord privind Centrul de instruire F-16