Tensiunile dintre Franţa şi retailerul chinez de modă rapidă Shein s-au intensificat după ce autorităţile franceze au descoperit pe platforma companiei păpuşi sexuale cu înfăţişare de copil, declanşând un nou scandal public chiar înaintea inaugurării primului magazin permanent Shein la Paris, relatează Reuters.
Ministrul francez al economiei, Roland Lescure, a avertizat luni că Shein ar putea fi exclus complet de pe piaţa franceză dacă astfel de produse vor mai fi găsite vreodată pe site. Între timp, Parchetul din Paris a anunţat deschiderea unei anchete care vizează Shein, Temu, AliExpress şi Wish pentru posibila distribuire de conţinut cu caracter pedofil.
Shein a declarat că a sancţionat vânzătorii implicaţi şi a introdus o interdicţie totală asupra comercializării păpuşilor sexuale. Totuşi, incidentul a alimentat un val de reacţii politice într-un moment delicat, compania pregătindu-se să deschidă miercuri un magazin în centrul comercial BHV din Paris, urmat de alte cinci locaţii în fostele Galeries Lafayette din Angers, Dijon, Grenoble, Limoges şi Reims.
Fosta ministră a comerţului Véronique Louwagie a confirmat pentru Reuters că a contactat primarii oraşelor vizate şi conducerea Galeries Lafayette, cerând blocarea proiectului. Ea a acuzat compania chineză că ”distruge locurile de muncă şi comerţul local”, beneficiind de scutiri vamale pentru coletele online de mică valoare care îi permit să practice preţuri extrem de reduse.
Controversa a dus la ruperea acordului de franciză între Galeries Lafayette şi grupul Société des Grands Magasins (SGM), care administra spaţiile. SGM a declarat că sprijină proiectul Shein, considerându-l o modalitate de a atrage un public tânăr, în ciuda criticilor.
Shein a încercat să-şi îmbunătăţească imaginea în Franţa, angajând consilieri locali precum fostul ministru de interne Christophe Castaner şi investind în campanii de lobby. Cu toate acestea, compania se confruntă cu o opoziţie tot mai puternică din partea politicienilor şi a comercianţilor francezi, care cer o reglementare strictă a platformelor de comerţ online.
Franţa a fost una dintre cele mai ferme ţări în sancţionarea Shein, aplicând amenzi totale de peste 190 de milioane de euro pentru reduceri false şi colectarea ilegală a datelor consumatorilor. În plus, un proiect de lege aflat în dezbatere ar putea interzice publicitatea pentru fast fashion şi impune taxe suplimentare pentru fiecare articol vândut — o măsură care ar lovi direct modelele de afaceri ale Shein şi Temu.
În pofida scandalurilor, Shein mizează pe popularitatea sa în rândul tinerilor francezi, având peste 25 de milioane de clienţi activi în ţară. Totuşi, presiunea politică şi reacţia publică tot mai dură ameninţă să transforme lansarea magazinului parizian într-un test major pentru viitorul său pe piaţa europeană.


