Compania turcească Nurol Insaat ve Ticaret A.S. a fost desemnată oficial, miercuri, câștigătoarea contractului pentru Lotul 3 al Drumului Expres Oradea–Arad, ultimul tronson care lipsea pentru a completa proiectul rutier strategic ce va lega cele două orașe din vestul țării.
Anunțul a fost făcut de directorul CNAIR, Cristian Pistol, care a transmis că atribuirea marchează o etapă esențială în dezvoltarea infrastructurii rutiere din regiune: „Am desemnat astăzi constructorul și pentru Lotul 3 al DEx Arad – Oradea!”. Contractul a fost atribuit constructorului turc NUROL INSAAT VE TICARET A.S. pentru suma de 2,85 miliarde lei (fără TVA).
Drumul Expres Arad-Oradea va avea o lungime de 120,47 km, este împărțit în 3 loturi și va traversa județul Bihor (Oradea, Sânandrei, Nojorid, Sânnicolau Roman, Gepiu, Cefa, Mădăras, Salonta, Ciumeghiu, Avram Iancu) și județul Arad (Arad, Zerind, Chișineu-Criș, Socodor, Simand, Macea, Zimandu Nou, Sofronea).
„Este unul dintre cele mai importante proiecte descentralizate, iar acest succes întărește ceea ce am spus și susținut mereu, și anume faptul că una dintre cele mai bune decizii pe care le-am aplicat, începând cu 2020, la nivelul Ministerului Transporturilor în ceea ce privește dezvoltarea capacității administrative, constă în descentralizarea unor proiecte, chiar și majore, cum este acest caz în asociere cu jud. Bihor, către autoritățile locale sau asocieri dintre acestea”, declara secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu, luna trecută, când era emisa autorizația de construire pentru primul lot.
50 km construiți în 24 de luni
Contractul atribuit firmei turce are o valoare de 2,85 miliarde lei (fără TVA) și include execuția a 47,07 km de drum expres, la care se adaugă un drum de legătură de 2,9 km spre zona industrială Arad Vest.
Proiectul este finanțat prin Programul Transport 2021–2027, iar lucrările trebuie finalizate în termen de 24 de luni de la emiterea ordinului de începere. Este greu de crezut însă că acest termen ar putea fi respectat, având în vedere că lotul de 47 km este cel mai lung lot de drum de mare viteză licitat în România. Spre comparație, loturile 1 și 2 de pe Autostrada A7, de 21 și 28 km, aveau termen de 20 de luni și au ajuns la 26 luni.
Pe traseul acestui lot sunt prevăzute 29 de structuri, printre care un pasaj major de 592 de metri ce va traversa calea ferată și drumul județean DJ 709B
Un drum expres de peste 120 km care va lega Oradea de Arad
Drumul Expres Oradea–Arad, cu o lungime totală de 120,47 kilometri, este împărțit în trei loturi:
Lotul 1 (Oradea – Salonta): 33,7 km, plus un drum de legătură de 5,3 km. Contractul a fost semnat pe 15 mai cu asocierea Precon Transilvania SRL – Automagistral Pivden SRL.
Lotul 2 (Salonta – Chișineu Criș): 39,7 km, plus un drum de legătură de 10 km până la granița cu Ungaria. Licitația este în etapa de evaluare a ofertelor.
Lotul 3 (Chișineu Criș – Arad): 47,07 km + 2,9 km drum de legătură spre Arad Vest, câștigat de Nurol.
Scrioșteanu: Este unul dintre cele mai importante proiecte descentralizate
Drumul Expres, cu o lungime totală de 120 km, va include un nou punct de trecere a frontierei între România și Ungaria, la Salonta (județul Bihor). Proiectul a avansat rapid în ultimele luni, datorită importanței sale strategice: face parte din coridorul ce leagă Marea Baltică, Marea Neagră și Marea Egee, reprezentând cel mai scurt traseu nord-sud din Europa, și va fi conectat cu viitoarea Autostradă Timișoara – Moravița – Belgrad, care va asigura legătura directă cu Serbia.
Finalizarea acestui drum expres va oferi o nouă rută de mobilitate între vestul României și granița cu Ungaria, reducând presiunea de pe DN79 și crescând atractivitatea economică a regiunii de frontieră.
„Acest proiect este rezultatul unui parteneriat semnat în noiembrie 2020 între Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, CNAIR și autoritățile locale (Consiliul Județean Bihor, Consiliul Județean Arad, Primăria Oradea și Primăria Arad) și mă bucur că începe să dea roade.
Este unul dintre cele mai importante proiecte descentralizate, iar acest succes întărește ceea ce am spus și susținut mereu, și anume faptul că una dintre cele mai bune decizii pe care le-am aplicat, începând cu 2020, la nivelul Ministerului Transporturilor în ceea ce privește dezvoltarea capacității administrative, constă în descentralizarea unor proiecte, chiar și majore, cum este acest caz, către autoritățile locale sau asocieri dintre acestea“, a transmis secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu